מחר: הכרעת בית הדין בהאג על ישראל והשטחים

שופטי בית הדין הבינלאומי לצדק יפרסמו מחר את חוות דעתם בנוגע לשליטת צה"ל ביהודה ושומרון, ובירושלים נערכים לתרחישים שונים שצפויים להשפיע על ישראל בזירה הבינלאומית. בנוסף, לקביעת בית הדין יכולות להתלוות המלצות - שהחמורה שבהן עלולה לקרוא להפסקת שיתופי פעולה עם ישראל עד שתיסוג מהשטחים

זמן צפייה: 01:06

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג יפרסם מחר (שישי) את חוות הדעת מטעמו בעניין השליטה הישראלית בשטחי יהודה ושומרון. על-אף שהדרמה המשפטית עברה מתחת לרדאר עד עתה, להחלטת השופטים בטריבונל צפויות להיות השלכות משמעותיות עבור ישראל בזירה הבינלאומית. כעת נערכים בירושלים לשלושה תרחישים אפשריים.

התרחיש ה"רע" - קביעה שישראל מקיימת אפרטהייד: מבחינתה של ישראל, ההחלטה הגרועה ביותר שבית הדין יכול לקבל עלולה לקבוע כי בשטחים מתקיים משטר אפרטהייד. מדובר בתרחיש קיצוני למדי אשר מעורר חשש בירושלים. עם זאת, מומחים משפטיים בארץ מעריכים כי השופטים לא יבחרו לפרסם חוות דעת מרחיקת לכת שכזו.

התרחיש המתון - קביעה שישראל צריכה לסיים את הכיבוש: ייתכן כי השופטים יקבעו שישראל צריכה לסיים את שליטה ביהודה ושומרון באופן מיידי. מדובר בתרחיש ריאלי יותר לדעת מומחים משפטיים, ובארץ נערכים להשלכותיו האפשריות.

התרחיש ה"טוב" - קביעה שישראל מפרה את הדין הבינלאומי: השופטים בטריבונל של בית הדין בהאג עשויים להסתפק בקביעה כי ישראל מבצעת הפרות של הדין הבינלאומי בשטחים.

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג
בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג | צילום: רויטרס

לחוות הדעת של בית הדין, בין אם ימומש התרחיש הרע ביותר עבור ישראל ובין אם לא, עשויות להתלוות המלצות מעשיות. המלצה חמורה למשל עלולה להיות כזו שקוראת למדינות לא לקיים שיתופי פעולה עם ישראל עד שתצא משטחי יהודה ושומרון. המלצה נוספת, שנשמעה כבר בעבר, עשויה לקרוא למדינות העולם שלא לשתף פעולה עם התנחלויות.