לקראת הכרעה דרמטית: האו"ם יכניס את ישראל ל"רשימה השחורה"?

בצל התקריות האחרונות ברפיח וההחלטות נגד ישראל בבית הדין בהאג, בירושלים נערכים להחלטה מסתמנת של האו"ם, שעשויה להכריז על צה"ל כ"ארגון שהורג ילדים". במקביל, נבדקים בשורת דיונים צעדי תגובה נגד האומות המאוחדות, במידה וההכרזה אכן תצא לפועל

זמן צפייה: 01:59

בצל התקריות ברפיח ביומיים האחרונים, וההחלטות נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, מרתון דיונים מתנהל הערב (שלישי) בישראל לקראת הכרעה דרמטית כבר בימים הקרובים - בשאלה האם ישראל תכנס לרשימה השחורה של האו"ם, וצה"ל יוכרז על כ"ארגון שהורג ילדים".

ההערכה שעולה בדיונים שמתנהלים במטה לביטחון לאומי ובצה"ל, היא כי השנה, לראשונה, אחרי איומים רבים, ובשל המלחמה, האו"ם אכן יכריז על צה"ל כגוף שפוגע והורג ילדים. ההכרזה הזו מטרידה מאוד את הבכירים בירושלים, כשהיא מגיעה ברקע שורת החלטות מדיניות דרמטיות נגד ישראל, ויש לה גם השלכות פרקטיות שעשויות לפגוע באספקת החימושים לישראל.

מדובר בהחלטה שהתוקף שלה יהיה לארבע שנים, אם אכן תתקבל, ומי שיקבל אותה באופן סופי זה מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש - שיחסיו עם ישראל ידעו רגעי שפל רבים. בישראל כבר החלו לגבש צעדי תגובה נגד האו"ם, לקראת ההכרזה המסתמנת.

ראש ממשלת ספרד, פדרו סאנצ'ס
ראש ממשלת ספרד, פדרו סאנצ'ס | צילום: רויטרס

היום ממשלות ספרד ואירלנד הודיעו כי אישרו את הכרתן הרשמית במדינה פלסטינית, הכוללת את שטחי יהודה ושומרון ועזה לפי קווי 1967 - ובירתה מזרח ירושלים. לפי הודעתה בשבוע שעבר, גם נורווגיה צפויה לאשר היום את הכרתן הרשמית במדינה פלסטינית.

לאחר הודעת ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ס, הבוקר, ממשלת אירלנד שחררה גם היא הודעה ובה הוסיפה על הגדרות המדינה של ספרד כי יפתחו שגרירות ברמאללה, ותשדרג את מעמדה של הנציגות הפלסטינית באירלנד לשגרירות. הם טענו כי "ההכרה במדינה פלסטינית היא תחילת התהליך", וכי הם "מחויבים להליך השלום ולבניית המדינה הפלסטינית".

רה"מ בנימין נתניהו והתובע בהאג כרים קאן
רה"מ בנימין נתניהו והתובע בהאג כרים קאן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 | רויטרס

בנוסף, בתחקיר שני שהעיתון הבריטי מפרסם היום בנושא, "הגרדיאן" חשף את המאבק הממושך של ישראל, ובייחוד של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC). על-פי התחקיר, במטרה למנוע הוצאת צווים בינלאומיים נגד גורמים בכירים בירושלים, ישראל הפעילה במשך תשע שנים את מנגנוני הביון שלה, ובהם שב"כ, מוסד, אמ"ן ויחידה 8200, במטרה "לרגל, לפרוץ ולאיים" על בכירים בבית הדין בהאג - ובהם התובע הראשי כרים קאן.

הפעילות הישראלית נגד בית הדין התגברה בחודשים האחרונים ברקע המלחמה בעזה ובהוראת נתניהו, שלפי התחקיר גילה "עניין רב" במבצע והיה "אובססיבי לאפשרות שיוצא נגדו צו מעצר בינלאומי. בעקבות פעולות הביון שבוצעו, ראש הממשלה ידע מראש על כוונת התובע לפרסם צווים נגדו. עוד נטען, מפי מקור המעורה בפרטים, כי הודעה אשר יורטה לאחרונה חשפה שקאן תכנן לקבל את ההחלטתו בנוגע לישראל לפני זמן מה - אך נמנע מכך תחילה בעקבות הלחץ הכבד שהופעל עליו.