בכירים אמריקנים: הפסקת אש בין ישראל לחיזבאללה - תוך שעות

לאחר שנשיא ארה"ב ביידן ונשיא צרפת מקרון פרסמו הצהרה בה קראו להפסקת אש זמנית בין ישראל לחיזבאללה לצורך גיבוש הסדר מדיני, גורמים אמריקנים הביעו אופטימיות: "מצפים שזה יתממש תוך שעות"

זמן צפייה: 02:39

בצל ההסלמה בגבול הצפון - והחשש ממלחמה כוללת: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא צרפת עמנואל מקרון קראו הלילה (בין רביעי לחמישי) להפסקת אש מיידית בת 21 ימים בין ישראל וחיזבאללה, ומסרו בהודעה משותפת: "זה הזמן להגיע להסדר בעניין גבול ישראל-לבנון שיבטיח את ביטחונם של התושבים ושובם הביתה בשלום. אנו קוראים להפסקת אש זמנית בלבנון כדי לתת הזדמנות לדיפלומטיה - ולהצליח להימנע מהסלמה נוספת בגבול". הבוקר, בכירים אמריקנים שצוטטו ברשת "סקיי ניוז" הבריטית הביעו אופטימיות, ואמרו כי הם מצפים שהפסקת אש "תיכנס לתוקף תוך שעות".

בהצהרה של ביידן ומקרון נכתב בנוסף: "חילופי האש מאז 7 באוקטובר, ובפרט במהלך השבועיים האחרונים, מאיימים על סכסוך רחב הרבה יותר, ופגיעה באזרחים. עבדנו יחד בימים האחרונים על קריאה משותפת להפסקת אש זמנית, הנתמכת על-ידי ארצות הברית, אוסטרליה, קנדה, האיחוד האירופי, צרפת, גרמניה, איטליה, יפן, ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות וקטאר. אנו קוראים לתמיכה רחבה ולתמיכה מיידית של ממשלות ישראל ולבנון".

לפי גורמים בכירים בארה"ב, שצוטטו בוושינגטון פוסט באשר לפרטי העסקה, תושבי הצפון שפונו עקב ירי חיזבאללה לא צפויים לחזור לבתיהם במסגרת ההסכם הזמני, "עד שיהיו ערבויות ברורות לכך שיוכלו לשוב בבטחה" - מה שיביא לצורך בהסכם מלא בין הצדדים. לפי הדיווח, "בממשל האמריקני מצפים שישראל ולבנון יקבלו את ההסכם בשעות הקרובות".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409260735' autoplay='0' credit='' desc='נתניהו לפני המראתו לארה"ב' poster='' kid='1_7wgjhjhf' duration='22']

ברקע הדיווחים, שרים בממשלה מיהרו להביע התנגדות לאפשרות כי הפסקת אש תתממש. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כתב בחשבון הטוויטר שלו: "המערכה בצפון צריכה להסתיים בתרחיש אחד - ריסוק חיזבאללה ושלילת יכולותיו לפגוע בתושבי הצפון. אסור לתת זמן לאוייב להתאושש מהמכות הקשות שחטף ולהתארגן מחדש להמשך המלחמה אחרי 21 יום. כניעה של חיזבאללה או מלחמה, רק ככה נחזיר את התושבים והביטחון לצפון ולמדינה".

שר התרבות והספורט מיקי זוהר מסר: "הפסקת אש בלי כל תמורה משמעותית מצד חיזבאללה - שגיאה חמורה שמסכנת הישגים ביטחוניים גדולים של ישראל בימים האחרונים. ‏אני מאוד מקווה שהדיווחים אינם נכונים, אנחנו חייבים להמשיך בכל הכוח עד להכרעה ברורה בצפון".

הנשיא ג'ו ביידן בעצרת הכללית של האו"ם, היום
הנשיא ג'ו ביידן בעצרת הכללית של האו"ם | צילום: רויטרס

ממשל ביידן מתמקד בניתוק השלב הראשון של הסכם הפסקת האש בלבנון מהסכם הפסקת האש עם חמאס, "שנותר במבוי סתום". ארה"ב, כידוע, "לא מנהלת משא ומתן עם טרוריסטים", ולכן היוזמה להפסקת האש מקודמת מול ממשלת לבנון. הציפייה האמריקנית היא שאם הגורמים הרשמיים במדינה יסכימו לעסקה, הם יוכלו להפעיל לחץ על חיזבאללה לחתום על הסכם. בהמשך לכך, שר החוץ הצרפתי סטפן סז'ורנה יגיע בימים הקרובים לביירות על מנת להמשיך ולעבוד על העסקה המוצעת.

לאחר ההודעה המשותפת, הנשיא מקרון צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "אסור שתהיה מלחמה בלבנון. אנו קוראים בתוקף לישראל לעצור את ההסלמה בלבנון, לחיזבאללה להפסיק את הירי לעבר ישראל, ולכל מי שמספק להם את האמצעים לעשות זאת - לעצור".

בכיר בממשל האמריקני אמר בשיחה לחדשות 13 על ההצעה של ביידן ומקרון: "אנו מציעים את הפסקת האש בת שלושת השבועות על מנת ששני הצדדים יוכלו לדון בפתרונות ארוכי טווח שיביאו להחזרת התושבים לבתיהם בבטחה".

בכירים אמריקניים שצוטטו הבוקר בניו יורק טיימס הוסיפו כי "הממשל מקווה שהפסקת המלחמה בין ישראל לחיזבאללה תשמש כמנוף לחץ על מנהיג חמאס יחיא סינוואר, ותביא אותו להסכים לעסקה שתסיים כמעט שנה של מלחמה ברצועה ושתשיב את החטופים".

"חמאס ביקש להביא למלחמה אזורית מאז מתקפת 7 באוקטובר על-ידי השתתפות חיזבאללה ושלוחות איראן במזרח התיכון במערכה", אמרו הבכירים. "כל עוד ישראל נקלעת לסדרה של סכסוכים נוספים שמסלימים אט-אט, להנהגת חמאס לא תהיה מוטיבציה להגיע להסדר".

נתניהו ונסראללה
נתניהו ונסראללה | צילום: דובר צה"ל

בתוך כך, מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה הלילה לדיון חירום בנושא המצב בלבנון, שכונס לבקשת צרפת ובו השתתפו מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, ושרי החוץ של צרפת, בריטניה, רוסיה, לבנון - כמו גם שגרירי איראן וסוריה לאו"ם.

שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון, אמר בדיון: "עמדתנו ברורה - אנו מעדיפים פתרון דיפלומטי. אנו ממוקדים בהשגת מטרותינו בצפון - השבת תושבי הצפון לבתיהם. אם נוכל להשיב 70 אלף מאזרחינו שהפכו לפליטים בארצם לבתיהם בדרכים דיפלומטיות - בהחלט נעשה כן. ואם לא, נשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותינו בהתאם למשפט הבינלאומי".

הרמטכ"ל בתרגיל בצפון
הרמטכ"ל בתרגיל בצפון: "אנחנו לא עוצרים" | צילום: דובר צה"ל

אתמול, על רקע המשך ההסלמה מול חיזבאללה ואחרי הירי לגוש דן מלבנון - לראשונה אי פעם, הרמטכ"ל הרצי הלוי אמר בתרגיל בצפון כי צה"ל נערך לתמרון קרקעי בלבנון. "חיזבאללה הרחיב היום את מעגל האש שלו - ויקבל בהמשך מענה חזק מאוד", הבהיר - והוסיף בשיחה עם לוחמים: "תתכוננו. אנחנו לא עוצרים. נמשיך לתקוף. המטרה ברורה: להחזיר את תושבי הצפון בביטחון הביתה. כדי לעשות את זה אנחנו מכינים את התמרון - והמשמעות היא כניסה לשטח האויב".

מוקדם יותר הודיע צה"ל כי "בהתאם להערכת המצב, הוחלט על גיוס של שתי חטיבות מילואים למשימות מבצעיות בגזרה הצפונית". בצבא אמרו כי גיוסן "יאפשר את המשך מאמץ הלחימה נגד חיזבאללה, ההגנה על אזרחי מדינת ישראל ויצירת התנאים להשבת תושבי הצפון בבטחה לבתיהם".