מנהיג הרוב בקונגרס: מימון כיפת ברזל יוגש בנפרד עוד השבוע

לאחר שסעיף הסיוע הוסר מהתקציב האמריקני, בימים הקרובים תוגש הצעה נוספת לאישור המענק בסך מיליארד דולר באופן נפרד. המימון צפוי להיות מאושר, בשל הסכמה רחבה בקרב חברי בית הנבחרים

 כיפת ברזל
כיפת ברזל | צילום: רויטרס

מנהיג הרוב בבית הנבחרים בארצות הברית, סטני הויר מהמפלגה הדמוקרטית, אמר אמש (שלישי) כי עד סוף השבוע יגיש הצעת חוק עצמאית למתן מיליארד דולר למימון כיפת ברזל בישראל, לאחר שקואליציה של חברי קונגרס פרוגרסיביים ממפלגתו חסמה את הכללת המימון בחבילת הוצאות החירום הגורפת.

ההצהרה הגיעה שעות לאחר שבכירי המפלגה נאלצו להסיר את הסעיף הנוגע לכיפת ברזל מהצעת התקציב האמריקני, בעקבות איום הפרוגרסיבים שלא יתמכו בה. המהלך הראה את כוח השפעתם של הקומץ הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית, שכן יש הסכמה רחבה בין חברי הקונגרס בנוגע לסיוע לישראל. המענק צפוי להיות מאושר בהצבעה נפרדת, בעזרת תמיכה של חברי קונגרס מהמפלגה הרפובליקנית, וכפי שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הבטיח בעבר.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

רשמית: הקורונה היא המגפה הקטלנית ביותר בארה"ב אי פעם

מהפכה ירוקה? סין הודיעה כי לא תבנה פרויקטים מבוססי פחם בחו"ל

סוף לתעלומה? נמצאה גופתה של כוכבת הרשת גבי פטיטו

"הייתי בעד ואני עדיין בעד, עלינו לעשות זאת", אמר הויר בנוגע למימון כיפת ברזל, "דיברתי עם שר החוץ הישראלי רק לפני שעתיים והבטחתי לו שהצעת החוק תעבור". מטעמו של שר החוץ יאיר לפיד נמסר לאחר השיחה: "אני מודה לממשל ולקונגרס על מחוייבותם האיתנה לבטחון ישראל".

סטנלי הויר, מנהיג הרוב בבית הנבחרים
סטנלי הויר, מנהיג הרוב בבית הנבחרים | צילום: רויטרס

נדב תמיר, מנכ"ל ג'יי סטריט, השדולה הפרו ישראלית של המפלגה הדמוקרטית, אמר היום לחדשות 13: "צריך להבין שהרוב של המפלגה הדמוקרטית בקונגרס מאוד מצומצם, ולכן, גם אם מספרם לא גדול מאוד, לפרוגרסיבים יש כוח מאוד משמעותי בסיטואציה שבה צריך כל קול מהמפלגה".

"בטווח הקצר, כיפת ברזל תמומן, ימצאו כלי חקיקתי אחר", הוסיף תמיר, "אבל בטווח הארוך, כל עוד נמשך הכיבוש וכל עוד נמשכת הסיטואציה שלנו עם הפלסטינים, חלק גדול ומשמעותי בציבור האמריקני יילך ויתרחק מישראל, וזה יבוא לידי ביטוי גם בייצוג שלהם בקונגרס".

על ההשלכות של מדיניות נתניהו בשנים האחרונות אמר תמיר: "נתניהו ריסק את הגישה הדו-מפלגתית שאפיינה את מדיניות ישראל במשך שנים, גרם לגורמים רבים במפלגה הדמוקרטית לתחושה שממשלת ישראל לא סופרת אותם, וגם גורמים רבים בקהילה היהודית ששמעו שנתניהו מתעדף את הנוצרים האוונגליסטים על הרוב הגדול של הקהילה היהודית. כמובן שלדבר כזה יש השלכות במשך שנים, גם אם הממשלה החדשה בישראל מנסה לשקם את הנזק".

תמיר התייחס גם לסרטון שבו נתניהו חיקה את ביידן: "זה חמור מאוד. אסור למנהיג ישראלי להראות איזשהו שמץ של זלזול, בטח שלא עיוות של המציאות שהייתה בפגישה, כפי שעשה נתניהו. זו פגיעה בידידה הכי חשובה של ישראל, שהיא גם המעצמה הכי חשובה בעולם, ואין לזה שום מקום".

"אין ספק שאם בארץ מסתכלים על כל דבר ברזולוציה של חמאס וכיפת ברזל, הפרוגרסיבים וחלק גדול בקהילה האמריקאית, בעיקר הצעירים, רואים פה סיפור מתמשך של כיבוש ולא ניואנסים", הוסיף תמיר, "ולכן מה שישראל צריכה לעשות בטווח הארוך זה קודם כל לסיים את הכיבוש, אבל בטווח הקצר יש לקיים דיאלוג עם הגורמים האלה, לא לקרוא להם אנטישמים אלא לנסות להגיע לשיחה קונסטרוקטיבית שבה אנחנו יכולים להסביר את עמדתנו ולהגיע לאיזשהו קשב".