תקרית חריגה: משלחת ישראלית סולקה מפסגת האיחוד האפריקני

סמנכ"לית אפריקה במשרד החוץ סולקה מפסגת האיחוד האפריקני המתקיימת באדיס אבבה, יחד עם כל חברי המשלחת הישראלית שהגיעו לכינוס. ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "ישראל רואה בחומרה את התקרית בה הוצאה סמנכ"ל אפריקה. מצער לראות שהאיחוד האפריקאי נלקח כבן ערובה ע"י מספר קטן של מדינות קיצוניות"

זמן צפייה: 01:16

סמנכ"לית אפריקה במשרד החוץ, שרון בר-לי, סולקה היום (שבת) מפסגת האיחוד האפריקני המתקיימת באדיס אבבה, יחד עם כל חברי המשלחת הישראלית שהגיעו לכינוס. זאת, במהלך טקס הפתיחה של האירוע, כשאנשי כוחות הביטחון שהוצבו באולם ביקשו מהם לצאת ממנו.

לפי הדיווח באתר הלבנוני "אל-מיאדין", המזוהה עם חיזבאללה, ההחלטה לסלק את חברי המשלחת מהכנס התקבלה לאור לחץ שהפעילו אלג'יריה ודרום אפריקה על חברות האיחוד. מקורות בתקשורת האלג'יראית הוסיפו ואמרו לערוץ כי במהלך הכנס, סוגיית הסרת מעמדה של ישראל כמשקיפה באיחוד תעלה לסדר היום. בהקשר זה, יצוין כי ביולי 2021, הוענק לישראל באופן רשמי מעמד של משקיפה באיחוד האפריקאי, מה שעורר ביקורת מצד כמה חברות באיחוד.

משרד החוץ
משרד החוץ | צילום: רויטרס

ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "ישראל רואה בחומרה את התקרית בה הוצאה סמנכ"ל אפריקה, השגרירה שרון בר לי, מאולם האיחוד האפריקאי למרות מעמדה כמשקיפה בעלת אקרדיטציה ותגי כניסה. מצער לראות שהאיחוד האפריקאי נלקח כבן ערובה ע"י מספר קטן של מדינות קיצוניות כמו אלג'יר ודרום אפריקה המונעות משנאה ונשלטות ע"י איראן. אנחנו קוראים למדינות אפריקה לעמוד מול הפעולות הללו הפוגעות בארגון האיחוד האפריקאי עצמו וביבשת כולה".

עוד נאמר כי "הממונה בשגרירות דרום אפריקה בישראל יזומן השבוע לשיחת נזיפה עם מנכ״ל משרד החוץ, רונן לוי (מעוז). לניסיון לבטל את מעמד המשקיפה של ישראל אין כל בסיס בחוקי הארגון. בסבב שיחות שקיימו היום נציגי ישראל עם המדינית החברות בארגון האיחוד האפריקאי יש רוב ברור התומך במעמד המשקיפה של ישראל בארגון".