בעקבות וטו של רוסיה וסין: נדחתה הצעת ארה"ב להפסקת אש בעזה

11 מתוך 15 המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם הצביעו בעד הקריאה האמריקנית להפוגה בלחימה במסגרת עסקת שחרור חטופים - שנפלה בעקבות הטלת הווטו. שגריר רוסיה באו"ם: "ההצעה פוליטית ונותנת לישראל אור ירוק לפעולה ברפיח". הנשיא מקרון הודיע שצרפת תגבש הצעה חדשה

מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו״ם | צילום: רויטרס

הצעתה של ארצות הברית להפסקת אש מיידית בעזה ושחרור החטופים נדחתה היום (שישי) במועצת הביטחון של האו"ם, אחרי שרוסיה וסין הטילו עליה וטו. ההצעה קראה להפוגה של 6 שבועות בלחימה במסגרת עסקה לשחרור הישראלים שמוחזקים בעזה.

שגריר רוסיה באו"ם וסילי נבנזיה, שקרא למדינות להצביע נגד ההחלטה, כינה את ההצעה "פוליטית" ואמר שהיא "נותנת לישראל אור ירוק למבצע ברפיח". נבנזיה הוסיף: "היד החופשית שההצעה הייתה נותנת לישראל - הייתה ממיטה הרס, חורבן וגירוש על האוכלוסיה בעזה". לדבריו, ישנו מתווה חלופי ו"מאוזן" להפסקת אש בעזה - "ואין סיבה שחברות המועצה לא יתמכו בה". בתוך כך, סגניתו של הנשיא ביידן, קמלה האריס, אמרה כי "לאזרחים ברפיח אין נתיב מילוט בטוח מהעיר".

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן אמר בתגובה: "ההצעה הזאת הייתה צריכה לעבור ולהיות הפעם הראשונה שבה הגוף הזה, או כל גוף אחר באו"ם - מגנה את חמאס. לצערי, היא נפלה בגלל פוליטיקה. החלטת המועצה לא לגנות את חמאס היא כתם שלא יימחה לעולם. אתם משתפים פעולה עם הטקטיקה של ארגון הטרור". עוד אמר ארדן: ארדן: "הפסקת אש מתמשכת עוברת דרך רפיח. אם למישהו יש רעיון אחר איך למוטט את חמאס ללא כניסה לרפיח, שיציע זאת".

שגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומאס גרינפילד בהצבעה באו"ם - כשעל ידה צמיד ממשפחות החטופים
שגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומאס גרינפילד, ארכיון | צילום: רויטרס

שגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומאס-גרינפילד אמרה לפני ההצבעה כי דחייה של ההצעה האמריקנית תהיה "טעות היסטורית". אחרי שההצעה נפלה, אמרה: "רוב חברות המועצה הצביעו בעד ההחלטה". 11 מדינות תמכו בהצעה, מתוך ה-15 שבמועצה.

נשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא צרפת עמנואל מקרון | צילום: רויטרס

בשל הווטו של רוסיה וסין, צרפת תגבש מסמך חדש הקורא להפסקת אש בעזה, כך הצהיר הנשיא עמנואל מקרון בתום פסגת מנהיגי האיחוד האירופי בבריסל. לדברי מקרון, "נעבוד עם שותפינו האמריקנים, האירופים והערבים כדי להגיע להסכם".

בסוכנות הידיעות "רויטרס" דווח כי צרפת תפעל עם ירדן ואיחוד האמירויות כדי לשכנע את רוסיה וסין לתמוך בהצעתה החדשה. שר החוץ של צרפת סטפן סז'ורנה אמר אתמול כי מדינתו החלה לגבש טיוטת הסכם הפסקת אש במקרה שההצעה האמריקנית לא תעבור.