מועצת הביטחון של האו"ם הצביעה בעד הגדלת הסיוע ההומניטרי לעזה

13 מדינות הצביעו בעד, ארה"ב ורוסיה נמנעו - והמועצה הצביעה בעד הנוסח "המרוכך" של ההצעה, ללא הקריאה להפסקת אש מיידית ברצועה. עם זאת, מזכ"ל האו"ם אמר אחרי ההצבעה: "הפוגה - הדרך היחידה לענות על צרכי העזתים". שר החוץ אלי כהן עקץ: "ההחלטה צודקת - האו"ם צריך להתייעל ולוודא שהסיוע לא מגיע לחמאס", שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן: "החלטה מיותרת - מאפשרים הכנסת סיוע בכל היקף נדרש"

זמן צפייה: 04:49

מועצת הביטחון של האו"ם אישרה הערב (שישי) את הנוסח "המרוכך" של ההצעה להגדלת היקף הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, זאת לאחר ש-13 מתוך 15 המדינות החברות במועצה הצביעו בעד ההחלטה, וארה"ב ורוסיה נמנעו. במהלך הדיון, רוסיה הגישה תיקון להצעה, כך שתכלול קריאה להפסקת אש מיידית ברצועה - אך זה לא אושר בעקבות וטו אמריקני.

הנוסח הראשוני של ההצעה אכן קרא להפסקת אש, אך במועצה חששו שארצות הברית תטיל על כך וטו ותפיל את ההחלטה, כפי שעשתה לפני שבועיים, בדיון החירום שכינס מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש מתוקף סעיף מיוחד בתקנת האו"ם. לכן, אחרי מו"מ אינטנסיבי עם ארה"ב, ההצעה שונתה - ונוסחה בתור "קריאה לנקיטת צעדים דחופים על מנת לאפשר גישה הומניטרית לרצועת עזה, באופן בטוח, רחב ונטול הפרעות - ויצירת התנאים להפסקת אש בת-קיימא". עוד נכללה בהצעה קריאה להשבת החטופים.

גוטרש אמר לאחר ההצבעה כי "הפסקת אש היא הדרך היחידה לענות על צרכי העזתים". הוא התייחס גם לסוגיית החטופים ואמר: "אנחנו מאמינים שיש לשחרר את כל החטופים מיד וללא תנאים".

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש
מזכ״ל האו״ם, אנטוניו גוטרש (ארכיון) | צילום: רויטרס
שגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומאס גרינפילד בהצבעה באו"ם - כשעל ידה צמיד ממשפחות החטופים
שגרירת ארה״ב באו״ם לינדה תומאס גרינפילד בהצבעה - כשעליה צמיד ממשפחות החטופים | צילום: רויטרס

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן מתח ביקורת חריפה על מועצת הביטחון: "העובדה שהמועצה עדיין לא גינתה את טבח 7 באוקטובר - זו חרפה שחושפת את חוסר הרלוונטית של האו"ם בקשר למלחמה. ההתמקדות במנגנוני הסיוע היא מיותרת ומנותקת מהמציאות - ישראל ממילא מאפשרת הכנסת סיוע בכל היקף נדרש", אמר ארדן. כמו כן, הוא הודה לארה"ב ולנשיאה ג'ו ביידן "על העמידה האיתנה לצד ישראל לאורך המשא ומתן", והוסיף: "ההחלטה שומרת על הסמכות הביטחונית של ישראל לבדוק את הסיוע הנכנס לעזה. אי אפשר לסמוך על האו"ם שיפקח עליו".

שר החוץ אלי כהן הגיב גם הוא על ההחלטה, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "החלטת מועצת הביטחון צודקת בקריאתה לוודא שהאו"ם נדרש להתייעל בהעברת הסיוע ההומניטרי, ולוודא שהוא מגיע ליעדו - ולא לחמאס". כהן הוסיף: "ישראל תמשיך לפעול לפי החוק הבינלאומי, אך תבדוק מטעמי בטחון את כל הסיוע ההומניטרי לעזה, ותמשיך במלחמה עד לשחרור כל החטופים וחיסול חמאס". ‏

מוקדם יותר החודש, העצרת הכללית של האו"ם קראה להפוגה הומניטרית בעזה, כאשר 153 מתוך 193 המדינות החברות בעצרת הכללית הצביעו בעד ההחלטה.