בעקבות וטו אמריקני: נפלה ההצעה להפסקת אש מיידית בעזה

בתום דיון חירום של מועצת הביטחון, 13 מדינות קראו להפסקת אש בעזה. ארצות הברית הייתה היחידה שהתנגדה - והביאה להפלת ההצעה. במהלך הדיון מזכ"ל האו"ם גוטרש תקף: "האיום על ביטחון צוות האו"ם בעזה חסר תקדים, מעל ל-130 אנשי צוות נהרגו - אנו דורשים הפסקה בלחימה". השגריר ארדן השיב: "אם המועצה רוצה הפסקת אש, עליה לדרוש זאת מחמאס"

זמן צפייה: 01:28

בסיומו של דיון חירום בנוגע למלחמה המתמשכת בעזה, שהתקיים היום (שישי) במועצת הביטחון של האו"ם, 13 מדינות הצביעו בעד ההצעה המבקשת לקרוא להפסקת אש מיידית בעזה, בריטניה נמנעה וארצות הברית התנגדה - והשתמשה בזכות הווטו שלה כדי להפיל את ההצעה. לאחר ההצעה, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן מסר: "אני מודה לארצות הברית ולנשיא ביידן על העמידה האיתנה לצידנו גם היום. מעט מן האור דחה הרבה מן החושך".

"מזעזע שבשעה שחמאס יורה טילים על גוש דן ממרכזי אוכלוסיה בדרום עזה, האו"ם עסוק בדיון מנותק על החלטה מעוותת המופנית לצד הלא נכון ואפילו לא מגנה את חמאס. הפסקת אש תתכן, רק עם השבת כל החטופים והשמדת החמאס", הוסיף השגריר.

במהלך הדיון, מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש תקף את ישראל פעם נוספת והביע דאגה מהמצב ההומניטרי ברצועה. "הגענו לנקודת שבירה. הסיכונים לקריסת מערכת התמיכה ההומניטרית בעזה יובילו להשלכות חסרות תקדים", אמר גוטרש בפתח הדיון, "אנו מצפים שזה יגרום ללחץ עקירה מסיבית למצרים ואני חושש שההשלכות יהיו הרסניות עבור ביטחון כל האזור".

Whatsapp Image 2023 12 08 At 2
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש במועצת הביטחון | צילום: רויטרס

"ישנו סיכון ממשי לשלום ולביטחון הבינלאומי. סכנת הקריסה של המערכת ההומניטרית בעזה קשורה לביטחון ובטיחות הצוות שלנו" הוסיף המזכ"ל. עוד אמר: "האיום על ביטחון ובטיחות הצוות של האו"ם בעזה הוא חסר תקדים, מעל ל-130 אנשי צוות נהרגו. אובדן החיים הגדול ביותר בהיסטוריית הארגון".

גוטרש המשיך להביע את דאגתו מהמצב ההומניטרי בעזה ואמר כי "התנאים לא סניטריים, אין דרך לחטא פצעים של פצועים, אין מספיק שירותים ואנשים ישנים ברחובות. ישנה סכנה ממשית לרעב. רוב תושבי צפון הרצועה ושליש מתושבי הדרום מורעבים". לסיום אמר: "החוק ההומניטרי הבינלאומי לא יכול להתקיים באופן סלקטיבי. אני קורא להפסקת אש מידית והכנסת ציוד הומניטרי. הברוטליות של המתקפה בשבעה באוקטובר לא מצדיקה הענשה קולקטיבית של הפלסטינים".

השגריר גלעד ארגן במועצת הביטחון של האו"ם
השגריר גלעד ארגן במועצת הביטחון של האו"ם

בתגובה לדברים, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן אמר: "אם המועצה רוצה הפסקת אש, עליה לדרוש זאת מחמאס שהפר את שתי הפסקות האש האחרונות - בשבעה באוקטובר ושוב לפני מספר ימים". לאחר מכן תהה השגריר: "מדוע אינכם מפנים את הקריאה להפסקת האש כלפי יחיא סינוואר, מדוע אינכם פונים לאיסמעיל הנייה?"

"למה התעוררתם רק עכשיו ולא כשחמאס הפר את ההפוגה האחרונה וגרם לה לקרוס?" המשיך ארדן "כשמקשיבים לדיונים כאן במועצה מתקבל הרושם כאילו חמאס לא קיים בכלל והכל קשור למה שישראל עושה. חמאס הוא האחראי היחיד למצב בעזה".

מטה האו"ם בניו יורק
מטה האו"ם בניו יורק | צילום: רויטרס

לסיום אמר השגריר הישראלי: "ישראל תמשיך במשימתה - השמדת חמאס והחזרת כל החטופים. אנו נשלים את משימתנו תוך תמיכה בכל יוזמה הומניטרית לשיפור מצבם של תושבי עזה. מי שבאמת רוצה שלום וביטחון, חייב להבין שהדרך היחידה להשיג זאת היא השמדת חמאס - לא על ידי קריאה להפסקת אש, שרק תאריך את המלחמה והסבל של כולם. אין אפשרות אחרת".