בלינקן נחת בארץ ונפגש עם נתניהו: "ישראל מקבלת את העסקה"

בתום ביקור שערך במצרים, מזכיר המדינה האמריקני תקף את חמאס - והפציר בארגון הטרור: "קבלו את העסקה מיד". בנוגע ל"יום שאחרי" הבהיר: "צריך לוודא שיש תוכנית, בהיעדרה חמאס יחזור ותשרור אנרכיה". עם הגעתו לארץ נפגש עם נתניהו בלשכתו

זמן צפייה: 02:29

ברקע המתיחות בין ארצות הברית לישראל והמאמצים להתנעת שיחות המו"מ לעסקת חטופים, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן החל הערב (שני) את ביקורו בישראל ונפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכתו בירושלים. בפגישתם של בלינקן ונתניהו השתתפו מהצד האמריקני יועץ מזכיר המדינה דרק קולט, ומהצד הישראלי השתתפו השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר וראש המל"ל צחי הנגבי. בהמשך תתקיים פגישה מורחבת.

מוקדם יותר, בתום ביקור שערך במצרים ובטרם יצא לישראל, התייחס בלינקן למאמצים להתנעת המגעים לעסקת חטופים - והדגיש פעם נוספת את החשיבות שמעניק ממשל ביידן לגיבוש תוכנית ל"יום שאחרי" ברצועת עזה. "אהיה ברור, ישראל קיבלה את העסקה", אמר בלינקן, והבהיר: "זאת העמדה הרשמית של הממשלה ושל ראש הממשלה. היחידים שלא השיבו בחיוב הם חמאס - וזה משפיע על הפלסטינים, על הישראלים, על החטופים ועל העולם. כולם ממתינים".

בלינקן ונתניהו בפגישתם בירושלים
בלינקן ונתניהו בפגישתם בירושלים | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

"חמאס צריך להחליט אם לסיים את המלחמה שהוא התחיל", הוסיף בהצהרה שנשא בכבש המטוס בקהיר, "מטרתי היא לשחרר את החטופים. הדרך הכי בטוחה וטובה לשחרר אותם היא באמצעות העסקה שמונחת על השולחן עכשיו. הדרך הטובה ביותר לוודא שאין נזק לאזרחים היא קבלת העסקה על-ידי חמאס - זה הכי פשוט וברור שיכול להיות. זה יסיים את המלחמה ברצועת עזה, ישחרר את החטופים ויביא לשיקום הרצועה".

לקראת ביקורו בישראל, שיתמקד בקידום המגעים לעסקת חטופים, מזכיר המדינה הודיע כי ייפגש עם שורת בכירים בירושלים - ובהם ראש הממהלה בנימין נתניהו והשר בני גנץ, שהתפטר אמש מהממשלה. בהמשך דבריו הוסיף בנוגע לחזון הממשל אודות סיום המלחמה: "אם נקבל תשובה חיובית מחמאס, צריך לוודא שיש לנו תכניות ליום שאחרי. ישראל אומרת שהיא לא רוצה להישתלט על עזה, אך בהיעדר תכנית חמאס יחזור ותהיה אנרכיה".

בלינקן בפגישה עם נשיא מצרים א-סיסי
בלינקן בפגישה עם נשיא מצרים א-סיסי | צילום: רויטרס

"קריטי שתהיה תכנית", הבהיר פעם נוספת בלינקן, והוסיף: "זה חייב לכלול הקמת ממשל ברצועה שיבטיח ביטחון. אנחנו חייבים להביא לכך שיגובשו תכניות, כדי שנוכל לצאת ליום שאחרי -  ולהבטיח ביטחון ושגשוג".

לסיום התייחס לתפקידה של קהיר כמתווכת בין ישראל לחמאס, ואמר: "בנוגע למצרים, אנחנו מכירים את המאמץ שלהם כמתווכת בניסיון להביא את חמאס לעסקה ולהסכים. אני לא יכול לשתף מה היה בשיחות הסגורות - אבל המצרים אכן היו בקשר עם חמאס בשעות האחרונות".

כרזות חטופים בתל אביב
כרזות חטופים בתל אביב | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר דווח מפי בכירים אמריקנים כי ארה"ב שוקלת לקיים מגעים חד-צדדיים עם חמאס כדי להביא לשחרורם של חמישה ישראלים בעלי אזרחות אמריקנית שנותרו בשבי בעזה, במקרה של כישלון המשא ומתן בין ישראל לארגון הטרור.

לפי הדיווח, שפורסם ברשת NBC והתבסס על דבריהם של שני בכירים אמריקנים בהווה ושניים בעבר, המגעים האפשריים לא כוללים מעורבות ישראלית, והם יתבססו על קשר ישיר בין ארה"ב לקטר. בדיווח לא צוין מה יינתן לחמאס בתמורה לחטופים, אך הגורמים האמריקנים שצוטטו בדיווח הדגישו כי לארגון הטרור יהיה תמריץ לקיים עסקה שכזו, בתקווה שהדבר יערער עוד יותר את יחסי ממשל ביידן עם נתניהו - ויגביר את הלחץ הפוליטי הפנימי על הממשלה הישראלית.