גוטרש חשף פרטים על מעורבות עובדי אונר"א בטבח: "9 פוטרו"

לאחר שתשע מדינות הודיעו על הקפאת כספי הסיוע מטעמן לסוכנות למען פליטים פלסטינים, מזכ"ל האו"ם התייחס לפרשה וחשף כי 9 עובדים בארגון פוטרו, אחד נהרג וגורלם של שניים לא ידוע. גוטרש אמר כי הוא "מזועזע" מהאשמות שעלו, אך הוסיף כי "שני מיליון עזתים נשענים על סיוע קריטי להישרדות יום יומית", וביקש: "תאפשרו את המשך פעילות אונר"א"

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש | צילום: רויטרס

סערת אונר"א: עד עתה תשע מדינות הודיעו כי יקפיאו את כספי הסיוע מטעמן לסוכנות הסיוע לפליטים פלסטינים, בעקבות מעורבות של עובדי הארגון בטבח 7 באוקטובר. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש התייחס היום (ראשון) להאשמות וחשף כי 9 מתוך 12 העובדים שלקחו חלק במתקפת חמאס פוטרו, אחד נהרג - וגורלם של שניים לא ידוע. גוטרש אמר כי הוא "הזדעזע" מחשיפת הפרשה, אך קרא להמשיך בהעברת הכספים לארגון.

"כ-2 מיליון אזרחים עזתים מסתמכים באופן יומיומי על סיוע קריטי שמוענק על ידי אונר"א, אך המימון הנוכחי של הארגון לא יאפשר לו להמשיך ולספק תמיכה מעבר לחודש פברואר הקרוב", אמר המזכ"ל, והוסיף: "למרות שאני מבין את החששות והזדעזעתי מהאשמות גם כן, אני קורא לממשלות של המדינות שהקפיאו את התרומות שלהן להמשיך בתמיכה ולאפשר את המשך הפעילות של אונר"א".

בהמשך הוסיף גוטרש: "למעשים המתועבים לכאורה של אנשי הצוות הללו יהיו השלכות, אבל אין הצדקה להעניש את עשרות אלפי הגברים והנשים שעובדים עבור אונר"א - מהם רבים במצבים מסוכנים ביותר עבור עובדים הומניטריים".

משאית אונר"א במעבר רפיח
משאית אונר"א במעבר רפיח | צילום: רויטרס

נציב אונר"א, פיליפה לאזאריני, התייחס אתמול להקפאת המימון עבור הארגון שבראשו הוא עומד ואמר כי "עצירת הכספים היא מהלך מזעזע שמאיים על הסיוע ההומניטרי באזור, ובייחוד בעזה". הוא קרא למדינות שהצהירו על כך "לשקול מחדש" את ההחלטה.

ראש אונר"א, פיליפה לאזריני
ראש אונר"א, פיליפה לאזריני | צילום: רויטרס

שלשום הודיעה ארצות הברית כי תקפיא את כספי הסיוע שלה לאונר"א, לאחר שלאזאריני חשף כי 12 עובדים בסוכנות היו מעורבים בטבח 7 באוקטובר. ביממה האחרונה הודיעו קנדה, אוסטרליה ,בריטניה, פינלנד, איטליה, גרמניה, הולנד ושווייץ כי הן מצטרפות לארצות הברית ויעצרו העברת כספים מטעמן לארגון.