דיווח: סעודיה ביקשה להקפיא את שיחות הנורמליזציה עם ישראל

רגע לפני פגישת נתניהו-ביידן, אתר האינטרנט הסעודי "אילאף" מדווח כי בכיר במשרד רה"מ בישראל מסר כי ארה"ב הודיעה לישראל על ההחלטה הסעודית - בעקבות ההתנגדות של גורמים בממשלת ישראל לכל מחווה או צעדים כלפי הפלסטינים

זמן צפייה: 04:00

סעודיה ביקשה להקפיא את השיחות מול ארצות הברית אודות נורמליזציה עם ישראל, כך דווח הבוקר (ראשון) באתר האינטרנט הסעודי "אילאף". לפי הדיווח, בכיר במשרד ראש הממשלה בישראל מסר כי ארצות הברית הודיעה לישראל על ההחלטה הסעודית בעקבות ההתנגדות של גורמים בממשלת ישראל לכל מחווה או צעדים כלפי הפלסטינים.

עיתוי הדיווח אינו מקרי, והוא מגיע לפני פגישתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בהמשך השבוע. ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, אישר אמש באופן רשמי את פגישת המנהיגים, והוא אמר כי הם ידונו בחזון של הנשיא ביידן ל"יציבות ושגשוג אזורי", זאת ברקע הניסיונות להגיע להסכם נורמליזציה בין ישראל לבין סעודיה.

כזכור, לפני כשבוע וחצי אמר סאליבן כי מנהיגי ארצות הברית, ישראל וסעודיה שמו רבים מהמרכיבים של המסלול לנורמליזציה על השולחן, אך הוסיף כי יש עדיין עבודה רבה לעשות בנושא. סאליבן שוחח עם עיתונאים על מטוס האייר-פורס 1 בשעה שהנשיא ביידן טס להודו על מנת להשתתף בפסגת ה-G20. "רבים מהמרכיבים של מסלול לנורמליזציה נמצאים כעת על השולחן", אמר סאליבן לעיתונאים, "אין לנו מסגרת ואין לנו את התנאים המוכנים לחתימה, יש עדיין עבודה לעשות". סאליבן לא נכנס לפרטים, אך אמר כי יש "הבנה רחבה לגבי רבים מהמרכיבים המרכזיים".

ריאד, סעודיה
ריאד, סעודיה | צילום: רויטרס

ראש המל"ל צחי הנגבי נשא דברים בשבוע שעבר בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן, ואמר כי הוא שוחח ארוכות עם הפלסטינים על הנושא הסעודי. "יש פרי לשיח שלנו איתם, לראשונה מאז הסכמי קמפ דיוויד", אמר הנגבי, "ביקשנו מהם שלא יתנו להזדמנות הזו לחמוק, ושיהיו שותפים לשיח, יתרמו להצלחתו וגם ירוויחו ממנו. אנחנו מאוד בעד שיהיה מרכיב פלסטיני משמעותי בהסכם הזה, למעט מהלך שתהיה בו פגיעה בביטחון ישראל, אבל כל מה שמתחת לזה - אנחנו מוכנים לשוחח עליו"

"בשבועות ובימים האחרונים האמריקנים אומרים לנו שהסיכויים לא מבוטלים", הוסיף הנגבי, "ההערכה שלנו - שכנראה יש מתחמי הסכמה שהולכים ומתרחבים בשורה של סוגיות. ההוכחה המשמעותית ביותר היא לכך שלא שמדובר בירייה באפלה אלא במטרות תכליתיות שכל הצדדים, היא בוועידת ג'י בשבת האחרונה, בה היה מפגש של הכלכלות הגדולות בעולם והאיחוד האירופי, ושם נמסרה בשורה על תחילת התנעה של מה שהם קוראים לו המסדרון הכלכלי, סוג של תרגום לחזון שכולנו מכירים שנים, שישראל חלמה תמיד להיות במוקד של חיבור בין אסיה לאירופה".