רוסיה מגנה את התקיפות בסוריה: "הפרה בוטה של החוק הבינלאומי"

משרד החוץ הרוסי גינה את התקיפות האוויריות שלטענתו בוצעו על ידי ישראל בדמשק ובפרבריה אמש, בה נהרגו לפחות חמישה אנשים ונפצעו 15 נוספים. "מגנים בחריפות את השימוש בכוח גס על ידי ישראל"

זמן צפייה: 02:58

משרד החוץ הרוסי גינה היום (ראשון) את התקיפות האוויריות שלטענתו בוצעו על ידי ישראל בדמשק ובפרבריה אמש. "אנו מגנים בחריפות את השימוש בכוח גס על ידי ישראל", נכתב בהודעה הרוסית, "המהווה הפרה בוטה של החוקים הבינלאומיים. אנו קוראים לישראל להפסיק פרובוקציות מזוינות נגד סוריה ולהימנע מפעולה שעלולה להיות בעלת השלכות מסוכנות על האזור כולו".

לטענת המשרד, התקיפות הגיעו בתקופה בה רוסיה ומדינות נוספות שלחו חילוץ, עובדי בריאות וסיוע הומניטרי לסוריה בעקבות רעידות אדמה ההרסניות שזעזעו את המדינה בתחילת השבוע שעבר.

תקיפה בסוריה, ארכיון
תקיפה בסוריה (ארכיון)

לפחות 5 בני אדם נהרגו, ביניהם איש צבא סורי, ו-15 נוספים נפצעו אמש בתקיפה שיוחסה לישראל. בהודעה הרשמית שפרסם הלילה צבא סוריה נטען כי אמש, לקראת השעה 23:30, ישראל ביצעה מתקפה אווירית באמצעות "מטח טילים" שנורה מרמת הגולן - ופגע בכמה מטרות בעיר דמשק ובפאתיה.

עוד נטען בהודעת הצבא הסורי כי מערך ההגנה האווירי המקומי הצליח "לבלום את הטילים" וליירט את רובם. עוד צוין בהודעה הרשמית כי גם אזורים מאוכלסים נפגעו כתוצאה מהתקיפה וכי נגרם נזק לרכוש במספר שכונות בדמשק ובסביבתה.

הנזק שנגרם למבנה אזרחי בכפר סוסה, שבדמשק
הנזק שנגרם למבנה אזרחי בכפר סוסה, שבדמשק | צילום: SANA

בניגוד לדיווח הרשמי של צבא סוריה, המרכז הסורי לזכויות אדם, שמקום מושבו בבריטניה, דיווח כי 15 בני אדם נהרגו כתוצאה מהתקיפה. עוד נטען כי התקיפות כוונו לעבר מטרות ומוצבים השייכים לחיזבאללה באזור דמשק, ולעבר בית ספר איראני בכפר סוסה (הכפר בו חוסל ראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה עימאד מורנייה ב-2008), שבדרום-מערב הבירה. תקיפה נוספת בוצעה נגד גדוד מכ"מ מקומי המוצב במחוז א-סווידאא', שבדרום סוריה.

באתר החדשות הסורי "קול הבירה", המזוהה עם האופוזיציה הסורית, נטען כי המבנה שהותקף אמש בכפר סוסה, שייך לאיש העסקים הסורי פאדל בלווי, שהוא בעלים של חברה כספית הקשורה לחיזבאללה. עוד נמסר כי המבנה שוכן מאחורי בית ספר איראני, ושימש כמחסן וכמרכז סיוע לוגיסטי עבור המיליציות הפרו איראניות הפועלות בסוריה.

הנזק שנגרם למבנה אזרחי בכפר סוסה, שבדמשק
הנזק שנגרם למבנה אזרחי בכפר סוסה, שבדמשק | צילום: SANA

ההערכה במערכת הביטחון היא שמספר ההרוגים הגבוה הוא תוצאה של פגיעת טיל קרקע-אוויר סורי שנורה לעבר מטוסי חיל האוויר ופגע באזור מאוכלס, שכן, המטרות שהותקפו על ידי חיל האוויר לכאורה, רחוקות משמעותית מהבניין שנפגע מהטיל הסורי. מדובר בהמשך פעילות שגרתית של צה"ל במרחב, ולא בפעולה חריגה.