בלינקן נחת בישראל; דיווח: זו הצעת ארה"ב להפסקת אש בלבנון

מזכיר המדינה האמריקני נפגש עם נתניהו בהרצוג, על רקע הדריכות לקראת התגובה הישראלית נגד איראן והלחימה בלבנון ובעזה. דיווח שליחו של ביידן עמוס הוכשטיין ביקר בביירות והציג מתווה חדש להפסקת אש, שכולל הרחבה של החלטה 1701 והגדלה משמעותית של כוחות יוניפי"ל וצבא לבנון

זמן צפייה: 00:53

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הגיע היום (שלישי) לביקור מדיני בישראל, על רקע הדריכות במזרח התיכון כולו לקראת התגובה הישראלית נגד מתקפת הטילים של משטר האייתוללות - והניסיונות של ממשל ביידן למנוע הסלמה אזורית שתידרדר למלחמה כוללת.

בלינקן נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים, ובערב צפוי להיפגש עם נשיא המדינה יצחק הרצוג בתל אביב. ביקורו צפוי לעסוק ב"מדבר ההומניטרי" ברצועת עזה, באפשרות לחידוש המו"מ לעסקת חטופים ובחתירה להסכם מדיני בין ישראל לחיזבאללה, שיסיים את התמרון הקרקעי בלבנון וחילופי המהלומות המתמשכים בין הצדדים.

אנתוני בלינקן ובנימין נתניהו בפגישה בירושלים
אנתוני בלינקן ובנימין נתניהו בפגישה בירושלים | צילום: דוד אזגורי, שגרירות ארה״ב בירושלים

בוושיגטון פוסט דווח כי בלינקן ישוחח עם בכירים ישראלים על האפשרות לאמברגו נשק אמריקני במידה והמצב ההומינטארי ברצועה לא ישתפר, כך על פי בכיר במשרד החוץ האמריקני. בנוסף בלינקן מתכנן לשוחח עם בכירים ישראלים על התגובה הישראלית לאיראן ומהות התקיפה.

עוד דווח כי בכירים ישראלים חוזים תקיפה משמעותית, בזמן שהממשל האמריקני מסתמך על ההבטחה הישראלית כי מתקני הגרעין או הנפט אינם יעד התקיפה - מה שעלול לפגוע בכלכלה העולמית. אותו מקור שיתף כי בלינקן מתכנן לקדם פתרון דיפלומטי למלחמה בצפון, כשעיקר התכנית שלו היא לחזק את צבא לבנון על מנת שיאכוף את ההחלטה המדינית וכן בחירת נשיא חדש בלבנון.

נתניהו ובלינקן
נתניהו ובלינקן | צילום: חיים צח, לע"מ

בתוך כך, אתמול פורסם במהדורה המרכזית כי ברקע ביקורו בלבנון של השליח המיוחד של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן למזרח התיכון, עמוס הוכשטיין, מקורות בלבנון טוענים כי ארגון הטרור חיזבאללה העביר לו מסר לפיו הם מוכנים להפסקת אש עם ישראל.

לפי אותם מקורות, בארגון הטרור מוכנים ליישום של החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם - במידה וישראל תיסוג משטח לבנון. במקביל, ברקע שיגורי הכטב"מים לעבר ביתו של נתניהו בקיסריה על-ידי חיזבאללה, בסעודיה מדווחים כי ישראל העבירה מסר משלה לחיזבאללה, ואיימה: "נחריב את הדאחייה אם תפגעו בבכירים ישראליים".

עמוס הוכשטיין, שליחו המיוחד של ביידן
השליח האמריקני הבכיר, עמוס הוכשטיין | צילום: רויטרס

הבוקר, מקורות דיפלומטיים שצוטטו בעיתון הלבנוני "אל-אח'באר" המזוהה עם חיזבאללה טענו כי הוכשטיין "ניהל מגעים נרחבים עם בכירים ישראליים טרם הגעתו אמש לביירות". לפי הדיווח, הבכירים הישראלים העבירו לשליחו של ביידן מסר שלפיו ירושלים "לא מוכנה להסכם שלא יעמוד בתנאים שלה - ושהמשא ומתן להסכם ינוהל תחת אש".

המקורות הוסיפו כי הוכשטיין עובד עם צוותו על מתווה דיפלומטי, אך "לא הצליח למצוא מתווה שיהפוך את דרישות ישראל למקובלות על הצד הלבנוני". בפגישה עם בכירים לבנוניים, הציג שליחו של ביידן "חזון חדש" להחלטה 1701, "המבוסס על עקרונות שונים".

חילופי אש בגבול הצפון
חילופי אש בגבול הצפון (ארכיון) | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

לפי הגורמים שצוטטו בדיווח, ישראל מבקשת לשנות את נוסח ההחלטה, לפיה יצוין כי מטרת ההחלטה היא "להביא לכינון שלום על גבול ישראל-לבנון, ולמנוע כל נוכחות חמושה באזורים הקרובים לגבול". שינוי נוסף בנוסח המוצע הוא הרחבת ההיקף הגיאוגרפי של סמכות ההחלטה עד לשני קילומטרים נוספים מצפון לנהר הליטני, תוך הגדלה משמעותית של הכוחות הבינלאומיים של האו"ם, וכן הגדלה של מספר הכוחות של צבא לבנון הפרוש באזור זה.