ממשל ביידן יתנגד לסנקציות על ביה"ד בהאג; נתניהו: "מאוכזב"

בריאיון שהוקלט שלשום ויפורסם בארה"ב ביום ראשון הקרוב, ראש הממשלה אמר שהוא מופתע מכך שהבית הלבן עשוי לבלום חבילת סנקציות נגד בית הדין הבינלאומי ("רק לפני כמה ימים זה היה קונצנזוס דו-מפלגתי - ועכשיו המהלך בסימן שאלה"). בתוך כך, רפובליקנים בקונגרס כבר החלו לקדם חקיקת סנקציות - ללא תמיכת הנשיא | תמונת מצב

הנשיא ביידן, רה"מ נתניהו, בית הדין הפלילי בהאג
הנשיא ביידן, רה"מ נתניהו, בית הדין הפלילי בהאג | צילום: רויטרס / יונתן זינדל, פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו "מופתע ומאוכזב" מכך שממשל ביידן עשוי להתנגד להטלת סנקציות על בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC), כתגובה לבקשה להוציא צווי מעצר נגדו ונגד שר הביטחון יואב גלנט. את אכזבתו הביע נתניהו בקטע שנחשף היום (חמישי) באתר האמריקני "פוליטיקו", מתוך ריאיון שהעניק לתוכנית "המופע של מורגן אורטגוס", אשר יפורסם במלואו בארה"ב ביום ראשון.

הדברים נאמרים ברקע הודעת הבית הלבן שפורסמה שלשום, לפיה הממשל לא יתמוך במאמצי הרפובליקנים בקונגרס לקדם סנקציות נגד בית הדין בהאג. זאת, בניגוד לדברים שאמר בשבוע שעבר מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, שכינה את החלטת התובע בהאג "שגויה לחלוטין" - והודיע כי הבית הלבן יעבוד עם הקונגרס כדי לקדם סנקציות.

"ארצות הברית הודיעה שהיא תתמוך בהצעה להטיל סנקציות", אמר נתניהו בריאיון לאורטגוס, דוברת מחלקת המדינה לשעבר בתקופת ממשל טראמפ. "חשבתי שזו עודנה העמדה האמריקנית, בגלל שהיה קונצנזוס דו-מפלגתי בנושא רק לפני כמה ימים. עכשיו יש סימן שאלה בעניין, ובכנות אני מופתע ומאוכזב", הוסיף. בהמשך, ראש הממשלה התגונן מפני האשמות שהוטחו בו בנוגע למניעת הכנסת סיוע לרצועת עזה, וטען: "אנחנו מכניסים חצי מיליון טונות של מזון ותרופות לעזה". בנוסף ציין כי ישראל "יוצאת מגדרה" כדי להגן על אזרחים במסגרת הלחימה ברצועה.

התובע מהאג, כרים קאן
התובע בהאג, כרים קאן | צילום: רויטרס

בימים אלו ממשל ביידן מנהל שיחות עם הקונגרס סביב הצעד האמריקני שעשוי להינקט בתגובה לבקשת צווי המעצר הבינלאומיים. בעוד שחברי קונגרס רפובליקנים כבר מקדמים חקיקה שתטיל סנקציות על בית הדין, דמוקרטים שוקלים האם לתמוך במהלך. יש לציין כי הנשיא ג'ו ביידן עצמו כינה את בקשת התובע בהאג, כרים קאן, "שערורייתית" וטען כי היא מבוססת על השוואה בלתי מוצדקת בין ישראל לחמאס.

חברת בית הנבחרים אליס סטפניק (רפובליקנית מניו-יורק), הזכורה בישראל מהופעתה בשימוע לראשי אוניברסיטאות היוקרה בקונגרס לפני כחמישה חודשים, מקדמת יחד עם עמיתה צ'יפ רוי (רפובליקני מטקסס) חבילת סנקציות נגד בית הדין הפלילי הבינלאומי - בתגובה לכך שערך חקירות נגד אזרחים אמריקנים ובעלי ברית של ארצות הברית, ובראשן ישראל. בין היתר, שני הרפובליקנים מציעים להטיל סנקציות חריפות נגד אישים בבית הדין, כגון שלילת ויזות וגישה לנכסים בארה"ב.

הקפיטול. וושינגטון די.סי
הקפיטול, וושינגטון די.סי | צילום: רויטרס

דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר הציגה את העמדה העדכנית של הממשל האמריקני בתדרוך שהעבירה ביום שלישי. "סנקציות נגד בית הדין הפלילי הבינלאומי אינן מהוות כלי יעיל או ראוי לפתרון החששות של ארצות הברית", אמרה הדוברת. עם זאת, שבה והדגישה כי הנשיא ואנשיו "יעבדו עם הקונגרס כדי להגיב למהלך של בית הדין".

ממשל טראמפ הטיל סנקציות על בית הדין, ובהן שלילת ויזה וחסימת גישה לנכסים בארה"ב, במהלך כהונתה של התובעת הראשית הקודמת. זאת, בתגובה לחקירות שנפתחו בנוגע למעשיהם של חיילים אמריקנים באפגניסטן ופעולות של ישראל ביהודה ושומרון. ממשל ביידן ביטל את הסנקציות ב-2021, בטענה כי הן "לא ראויות ולא אפקטיביות".

הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב
הנשיא ביידן ורה"מ נתניהו בפגישתם בתל אביב, אוקטובר 2023 | צילום: רויטרס

"נראה שלמרות הסתייגותו מבחירתו של התובע בהאג, הממשל לא רוצה לשחזר את גישת טראמפ", אמר ל"פוליטיקו" דיוויד בוסקו, פרופסור באוניברסיטת אינדיאנה שחיבר ספר על בית הדין הפלילי הבינלאומי. "ההתנגדות של הממשל נובעת מהשקפת עולם, אך ייתכן שגם מתוך הנחה אמיתית כי הסנקציות אינן מועילות", הוסיף בוסקו.