דיווח: המו"מ בין ישראל ללבנון יכלול דיון על השבת שרידי רון ארד

כתב הערוץ הלבנוני "אל-ג'דיד" בוושינגטון דיווח כי המשא ומתן בין המדינות, שאמור להתחדש היום בוושינגטון, צפוי לכלול דיון בהשבת שרידיו של הנווט השבוי, שנעדר כבר יותר מ-40 שנה, תמורת אסירים לבנונים. גורמים המעורים במו"מ הכחישו את הדיווח

זמן צפייה: 00:22

המשא ומתן בין ישראל ללבנון יכלול דיון בהשבת שרידיו של הנווט השבוי רון ארד, שנעדר כבר יותר מ-40 שנה, תמורת אסירים לבנונים, כך מדווח היום (שלישי) כתב הערוץ הלבנוני "אל-ג'דיד" בוושינגטון. מנגד, גורמים המעורים במו"מ מכחישים את הדיווחים, ואומרים כי סוגיית רון ארד לא נדונה בשיחות.

בתחילת השבוע דווח גם כי סבב המו"מ החמישי בין המדינות, שהחל היום במזכירות המדינה האמריקנית ויימשך מחר בפנטגון, יעסוק בנסיגה מדורגת של צה"ל מדרום לבנון, לצד פריסת כוחות צבא לבנון באותם אזורים.

רון ארד
רון ארד

כזכור, לפני כשלושה חודשים פעלו כוחות מיוחדים של שלדג, יחידת הקומנדו של חיל האוויר, בבית קברות באזור נבי שית שבבקעת הלבנון, סמוך לגבול סוריה, במסגרת ניסיון לאתר ממצאים הקשורים לרון ארד. על-פי הדיווחים, לאחר נחיתת הכוחות המיוחדים בשטח לבנון, החלו מחבלי חיזבאללה לפתוח באש על הכוחות הישראלים, במקום התפתחו חילופי אש. לפי חלק מהדיווחים, הכוחות פעלו זמן קצר בשטח לפני שעזבו את האזור.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אז כי "במשך שנים ארוכות אנו עוסקים במשימה זו ללא הרף. הפעולה שבוצעה הלילה לא הביאה את הממצאים אותם חיפשנו, אך המחויבות של מדינת ישראל והמחויבות שלי להשלמת כל משימות השבויים והנעדרים שלנו היא מוחלטת ותמידית. כך היה וכך יהיה".

זירת הפעילות של כוחות הקומנדו לאיתור שרידי רון ארד בבית הקברות בלבנון
זירת הפעילות של כוחות הקומנדו לאיתור שרידי רון ארד בבית הקברות בלבנון

תמי ארד, אשתו של רון, כתבה ברשתות החברתית אחרי מבצע הקומנדו: "ראינו כמו כל עם ישראל את הדיווחים בתקשורת. מזל גדול התרחש הלילה. אחרי הלילה הזה אנחנו מבינים שמה שאמרנו עד היום לא הובן אצל מקבלי ההחלטות ולכן חשוב לנו להבהיר: הרצון שלנו לדעת מה קרה לרון נעצר ברגע שהוא פוגש סיכון של חיילי צה"ל".

"בעינינו, קדושת החיים היא לפני המחויבות להשיב עצמות של לוחם לקבורה. זו תפיסת עולמנו גם בנוגע לאהוב שלנו שנעלם לפני כ-40 שנה", הדגישה ארד. "הצהרנו כמשפחה לא פעם שאנחנו מתנגדים לפעולות שיסכנו חיילים. אי לכך אנחנו מבקשים לפנות לראש ממשלת ישראל ולומר: אנחנו מודים לכל מי שעוסק בפעילות המודיעינית הנוגעת לרון. אנחנו מעריכים את המחויבות של מדינת ישראל ועם זאת אנחנו מבקשים בכל לשון של בקשה; אל תורה על מבצעים שיש בהם אפילו סיכון של לוחמים".

עוד הוסיפה תמי ארד: "40 שנה אנחנו חיים עם העובדה שרון נעדר, אנחנו רוצים לדעת מה קרה לרון אבל לא בכל מחיר. קדושת החיים היא מעל לכל סגירת מעגל וודאות עבורנו. אנחנו מעדיפים לחיות עם האפשרות הכואבת שעצמותיו של רון טמונות בלבנון ולא להתעורר בבוקר עם ידיעה שחייל צה"ל נפצע, או חלילה נהרג, במבצע להביא את עצמותיו, אם אכן מדובר בעצמותיו. אנחנו מודים לחיילי צה"ל וכוחות הבטחון ומעריכים את מי שפעלו למען רון ואנחנו מבקשים לכבד את בקשתנו לקדש את החיים".

תמי ורון ארד
תמי ורון ארד
Screenshot 2026 06 23 154935
רון ארד ובתו יובל, זמן קצר לפני נפילתו בשבי

רון ארד נפל בשבי בלבנון ב-16 באוקטובר 1986 לאחר שנאלץ לנטוש את מטוסו כשהיה בפעילות מבצעית בדרום לבנון, ומאז נאבדו עקבותיו ונשארו שברירי מידע אודותיו. בשנת 2016 הגיש אמ"ן דו"ח שהעריך שארד נפטר בשנים הראשונות שלאחר היעדרותו, אם כי לא כל גורמי המודיעין קיבלו את ההערכות האלו ועל פי הערכות אחרות נפטר בשלב מאוחר יותר.