המגעים לעסקה: טיוטת ההצעה של צרפת במועצת הביטחון של האו"ם

צרפת ניסחה הצעת החלטה למועצת הביטחון שקוראת להפסקת אש - ללא התניה בשחרור החטופים. כך פורסם לראשונה בחדשות 13. הטיוטה נוסחה אחרי המתיחות שפרצה מול ממשל ביידן בעקבות אי-הטלת הווטו לטובת ישראל במועצת הביטחון

זמן צפייה: 01:27

פרסום ראשון: אחרי המתיחות שפרצה מול ממשל ביידן בעקבות אי-הטלת הווטו לטובת ישראל על הצעת הפסקת האש במועצת הביטחון - צרפת ניסחה הצעה חדשה, והערב (שבת) פורסמה הטיוטה במהדורת השבת.

בטיוטה להחלטת מועצת הביטחון שניסחה צרפת יש קריאה להפסקת אש במהלך חודש רמדאן, אזכור כי מדינות רבות שוקלות הכרה במדינה פלסטינית, הכרזה כי רצועת עזה היא חלק מהשטחים שנכבשו ב-1967, קביעה כי התנחלות בשטחי יהודה ושומרון ובמזרח ירושלים היא אינה חוקית, הבעת דאגה מאלימות של "מתנחלים קיצוניים", ודרישה לשחרור כל החטופים הישראלים מרצועת עזה - ללא התניה.

טיוטת ההצעה הצרפתית
טיוטת ההצעה הצרפתית

בתוך כך, בצל מחאת משפחות חטופים בתל אביב, שבה תקפו את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמרו כי הוא "מטרפד עסקה" וכי "יפעלו להדחתו המיידית" - אמרו גורמים מדיניים כי משלחת מקצועית תצא מחר לקהיר כדי לדון על עסקה והפסקת אש.

בנוסף, מקור ביטחוני בקהיר אמר לטלוויזיה המצרית כי המשא ומתן בין ישראל לחמאס בנוגע לרגיעה יתחדש מחר. הגורם הדגיש כי "מתקיימים מאמצים משותפים של מצרים וקטר במטרה להשיג התקדמות במו"מ בין ישראל לחמאס".

מחאות בת"א למען החטופים ונגד הממשלה
מחאות בת"א למען החטופים ונגד הממשלה | צילום: רויטרס

בני משפחות חטופים החריפו הערב את הטון במאבקם להשבת יקיריהם - וקראו להדחתו המיידית של רה"מ נתניהו. אימו של החטוף מתן צנגאוקר, עינב, פנתה לראש הממשלה נתניהו, ואמרה: "אתה הוא מי שעומד בינינו לבין השבת אהובינו הביתה. אתה הוא המכשול שמונע במודע ובכוונה עסקה. לכן, אנו נאלצים לעשות כל שביכולתינו כדי להסיר את המכשול - אתה".

"'לכן, היום אנחנו נאלצים להתחיל שלב חדש במאבק שלנו. מעכשיו, אנחנו נפעל להחלפתך המיידית'", הוסיפה עינב בפנייתה לרה"מ נתניהו. "'הגענו למסקנה שזו הדרך המהירה ביותר להבאת עסקה לשחרור בני משפחותינו החטופים. אנחנו נפגין ונקרא להדחתך ולהחלפתך, נרדוף אותך ציבורית, ויחד עם אזרחים וציבור תומך - אנחנו לא נרפה עד שאתה תפנה את הכיסא שלך לטובת מנהיג אחר שכן יוכל להציל את יקירנו מהשבי בעזה".