אחרי המתנה ממושכת: רה"מ לפיד שוחח עם ביידן על הסכם הגרעין

אחרי שבמהדורה המרכזית של חדשות 13 נחשף בשבוע שעבר שבישראל ניסו לתאם את השיחה כבר ימים ארוכים, אך בבית הלבן התחמקו - הערב התקיימה השיחה בין שני המנהיגים. מטעם לפיד נמסר: "הנשיא ביידן הדגיש את מחויבותו העמוקה לביטחון מדינת ישראל"

זמן צפייה: 01:25

ראש הממשלה יאיר לפיד שוחח הערב (רביעי) עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן על נושא הגרעין המתגבש בין איראן למעצמות, וברקע החשש שההסכם ייחתם בקרוב וילווה בוויתורים מצד וושינגטון.

כפי שנחשף במהדורה המרכזית של חדשות 13 בשבוע שעבר, בישראל ניסו לתאם את השיחה כבר ימים ארוכים, אך בבית הלבן התחמקו מקיומה. בתחילה טענו אנשיו של ביידן כי הוא נמצא בחופשה, אך גם ימים לאחר שהסתיימה לא תיאמו את השיחה. הערב, השיחה התקיימה לאחר שכבר אתמול המועד נקבע בין הלשכות השונות.

ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא ארה''ב ג'ו ביידן
ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא ארה''ב ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "ראש הממשלה לפיד והנשיא ביידן שוחחו ארוכות על המשא ומתן של המעצמות בנושא הסכם הגרעין, והמאמצים השונים לעצור את התקדמות איראן לעבר נשק גרעיני. המנהיגים דנו על ההתרחשויות האחרונות ופעילות הטרור של איראן במזרח התיכון ומעבר לו. במסגרת זו, בירך רה"מ לפיד את הנשיא על התקיפות האחרונות של ארה"ב בסוריה."

עוד שוחחו השניים "על קידום היחסים בין המדינות כהמשך להצהרת ירושלים, ועל חשיבות היחסים הקרובים בין ראש הממשלה לנשיא ארה"ב. הנשיא ביידן הדגיש את מחויבותו העמוקה לביטחון מדינת ישראל, ולשמירה על יכולותיה כנגד כל אויב ואיום, מקרוב ומרחוק, כך נמסר מלשכתו של לפיד.

הנשיא ביידן נפרד מרה''מ לפיד בנתב''ג לפני המראתו לסעודיה
הנשיא ביידן נפרד מרה''מ לפיד בנתב''ג לפני המראתו לסעודיה | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

יותר מוקדם השבוע פורסם כי לפיד איננו מסתפק בשיחה בלבד אלא מבקש גם פגישה עוד לפני עצרת האו"ם שתיערך בספטמבר, ונבחנת האפשרות שיסע קודם לכן לוושינגטון על מנת לקיים את הפגישה עם הנשיא ביידן, על אף שכרגע הסיכויים לקיומה של הפגישה אינם גבוהים.

בתדרוך לכתבים המדיניים במשרד ראש הממשלה בירושלים שערך לפיד בראשון התייחס ראש הממשלה להתקדמות במשא ומתן על הסכם הגרעין בין איראן למעצמות. "אפשר וצריך לאפשר לאיראן לחתום על הסכם טוב יותר", אמר לפיד אך סייג: "ההסכם הזה הוא לא מה שהנשיא ג'ו ביידן רצה, לא מה שהוא דיבר עליו בביקורו בישראל וזה גם לא מה שחתם עליו בהצהרת ירושלים". לדברי לפיד, צה"ל והמוסד קיבלו הנחיה להכין את עצמם לכל תרחיש: "האמריקנים מבינים את זה".

לפי לוח הזמנים, היום האמריקנים היו אמורים לשלוח לאיראנים את התשובה שלהם - ואז שוב ימתין העולם לתגובת הרפובליקה האיסלאמית להצעת ההסכם. האחרונים, נדגיש, לא נענו בנוגע לפיצויי הענק במקרה שנשיא עתידי יפרוש מההסכם וארה"ב לא מתכוונת להבטיח לאיראן דבר בנושא זה. מעבר לכך - אין סוגיות מהותיות שבמחלוקת.

שר החוץ האיראני חוסיין אמיר-עבדאללהיאן
שר החוץ האיראני חוסיין אמיר-עבדאללהיאן | צילום: רויטרס

כמו כן, ההערכה היא שתוך 10 ימים הצדדים יתכנסו שוב בווינה כדי לסכם סיכומים אחרונים ואז לפני 20 בספטמבר - אז תתקיים עצרת האו"ם - יהיה אפשר להודיע על חזרה להסכם הגרעין, מה שישליך על ביקור ראש הממשלה לפיד בעצרת האו"ם - והאיראנים צפויים לחגוג את הזרמת המיליארדים לקופה שלהם.