ישראל ניסתה לתאם שיחה בין לפיד לביידן - ונענתה כי הנשיא בחופשה

בעוד שיחות הגרעין מול איראן נכנסות להילוך גבוה וסופי, אפשר לומר שישראל אינה מהווה גורם משמעותי בסל השיקולים של ארה"ב. שר הביטחון גנץ ימריא מחר לביקור בוושינגטון, אך הוא לא צפוי להיפגש עם מזכיר ההגנה אוסטין, ועוד לפני השיחות עם המנהיגים בישראל - ארה"ב העבירה את תשובתה על התגובה האיראנית לטיוטת הסכם הגרעין

זמן צפייה: 05:29

פרסום ראשון: בעוד שיחות הגרעין מול איראן נכנסות להילוף גבוה וסופי, אפשר לומר שישראל אינה שיקול משמעותי בסל השיקולים של ארצותה הברית. על אף שכמה מהבכירים הישראלים נסעו לוושינגטון על מנת למזער נזקים, כשבישראל ביקשו לקיים שיחה דחופה עם הנשיא ביידן - מהבית הלבן השיבו כי הנשיא "נמצא בחופשה".

בימים האחרונים, במטה לביטחון לאומי עובדים על שיחת טלפון בין ראש הממשלה לפיד והנשיא ביידן. חרף דחיית השיחה על ידי האמריקנים גורמים ישראליים מעריכים שהשיחה בין השניים תתקיים בסופו של דבר וייתכן שבזמן הקרוב.

שר הביטחון בני גנץ ושר ההגנה האמריקני לויד אוסטין
שר הביטחון גנץ ומזכיר ההגנה האמריקני אוסטין. הפעם הם לא ייפגשו | צילום: שמוליק עלמני

שר הביטחון גנץ, שימריא מחר לביקור בארה"ב, כלל לא צפוי להיפגש עם מזכיר ההגנה האמריקני אוסטין כי גם הוא "נמצא מחוץ לוושינגטון", כך נאמר לגורמים הישראליים. מוקדם יותר הערב, התפרסם כי ארה"ב העבירה את תשובתה על התגובה האיראנית על טיוטת הסכם הגרעין שמצדה הודיעה כי התחילה "לבחון בדקדקנות את התגובה האמריקנית" אותה תעביר למתאם האירופי. זה קורה טרם הגעתו של גנץ לוושינגטון ולפני השיחה בין רה"מ לפיד והנשיא ביידן. גורם מדיני אמר לחדשות 13 כי "הפערים בינינו לבין האמריקנים גדולים מאוד".

עוד במהלך היום, במהלך תדריך לכתבים זרים שנערך במשרד ראש הממשלה, תקף לפיד את ההסכם המתגבש וטען כי "לפני שבוע אירופה הציעה לאיראן את מה שהם קראו לו "ההצעה האחרונה" לחזרה להסכם הגרעין", אמר לפיד, "הם הכריזו שההצעה הזו היא Take it or leave it. האיראנים, כמו תמיד, לא אמרו 'לא', הם אמרו 'כן, אבל', והעבירו טיוטה משלהם עם תיקונים ודרישות נוספות".

"מאז מתקיים על זה דיון", הוסיף לפיד, "שוב האיראנים מעלים דרישות, ושוב מנהלי המו"מ מוכנים לעשות עוד ועוד ויתורים, שוב. זה לא קורה בפעם הראשונה. מדינות המערב מציבות קו אדום, האיראנים מתעלמים ממנו, אז מזיזים את הקו האדום. אם האיראנים didn’t take it, איך קורה שהעולם didn’t leave it?". עוד אמר רה"מ כי גם את ההסכם ייחתם - הוא לא מחייב את ישראל.

לפיד הוסיף: "מה שמונח כרגע על השולחן הוא הסכם רע, שייתן לאיראן 100 מיליארד דולר לשנה. הכסף הזה לא יבנה בתי ספר ולא בתי חולים. אלה 100 מיליארד דולר לשנה שישמשו לערעור היציבות במזרח התיכון והפצת טרור ברחבי העולם. הכסף הזה יממן את משמרות המהפכה וכוחות הבסיג' שמדכאים את העם האיראני, הוא יממן עוד התקפות על בסיסים אמריקאים במזרח התיכון, ישמש לחיזוק החיזבאללה, החמאס והג'יהאד האסלאמי. זה כסף בדיוק לאותם אנשים שמנסים לרצוח סופרים והוגי דעות בניו יורק, וכמובן שישמש לחיזוק תוכנית הגרעין".

לפיד הדגיש: "ישראל לא נגד כל הסכם. אנחנו נגד ההסכם הזה - מפני שזה הסכם רע; מפני שאי אפשר לקבל אותו כמו שהוא כתוב עכשיו. בעינינו, הוא לא עומד בסטנדרטים שהנשיא ביידן קבע: למנוע מאיראן להפוך למדינה גרעינית. ההסכם הזה מסכן את עצמאות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. הוא יוצר לחץ פוליטי לסגור את התיקים הפתוחים ללא השלמת חקירה מקצועית".

שרי החוץ של המעצמות ואיראן בהצגת מתווה הסכם הגרעין
מועד החתימה מתקרב? שרי החוץ של המעצמות ואיראן בהצגת מתווה הסכם הגרעין, 2015 | צילום: רויטרס

מבחינת האמריקנים, הם היו מאוד שקופים עם ישראל בכל הקשור לחתימה ולחזרה להסכם הגרעין. מזה ארבעה חודשים שארה"ב מעבירה מסרים לישראל לפיהם הסכם גרעין הוא הפיתרון הטוב ביותר בעינייה, ופיקוח במתקני הגרעין של איראן ולו המינמלי ביותר - עדיף על היעדר פיקוח.

האמריקנים טוענים כי ההסכם ימנע מאיראן להיות מדינה גרעינית. לדבריהם, האיראנים ישרו קו וחזרו לעקרונות שארה"ב רצתה לממש בהסכם המתגבש. עם זאת, ישנה ההבנה במערכת האמריקנית כי איום הגרעין נפרד מאיום הטרור - מולו ארה"ב אינה מהססת להפעיל כוח בעת הצורך, גם מול מטרות איראניות. מבחינתה של ארה"ב, הסכם הגרעין, מאז ומתמיד, נועד לטפל בבעיית העשרת האורניום של איראן ולא בבעיות אחרות שהמשטר בטהרן מציף בפני האזור.

מטוסי ''אדיר'' F-35 בטיסתם הראשונה בשמי ישראל
מטוסי ''אדיר'' F-35 בטיסה בשמי ישראל | צילום: דובר צה''ל

טרם דווח כי ארה"ב העבירה את תשובתה על התגובה האמריקנית על טיוטת הסכם הגרעין, מקור מיוחד מסר לעיתון "אילאף" הסעודי כי ישראל וארה"ב ביצעו תמרון סודי בים סוף המדמה תקיפה באיראן מהים ומהאוויר, ומדמה גם השתלטות על ספינות קרב איראניות במימי המפרץ הפרסי. לדברי המקור, התמרונים מעידים על כך שישראל לא תתקוף לבדה באיראן ותצטרך סיוע צבאי מפיקוד מרכז של צבא ארה"ב.

עוד ציין המקור כי בשנה החולפת ישראל ביצעה תמרון אווירי גדול בו לקחו חלק מטוסי קרב מכל הסוגים כמו גם מטוסי תדלוק גדולים, כאשר חלק מהתמרונים בוצעו בים התיכון, ביוון, במרוקו ובאזור המזרח התיכון. המקור הוסיף כי מטוסי קרב F-35 חיל האוויר אף טסו במרחב האווירי של איראן יותר מפעם אחת במהלך החודשיים האחרונים – בעוד המכ"מים הרוסיים והאיראניים נפרצו.

מקור ערבי מסר לעיתון כי ארה"ב וישראל מקיימות תמרונים אינטנסיביים כהכנה לקראת תקיפה באיראן – אם שיחות הגרעין ייכשלו. כמו כן, המקור הערבי ציין כי ישראל תקבל סיוע אם תתקוף את מתקני גרעין של איראן לאחר שייחתם הסכם גרעין עם איראן.

בהכנת הידיעה השתתפו גיל תמרי ולירן הרוני