"לא ניתן פרס על 7 באוקטובר": זעם בישראל על התוכנית האמריקנית

תגובות סוערות במערכת הפוליטית בעקבות הדיווח ב"וושיגנטון פוסט" על אודות התוכנית של ממשל ביידן עם מדינות באזור להקמת מדינה פלסטינית. סמוטריץ': "המסר הוא שמשתלם מאוד לטבוח באזרחי ישראל. כפר סבא לא תהיה כפר עזה". בן גביר: "1,400 נרצחים והעולם רוצה לתת להם מדינה. לא יקרה!"

זמן צפייה: 01:36

לאחר פרסום הדיווחים ב"וושינגטון פוסט" וב"וול סטריט ג'ורנל" בדבר הסכם השלום ארוך הטווח שמקדם ממשל ביידן בין ישראל לפלסטינים, אשר יכלול הקמת מדינה פלסטינית לפי לוח זמנים מסודר - נבחרי ציבור בישראל זועמים, ומפרסמים היום (חמישי) את תגובותיהם למתווה המתכונן, שיכלול את יציאת המתנחלים מרוב שטחי הגדה המערבית, הקמת בירה פלסטינית במערב ירושלים, שיקום עזה וכן הסדר ביטחוני וממשלתי עבור הגדה.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיב לדיווחים: "לא נסכים בשום אופן לתכנית זו, שלמעשה אומרת שמגיע לפלסטינים פרס על הטבח הנורא שעשו לנו -  מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים. המסר הוא שמשתלם מאוד לטבוח באזרחי ישראל. מדינה פלסטינית זה איום קיומי על מדינת ישראל כמו שהוכח ב7 לאוקטובר, כפר סבא לא תהיה כפר עזה!".

עוד הוסיף השר, כי ידרוש היום בישיבת הקבינט המדיני-בטחוני "לקבל החלטה ברורה וחד משמעית הקובעת שישראל מתנגדת להקמת מדינה פלסטינית ולהטלת הסנקציות על למעלה מחצי מיליון מתיישבים. אני מצפה לתמיכה ברורה מראש הממשלה נתניהו, בני גנץ, גדי אייזנקוט וכל השרים".

השר לביטחון לאומי  ויו"ר מפלגת עוצמה יהודית איתמר בן גביר הגיב גם הוא על התכנית המסתמנת: "1,400 נרצחים והעולם רוצה לתת להם מדינה. לא יקרה!"


חבר כנסת ויו"ר סיעת "המחנה הממלכתי"  זאב אלקין הגיב גם הוא בחשבון הטוויטר שלו: "לא יקרה! הקמת מדינה פלסטינית משמעותה הקמת מדינת חמאס, שינצח בכל מערכת בחירות שתהיה שם. צעד זה יביא לסיכון חזרת אירועי 7 באוקטובר על כל הארץ כולה. אף אחד לא הציע בזמנו לארצות הברית להקים מדינת אל-קאעידה לאורך הגבול עם ארה״ב בעקבות אסון התאומים. הציבור הישראלי לא יתן לזה לקרות!".

שר התרבות והספורט מיקי זוהר כתב: "‏לא תקום פה מדינה פלסטינית לעולם. ‏לא נסכן את ביטחון ישראל במדינת טרור בתוכנו. ‏לא ניתן פרס לטרור של ה 7 באוקטובר".

ראש המועצה האזורית גוש עציון ויו״ר מועצת יש״ע, שלמה נאמן, כתב:  "הקמה של מדינה פלסטינית פירושה הפסד במלחמה וניצחון לאויב האכזרי ברשות הפלסטינית. לא ניתן לכבות את האור ולקפל את מדינת ישראל ולכן לא נשתוק עד שלא נקבל הכרזה ברורה מממשלת ישראל שלא תקום מדינת פלסטינית, לא מחר ולא בכלל".

כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

לפי הדיווח, השלב הראשון בתוכנית יכלול הפסקת האש זמנית, שצפויה להימשך כשישה שבועות, ובמהלכה תבוצע עסקת חילופי שבויים ואסירים. הסיבות לדחיפות והמהירות שבה נוסחה ההצעה הדרמטית וההיסטורית נעוץ בהכרח לשחרר את החטופים, וכן ברצון להשיג את ההסכם לפני תחילת חודש הרמאדן ב-10 במרץ - אשר עלול להחריף את "סיר הלחץ" בעזה ולעודד הסלמה בטרור.

הפסקת האש הראשונית - שאורכה, כאמור, כשישה שבועות -  תספק זמן למנסחי ההצעה לפרסם את התכנית לציבור הרחב, לגייס תמיכה מדינית ולנקוט את הצעדים הראשונים לקראת מימושה - לרבות הקמת ממשלה פלסטינית זמנית.

יחד עם זאת, נכתב, המדינות המנסחות את התכנית - ארה"ב, מצרים, ירדן, קטאר, ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות ונציגים פלסטיניים - חוששות כי המתקפה המשמשת ובאה של ישראל על רפיח תמסמס את המאמץ להשגת שלום ארוך טווח. הפעולה הצבאית של ישראל ברפיח, כך נטען, יסכל בנוסף את עסקת החטופים - ויחמיר את המשבר ההומינטרי בעזה. ישראל, אם כן, היא "הפיל בחדר" של מנסחי ההצעה - והיא צפויה לסרב.

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: מארק ישראל סאלם / פול

בתוך כך, בוול סטריט ג'ורנל דווח כי יחסי ביידן ונתניהו נמצאים "בנקודת רתיחה" - ואצל הראשון "גובר התסכול" עקב ניסיונותיו הכושלים לרסן את המבצע הצבאי של צה"ל בעזה, ובעיקרו את פלישת ישראל המסתמנת לרפיח. ביידן הבהיר לנתניהו כי ממשלו מעדיף "מבצעים ממוקדים" ברפיח ולא תמרון נרחב, אך נתניהו התעלם מכך.

ארצות הברית חוששת כי השפעתה על ישראל הולכת ודועכת, ושוקלת עקב כך את צעדיה. גורמים אמריקנים בוחנים בשבועות האחרונים מספר דרכים להפעלת לחץ על ישראל כדי שתפסיק את תוקפנותה, ובין היתר הציעו להפסיק את משלוח הנשק לישראל, אך ביידן דחה זאת.

כמו כן, בדיווח מסופר על שיחה דרמטית בסוף דצמבר, בה ביידן "התמלא בזעם כלפי נתניהו", כמעט צעק, ולבסוף הכריז בפני ראש ממשלת ישראל: "השיחה נגמרה", וניתק בפניו. בחודש שעבר הממשל האמריקני שקל לחוקק מספר צעדים נגד ישראל, הכוללים תיוג של מוצרים שיוצרו מעבר לקו הירוק במדבקת "יוצר בישראל", אך דבר זה לא יצא אל הפועל.