ישראל מגיבה רשמית לתקרית בצ'ילה: "פוגע ביחסי המדינות"

משרד החוץ פרסם גינוי רשמי לאירוע שבו סירב נשיא צ'ילה לקבל את כתב האמנה מהשגריר הישראלי. "התנהגות תמוהה וחסרת תקדים, שגריר צ'ילה בישראל זומן לשיחת נזיפה", נמסר ממשרד החוץ

זמן צפייה: 02:09

משרד החוץ פרסם בצהריים (שישי) הודעת גינוי נגד צ'ילה בעקבות החלטתו של הנשיא גבריאל בוריץ' שלא לקבל את כתב האמנה מהשגריר הישראלי גיל ארציאלי.

"ישראל רואה בחומרה את ההתנהגות התמוהה וחסרת התקדים של צ'ילה. הדבר פוגע קשות ביחסים בין המדינות. שגריר צ'ילה בישראל זומן למנכ"ל משרד החוץ ביום ראשון לשיחת נזיפה שבה תובהר לשגריר תגובת ישראל", נמסר בהודעת משרד החוץ.

סגן שר החוץ עידן רול מסר: "התנהגותו של נשיא צ'ילה מהווה הפרה בוטה של ההתנהלות הדיפלומטית המקובלת בין מדינות ידידות. התנהגות זו מעיבה על היחסים ללא צורך וללא הצדקה".

השגריר ארציאלי הגיב הבוקר לאירוע וסיפר כי התנצלו בפניו. הייתה לנו פגישה של שעה", אמר השגריר, "שם ביקשו ממני וממדינת ישראל סליחה על מה שקרה. עברנו דף. עבורי הייתה תקרית לא נעימה הבוקר, אבל כישראלי ויהודי עמי עבר מקרים קשים יותר ב-4,000 השנים האחרונות, ואנחנו נעבור את התקרית מהבוקר, לטובת צ'ילה, לטובת ישראל ולטובת היחסים בין המדינות".

גיל ארציאלי, השגריר המיועד בצ'ילה
גיל ארציאלי, השגריר המיועד בצ'ילה

הנשיא הצ'יליאני, שידוע בהתבטאויות נגד ישראל סירב להיפגש עם השגריר המיועד ולמעשה סירב שייכנס לתפקידו. גם בקהילה היהודית בצ'ילה וגם מסביב התעוררה מחאה גדולה סביב הנושא, מה שהוביל את הנשיא ואת המדינה כולה להתנצל בפני השגריר אחרי פגישה ארוכה ביניהם.

כזכור, אמש סירב נשיא צ'ילה לקבל את כתב האמנה של השגריר הישראלי המיועד במדינה, במחאה על פעילות צה"ל ברצועת עזה וביהודה ושומרון. הנשיא בוריץ', שידוע כמי שעויין את ישראל ומחזיק בעמדות אנטי ישראליות, ומקורות דיפלומטיים אישרו לתקשורת המקומית כי סירובו של הנשיא נובע מפעולות צה"ל ברצועת עזה.

"יש עכשיו מהומה עצומה בממשלה ובמשרד החוץ כדי לראות איך הם מתקנים את הבעיה הזו", אמר דיפלומט צ'יליאני. במקביל, זעם גדול נרשם בקרב הקהילה היהודית בצ'ילה על החלטת הנשיא. מקורות בקהילה היהודית של צ'ילה אמרו לעיתון "אקס-אנטה" כי "לא היה תקדים כזה בהיסטוריה כמו האירוע הזה".