בהשתתפות נציגי המשפחות: מועצת הביטחון דנה בפשעי המין של חמאס

כחמישה חודשים אחרי מתקפת חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר, ואחרי שנאספו עדויות רבות, מועצת הביטחון של האו"ם דנה על האלימות המינית של פעילי ארגון הטרור בחטופים ובקורבנות הרצח. בדיון משתתפים נציגי משפחות החטופים שהגיעו במיוחד לקחת חלק באירוע

זמן צפייה: 00:52

כחמישה חודשים אחרי המתקפה על ישראל ב-7 באוקטובר, ולאחר שנאספו עדויות רבות על אודות פשעי המין של חמאס נגד קורבנות רצח ונגד חטופים, מועצת הביטחון של האו"ם דנה הערב (שני) בממצאי הדו"ח על האלימות המינית של ארגון הטרור, וזאת יחד עם נציגי משפחות החטופים שהגיעו במיוחד לאירוע.

הנציגה המיוחדת של האו"ם לאלימות מינית באזורי סכסוך ומחברת הדו"ח, פרמילה פאטן, אמרה בדיון: "לאחר הדיווחים על מעשי אלימות מינית מחרידים שבוצעו ב-7 באוקטובר ולאחר מכן, הוזמנתי על-ידי ישראל לבקר באזור ובמקומות בהם בוצעה המתקפה, אך בשל המצב הבטחוני, לא ביקרנו בעזה. מטרת הביקור הייתה לאסוף ולנתח עדויות בנושא. כדי להבטיח שהמידע שנאסף עומד בסטנדרטים הגבוהים ביותר, נעזרנו בצוות מומחים ופעלנו בכללים המחמירים ביותר. המסקנות שלנו התבססו על הערכותינו לגבי מהימנות העדים וניתוח ראיות תומכות. קיבלנו גם עדויות של גורמים בממשלות שני הצדדים, שנבחנו והתקבלו בהתאם למידת המהימנות שלהן".

בתגובה לטענות שר החוץ ישראל כ"ץ על השתקת הדו"ח מצידו של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, אמרה פאטן: "לא היה כל ניסיון מצד המזכ"ל להשתיק את הדו"ח והוא העניק תמיכה פוליטית ולוגיסטית בתהליך", והוסיפה: "נפגשנו עם נפגעות ישראליות, עדים, חטופים ששוחררו, ניצולים, ותושבי קהילות הקיבוצים שפונו. דיברנו עם 34 איש בסך הכל. במהלך הביקור ביקרנו באתרים שונים בהם בוצעו המתקפות, בחדרי המתים, בחנו צילומים וראיות שונות. לא נפגשנו עם קורבנות תקיפה מינית מ-7 באוקטובר, משום שרבים נרצחו, ומי ששרדו נמצאים בטיפול עבור הטראומה שחוו, וצריך לתת להם זמן החלמה".

עוד אמרה נציגת האו"ם: "נמצאים כאן איתנו המשפחות של החטופים והחטופות. מה אפשר לומר להן? החוק הבינלאומי אוסר על לקיחת בני ערובה. אנשים ראו את יקיריהם נרצחים מולם בביתם ובמסיבת ה'נובה'. המעשים הללו כללו ירי, דקירות, כריתת ראשים והתעללות בגופות. יש מידע מובהק שמצביע על אונס ואלימות מינית שהופעלו נגד החטופות והחטופים. אנחנו מניחים שהמצב הזה ממשיך גם עכשיו".

זירת הטבח במסיבת הנובה עוטף עזה רעים
זירת הטבח במסיבת הנובה

לדיון המיוחד של מועצת הביטחון על הפשעים המיניים של חמאס ומצב החטופות נסעו שר החוץ ישראל כ"ץ ומתאם השבויים והנעדרים גל הירש, ואליהם הצטרפה משלחת של בני משפחות החטופים. בנוסף, ייפגשו קרובי החטופים עם פרמילה פאטן, נציגת האו"ם לאלימות מינית באזורי סכסוך מחברת דו"ח פשעי המין של המחבלים ב-7 באוקטובר. מועצת הביטחון הואילה להתכנס לדיון על דו"ח האו"ם לבקשת ארה"ב, בריטניה וצרפת. ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם כ"ץ לקראת הנסיעה והדגיש כי הדיון מתרחש "בזכות מאמצים דיפלומטיים נרחבים בהובלת השר כ"ץ".

שר החוץ מסר: "אמנם השגנו הישג מדיני חשוב בדמות כינוס מיידי של מועצת הביטחון, אבל אנחנו לא עוצרים פה. ממצאי הדו"ח שמתארים את מה שקרה לנשותינו ב-7 באוקטובר הוא הדבר הכי חמור שהונח לפתחו של האו"ם בכל מה שקשור למדינת ישראל. המנהיגות הדתית של חמאס הורתה לרצוח, לאנוס ולחלל את גופותיהן של בנותינו. משפחות החטופות והחטופים יעמדו לצידי כדי להזכיר למזכ"ל האו"ם ולכל העולם - עם ישראל לא ישלים עם מה שקרה, ולא נעצור עד שהאו"ם יכריז על חמאס כארגון טרור".

השר ישראל כ"ץ
השר ישראל כ"ץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ביום שני שעבר האו"ם פרסם דו"ח על הפגיעות המיניות שביצעו המחבלים ב-7 באוקטובר. על-פי המסמך, "יש סיבות סבירות להאמין שאלימות מינית, בין השאר מעשי אונס ואונס קבוצתי, בוצעה במתקפת 7 באוקטובר", הן ביישובי והן בשטח המסיבה ברעים. עם זאת, הודגש כי לא ניתן לייחס את המעשים כולם למחבלי חמאס.

עוד על-פי הדו"ח, "ישנן הוכחות חותכות שחטופים וחטופות עברו פגיעות מיניות בשבי - וסביר להניח שאלה ממשיכות גם כעת". חברי ועדת החקירה של האו"ם בנושא הפגיעות המיניות מסרו: "אנחנו לא יכולים להגן על החטופים מפני הפגיעות הללו, לכן אנחנו קוראים להפסקת אש הומניטרית - במסגרתה ישוחררו חטופים מהשבי".