אחרי ההתחמקות האמריקנית: "מגעים לשיחת טלפון בין לפיד לביידן"

ארה"ב ממתינה לתשובה האיראנית בנוגע להסכם הגרעין, מתוך כוונה להתכנס בווינה בעשרת ימים הקרובים כדי לנסח סופית את החזרה להסכם הגרעין לפני עצרת האו"ם ב-20 בספטמבר. במקביל, בכיר אמריקני מבהיר לאחר שבוושינגטון התחמקו משיחה עם רה"מ: "ביידן ישוחח עם לפיד, ראש הממשלה מעודכן במגעים"

זמן צפייה: 02:36

המעצמות ואיראן מתקדמות לעבר הסכם גרעין בצעדי ענק: לפי לוח הזמנים, ביום רביעי האמריקנים ישלחו לאיראנים את התשובה שלהם - ואז שוב ימתין העולם לתגובת הרפובליקה האיסלאמית להצעת ההסכם. האחרונים, נדגיש, לא נענו בנוגע לפיצויי הענק במקרה שנשיא עתידי יפרוש מההסכם וארה"ב לא מתכוונת להבטיח לאיראן דבר בנושא זה. מעבר לכך - אין סוגיות מהותיות שבמחלוקת.

כמו כן, ההערכה היא שתוך 10 ימים הצדדים יתכנסו שוב בווינה כדי לסכם סיכומים אחרונים ואז לפני 20 בספטמבר - אז תתקיים עצרת האו"ם - יהיה אפשר להודיע על חזרה להסכם הגרעין, מה שישליך על ביקור ראש הממשלה לפיד בעצרת האו"ם - והאיראנים צפויים לחגוג את הזרמת המיליארדים לקופה שלהם.

בינתיים, אחרי שפורסם במהדורה המרכזית של חדשות 13 שבלשכתו של ביידן התחמקו משיחה עם ראש הממשלה לפיד, הבהיר הערב בכיר אמריקני כי שיחה כזו צפויה בקרוב. "ראש הממשלה מעודכן במגעים", אמר הבכיר. בירושלים, באופן כללי, מנסים להנמיך את הטון מול האמריקנים אחרי ההתבטאות החריגה של ראש המוסד דדי ברנע בסוף השבוע. לפיד הבהיר לו שהטון מול ארה"ב צריך להיות אחר. בנוסף, מחר צפויה הצהרה של ראש הממשלה בדיוק בעניין הזה ולפיד להתייחס בקולו להסכם המתגבש.

ראש המוסד דוד ברנע
ראש המוסד דוד ברנע | צילום: קובי גדעון / לע''מ

כמו כן, שר הביטחון בני גנץ מסיים ביקור בארה"ב שעסק בדיוק בסוגיה הזו. הוא נפגש כמה דקות אתמול לפני כניסת השבת עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב. הוא הביע את ההתנגדות הנחרצת של ישראל לחזרה להסכם. גורם ביטחוני בכיר אמר בסוף הפגישה: "דרשנו להעמיד אופציה צבאית מול האיום האיראני וקיבלנו רמזים טובים בהקשר הזה". בישראל מקווים לקיים פגישה בין ביידן ללפיד בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בעוד כמה שבועות, בהנחה שההסכם לא ייחתם עוד קודם לכן.

מנהיג איראן, איבראהים ראיסי
מנהיג איראן, איבראהים ראיסי | צילום: רויטרס

העימות בין ארצות הברית וישראל סביב הסכם הגרעין המתגבש עם איראן, עבר שלשום לשלב הגלוי: ראש המוסד דוד ברנע תקף את מדיניותו של ממשל ביידן בכל הנוגע להסכם הגרעין וטען כי ההסכם עם איראן מבוסס על שקרים. לדבריו, ההסכם מקנה לישראל מרחב פעולה בן שנתיים וחצי עד שאיראן תהיה מדינה גרעינית. עם זאת, ברנע הדגיש כי ההסכם לא חל על ישראל וכי החופש הפעולה שלה יישמר. זהו צעד חריג בו ראש המוסד מתבטא בחריפות בצורה גלויה בנושא כזה רגיש.

כמו כן, ברנע "תיקן" פרסומים מהתקופה האחרונה לפיהם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) תסגור את החקירות הפתוחות על שרידי חומרים גרעיניים במתקני הגרעין השונים של איראן, והביע את זעמו על כך שהאמריקנים הולכים להסכם עוד בטרם סבא"א השלימה את החקירות האלו, אם כי הם לא התחייבו לסגור את החקירות האלו. בשלב הזה, ישראל אינה יכולה עוד להשפיע על תוכן ההסכם, והוא צפוי להיחתם כבר בשבועות הקרובים.

מצידו ומסביבתו של של ראש הממשלה לפיד נשמעים מסרים אחרים לחלוטין - קצת יותר מעודדים ואופטימיים. בלשכת רה"מ ידעו מראש על הכוונה של ראש המוסד להוציא הערב תדרוכים בשמו, אך המסרים התקיפים עצמם והביקורת על ארה"ב לא תואמו. מסביבתו של לפיד נמסר כי האמריקנים הקשיחו את העמדות שלהם מול טהרן. כמו כן, בלשכת רה"מ סבורים כי ביקורו של ראש המועצה לביטחון לאומי איל חולתא בוושינגטון היה "יעיל יותר" ממה שציפו.

בין היתר, ישראל עודכנה מראש על הפרטים של אותה תגובה אמריקנית שהועברה לאיראנים אתמול, והתחושה הכללית בסביבת לפיד היא שיש הקשחה של העמדות האמריקניות ופחות נכונות מצידם לויתורים מול הרפובליקה האיסלאמית. ההערכה בקרב חלק מגורמי הביטחון השונים וגם בצמרת המדינית שיקחו עוד כמה שבועות עד שיגיעו לחתימה על הסכם.