אבו מאזן באו"ם: "לא יהיה שלום בלי שהפלסטינים יזכו לזכויות"

בנאומו בעצרת הכללית התייחס יו"ר הרשות הפלסטינית למאמצי הנורמליזציה בין ישראל וסעודיה, ותקף את ההנהגה בירושלים: "ממשלת הימין הגזענית ממשיכה בהתקפותיה על הפלסטינים". בהתייחסות נדירה לאלימות בחברה הערבית בישראל הוא אמר: "ישראל נושאת באחריות המלאה". נציגת ישראל יצאה מהאולם במהלך הנאום

אבו מאזן בעצרת הכללית של האו"ם

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן התייחס הערב (חמישי) בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם למגעי הנורמליזציה בין ישראל וסעודיה, בחסות ממשל ביידן. "טועים מי שחושבים ששלום יכול להיות מושג במזרח-התיכון מבלי שהפלסטינים יזכו לכל הזכויות הלאומיות הלגיטימיות שלהם", אמר בפתח דבריו.

בהמשך, תקף בחריפות את הממשלה בישראל: "בעוד שאני עומד פה לפניכם, ממשלת הימין הגזענית הישראלית ממשיכה בהתקפותיה על הפלסטינים. הממשלה פועלת באמצעות צה"ל והמתנחלים הטרוריסטים הגזעניים שלה במטרה להפחיד את הפלסטינים, להרוס את בתיהם, לגנוב את כספינו ולהחזיק בגופות פלסטינים - מבלי שתיתן דין וחשבון על כך".

"ישראל מבצעת חפירות מתחת למסגד אל-אקצא ובכך מאיימת  בקריסתו, דבר שיביא לפיצוץ שלא יהיה לכבות את השלכותיו", המשיך אבו-מאזן בהשתלחותו, "אני דורש מהקהילה הבינלאומית שתישא באחריותה בכדי לשמור על הסטטוס-קוו של מזרח-ירושלים ושל המקומות הקדושים בו. אני שואל מפה - למה אתם שותקים על כל מה שעושה ישראל? על כך שהיא עוברת על החוק? למה לא מוטלים עליה עונשים?".

הפגנות פלסטינים במחנה הפליטים ג'נין | צילום: עבד רחים קאטיב, פלאש 90

בהמשך דבריו, קרו יו"ר הרשות הפלסטינית ל"קיומה של ועידת שלום בינלאומית, שיכולה להיות ההזדמנות האחרונה להשארת פתרון שתי המדינות ולמניעת הידרדרות למצב מסוכן יותר". עוד הוסיף: "אני קורא לאו"ם לנקוט בצעדים הרתעתיים נגד ישראל מפני שהיא לא עומדת במחויבויות שלה. העם הפלסטיני מגן על זכויותיו באמצעות התקוממות עממית בלתי אלימה וזו המדיניות שלנו, זו כבחירה אסטרטגית במטרה להגן על עצמנו ובכדי לשחרר את האדמה שלנו מפני הכיבוש".

בהתייחסות נדירה לפשיעה הגואה בחברה העברית בתוך שטחי ישראל, אמר אבו מאזן: "ישראל נושאת באחריות המלאה, מתוקף שליטתה על כל מעברי הגבול בין הגדה המערבית וסביבתה, על ההפצה המכוונת של נשק וסמים ועל מעשי ההרג הפליליים בערים הערביות בתוך ישראל בימים אלו, כל יום". בעקבות דברים אלו, נציגת ישראל בדיון עזבה את אולם העצרת הכללית.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2309212322' autoplay='0' credit='' desc='ארדן: "אבו מאזן הוכיח היום שוב בשקריו ותמיכתו בטרור שהוא מנותק לחלוטין מהמציאות"' poster='' kid='1_a9cjhm3b' duration='33']

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן מסר בתגובה לנאום: "אבו מאזן, שרק לפני מספר שבועות הגן על היטלר והאשים את היהודים בשואה, עמד היום כאן על בימת האו״ם וקרא לטרור הרצחני הפלשתיני 'התנגדות שלווה'. אבו מאזן הוכיח היום שוב בשקריו ותמיכתו בטרור, שהוא מנותק לחלוטין מהמציאות ושהוא לא רלוונטי. במקום לתת לו כבוד, מנהיגי העולם צריכים לגנות אותו בחריפות ולפעול להדחתו".

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

כזכור, אמש התראיין יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן לרשת פוקס ואישר כי "בכל יום שעובר סעודיה וישראל מתקרבות לנורמליזציה". עם זאת הוא סייג את הדברים ואמר כי "הסוגיה הפלסטינית חשובה מאוד לנושא של היחסים עם ישראל". בהמשך הוא נשאל אם יוכל להגיע להסכם עם ממשלת נתניהו, והשיב כי התקדמות ההסכם לא תלויה בזהות העומדים בראשות ההנהגה הישראלית.

לפני שידור הריאיון של בן סלמאן, מסעו המדיני של ראש הממשלה בנימין נתניהו בארה"ב הגיע לשיא - בעת בה נפגש עם הנשיא ג'ו ביידן בניו יורק. הפגישה עסקה באופן נרחב במאמצים של ממשל ביידן להביא להסכם בין ירושלים לריאד. בהתייחסות לנושא, אמר הנשיא ביידן: "אני אופטימי. אם היינו מדברים לפני עשור על נורמליזציה עם סעודיה היו חושבים ששתינו משהו". רה"מ נתניהו הוסיף כי "יחסי ישראל והעולם הערבי יהיו טובים יותר אם נגיע להסכם עם סעודיה. נעשה מאמצים גם בעניין הפלסטיני".