נתניהו נפגש עם בלינקן: דנו באיום האיראני, בלחימה בלבנון ובחטופים

בסיום פגישה ארוכה שנמשכה מעל לשעתיים וחצי, לשכת רה"מ ומחלקת המדינה האמריקנית פרסמו הודעות לפיהן נתניהו ובליקנן דנו בכל הנושאים הבוערים שעל הפרק - על רקע התקיפה הצפויה באיראן והתקווה לחידוש המגעים לעסקת חטופים לאחר חיסול סינוואר. במסגרת הפגישה, מזכיר המדינה הפציר בנתניהו למתן את התגובה נגד הרפובליקה האסלאמית

זמן צפייה: 01:26

בסיום פגישתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן היום (שלישי) בירושלים, שנמשכה למעלה משעתיים וחצי, לשכת רה"מ ומחלקת המדינה האמריקנית פרסמו הודעות - לפיהן השניים דנו באיום האיראני והסיוע האמריקני לישראל נגד טהראן, הלחימה בלבנון וחידוש המגעים לעסקת חטופים לאחר חיסולו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר.

ביקורו של בלינקן בארץ נערך בעת בה המתיחות בין ישראל לארה"ב נמצאת בשיאה. במהלך פגישתו עם נתניהו, מזכיר המדינה ביקש למתן עוד יותר את התגובה הישראלית נגד איראן והפציר בראש הממשלה לתרגם את ההישגים הצבאיים של צה"ל בלבנון להישגים מדיניים. עם זאת, גורם מדיני הבהיר בתגובה לדברים: "ניהול המערכה - רק בידי ממשלת ישראל".

"בפגישה הועלה נושא האיום האיראני והצורך של שתי המדינות לאחד כוחות מולו. ראש הממשלה הודה למזכיר המדינה האמריקני על תמיכת ארצות הברית במאבק נגד ציר הרשע והטרור של איראן", נמסר מלשכת רה"מ בנוגע לסוגיה האיראנית, על רקע המשך ההיערכות בישראל לקראת תקיפה נגד הרפובליקה האסלאמית.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2210242055' autoplay='0' credit='' desc='פגישת בלינקן ומשפחות החטופים ' poster='' kid='1_hh0dmetc' duration='70']

במהלך הפגישה, נתניהו עדכן את מזכיר המדינה בהתקדמות הלחימה נגד חיזבאללה בלבנון. בהודעה האמריקנית הודגש כי השניים סיכמו שיש להבטיח את חזרתם של תושבים משני צדדי הגבול לבתיהם ולאכוף את החלטת 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם, באמצעות פתרון דיפלומטי. בהודעה הישראלית הושמטה התייחסות לפתרון דיפלומטי אפשרי, ונכתב בקצרה כי "ראש הממשלה עדכן את מזכיר המדינה האמריקני על הצורך להוביל לשינוי ביטחוני ומדיני בצפון, שיאפשר לישראל להחזיר את תושביה בבטחה לבתיהם".

נתניהו ובלינקן
נתניהו ובלינקן | צילום: חיים צח / לע"מ

במסגרת השיח על התמרון הנמשך ברצועת עזה, נתניהו ובלינקן התמקדו בסוגיית החטופים והשלטון ברצועה בסיום המלחמה. "ראש הממשלה הדגיש שחיסול יחיא סינואר עשוי להשפיע באופן חיובי על החזרת החטופים, על השגת כל יעדי המלחמה, ועל היום שאחרי המלחמה", נמסר מלשכתו של נתניהו בהקשר זה.

גם בהודעה מטעמו של בלינקן נמסר כי חיסולו של סינוואר עשוי "לקדם את השבת כל החטופים ואת סיום הלחימה בעזה, באופן שיספק ביטחון לישראלים ולפלסטינים כאחד". במהלך הפגישה מזכיר המדינה הדגיש בנוסף שיש למצוא פתרון שיאפשר לפלסטינים לשקם את עזה, והפציר בנתניהו לוודא כי ישראל נוקטת בצעדים נוספים שיאפשרו להכניס סיוע הומנטירי לרצועה.

מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

כפי שעשה בכל ביקור שקיים בארץ במהלך השנה האחרונה, לאחר פגישתו עם נתניהו המשיך בלינקן לפגישהעם קרובי חטופים. בפגישה שערך היום מזכיר המדינה בתל אביב השתתפו שבע משפחות של חטופים האוחזים באזרחות אמריקנית, שהביעו חשש מכך שהממשל האמריקני מפחית לאחרונה את הלחץ שהוא מפעיל במטרה להוציא לפועל עסקת חטופים.