שיחת ביידן-לפיד: התחייבות נוספת לחופש הפעולה הישראלי

השיחה בין נשיא ארה"ב לראש ממשלת ישראל ארכה כ-40 דקות, כשבמוקד - הגרעין האיראני. ביידן הבטיח לישראל חופש פעולה ובי-ם התרשמו כי ארה"ב לא מתכוונת להתפשר בסוגיות קריטיות. גורם מדיני אמר בתום השיחה: "יש קשב אמריקני, אבל אנחנו עדיין בעיצומו של קרב הבלימה"

זמן צפייה: 01:25

אחרי דיווחים על התחמקויות ומשיכת זמן - הערב (רביעי) זה קרה: הטלפון מהבית הלבן הגיע, וראש הממשלה יאיר לפיד שוחח במשך כ-40 דקות עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. הנושא: הגרעין האיראני. יצוין כבר כעת כי אין שינוי לא במדיניות הישראלית ולא בזו האמריקנית. ישראל, כידוע, מתנגדת להסכם בין הרפובליקה האיסלאמית למעצמות - וארה"ב ממשיכה לתמוך בו בצורה חד-משמעית. השניים גם שוחחו על האפשרות להיפגש בשולי עצרת האו"ם בעוד כמה שבועות, אלא שמדובר, לפי שעה, בנושא מורכב בשל אילוצי לוחות זמנים.

אחד הדברים הכי חשובים לישראל זה כמובן חופש הפעולה מול איראן – וזה נאמר בצורה ברורה מצד לפיד בשיחה, ועל פי גורמים ישראלים הנשיא ביידן התחייב שוב לחופש הפעולה הישראלי. ברוח דומה להצהרת ירושלים שנחתמה במהלך ביקורו האחרון בישראל. בירושלים התרשמו בתום השיחה כי ארה"ב לא מתכוונת להתפשר בסוגיות שקריטיות לישראל, כגון מעמד משמרות המהפכה - הבטחה ישנה שניתנה עוד לראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט - אך יתרה מזאת, מה שהובן מביידן זה שאין כוונה לסגת גם מההתחייבות שלא לאפשר את סגירת תיקי החקירה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

הדברים הללו מגיעים על רקע אמירותיו של נשיא איראן, איברהים ראיסי, שאמר השבוע שבלי סגירה של אותם תיקים - לא ייחתם הסכם. בישראל, בדיוק בגלל הקולות השונים הללו, מזהים את הנושא הזה כנקודת תורפה. בתום השיחה אמר גורם מדיני: "יש קשב אמריקני, אבל אנחנו עדיין בעיצומו של קרב הבלימה". בינתיים, בירושלים מתעקשים שלא לדבר על אופטימיות.נשיא איראן ראיסי אמר מצידו השבוע שבלי סגירה של התיקים הללו לא ייחתם הסכם – בדיוק בגלל הקולות השונים הללו בישראל מזהים את העניין הזה כנקודת התורפה.

גורם מדיני אמר בתום השיחה: "יש קשב אמריקני אבל אנחנו עדיין בעיצומו של קרב הבלימה". בירושלים, לפי שעה, מתעקשים שלא לדבר על אופטימיות.

רה''מ לפיד והנשיא ביידן בהצהרה המשותפת
רה''מ לפיד והנשיא ביידן בהצהרה המשותפת | צילום: רויטרס

כפי שנחשף במהדורה המרכזית של חדשות 13 בשבוע שעבר, בישראל ניסו לתאם את השיחה כבר ימים ארוכים, אך בבית הלבן התחמקו מקיומה. בתחילה טענו אנשיו של ביידן כי הוא נמצא בחופשה, אך גם ימים לאחר שהסתיימה לא תיאמו את השיחה. הערב, השיחה התקיימה לאחר שכבר אתמול המועד נקבע בין הלשכות השונות.

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "ראש הממשלה לפיד והנשיא ביידן שוחחו ארוכות על המשא ומתן של המעצמות בנושא הסכם הגרעין, והמאמצים השונים לעצור את התקדמות איראן לעבר נשק גרעיני. המנהיגים דנו על ההתרחשויות האחרונות ופעילות הטרור של איראן במזרח התיכון ומעבר לו. במסגרת זו, בירך רה"מ לפיד את הנשיא על התקיפות האחרונות של ארה"ב בסוריה."

יותר מוקדם בשבוע שעבר פורסם כי לפיד איננו מסתפק בשיחה בלבד אלא מבקש גם פגישה עוד לפני עצרת האו"ם שתיערך בספטמבר, ונבחנת האפשרות שיסע קודם לכן לוושינגטון על מנת לקיים את הפגישה עם הנשיא ביידן, על אף שכרגע הסיכויים לקיומה של הפגישה אינם גבוהים.

בתדרוך לכתבים המדיניים במשרד ראש הממשלה בירושלים שערך לפיד בראשון התייחס ראש הממשלה להתקדמות במשא ומתן על הסכם הגרעין בין איראן למעצמות. "אפשר וצריך לאפשר לאיראן לחתום על הסכם טוב יותר", אמר לפיד אך סייג: "ההסכם הזה הוא לא מה שהנשיא ג'ו ביידן רצה, לא מה שהוא דיבר עליו בביקורו בישראל וזה גם לא מה שחתם עליו בהצהרת ירושלים". לדברי לפיד, צה"ל והמוסד קיבלו הנחיה להכין את עצמם לכל תרחיש: "האמריקנים מבינים את זה".