דו"ח של האו"ם: ישראל ביצעה פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות

לפי הדו"ח, שסקר את רצף האירועים עד סוף שנת 2023, ישראל ביצעה בעזה "מתקפה נרחבת ומערכתית נגד אוכלוסייה אזרחית", הכוללת הרעבה והרג של עשרות אלפים. עוד נכתב כי התבצעו עבירות מין נגד עצורים, שחלקם נחקרו בעירום מול בני משפחותיהם. על מעשי חמאס ב-7 באוקטובר נכתב: "חטפו אזרחים בלי להתחשב בגילם ובמינם. גופותיהן של נשים היוו 'גביעי ניצחון', והן הוצגו לראווה ברחובות עזה ובאינטרנט"

הרס ברצועת עזה
הרס ברצועת עזה | צילום: רויטרס

דו"ח של האו"ם החוקר את החודשים הראשונים של המלחמה בעזה, מצא כי ישראל ביצעה פשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות ו"הפרות חמורות" של החוק הבינלאומי. כך פורסם היום (רביעי) ב-CNN. המסמך מסקר את רצף האירועים עד סוף שנת 2023, וכולל את מתקפת 7 באוקטובר.

הדו"ח סקר את מעשיה של ישראל במלחמה שהחלה ברצועת עזה, ומצא כי בוצעו פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות - הבאים לידי ביטוי ב"מתקפה נרחבת ומערכתית נגד אוכלוסייה אזרחית". עוד האו"ם טוען כי פשעי המלחמה שהתבצעו כוללים הרעבה, מעצר שרירותי והרג של עשרות אלפי ילדים.

מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו"ם | צילום: רויטרס

נכתב כי ישראל גרמה ל"נזק מירבי" ברצועת עזה, מבלי לנקוט במספיק אמצעי זהירות, דבר שהוביל להרג רב ולהרס של תשתיות אזרחיות. "השימוש המכוון בנשק כבד על ידי כוחות הביטחון הישראלים, הוא בעל יכולות הרס גדולות באזורים מאוכלסים בצפיפות, ומהווה התקפה מכוונת וישירה על האוכלוסייה האזרחית, הפוגעת בעיקר בנשים וילדים", נמסר מהוועדה.

הדו"ח קבע כי בנוסף לחמאס, גם ישראל ביצעה עבירות מין במהלך המלחמה. נטען כי עצורים נחקרו כשהם עירומים או לבושים באופן חלקי, כשעינייהם מכוסות, ונאלצו לכרוע ברך או להחזיק את ידיהם קשורות מאחורי גבם. רבים נאלצו להתפשט באופן פומבי כשבני משפחתם צופים בהם, דבר המהווה הטרדה מינית. נכתב כי את המעשים חוו גם נשים, אך בעיקר גברים ונערים צעירים.

ההרס אחרי הטבח בקיבוץ כפר עזה
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ כפר עזה | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בהתייחסות לפעולות מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר, הדו"ח מייחס לארגון הטרור תקיפה נגד אזרחים, רצח או הרג מכוונים, עינויים, יחס לא אנושי, פגיעה בכבוד האישי ולקיחת בני ערובה הכוללים ילדים. עוד מיוחסות לחמאס עבירות מין.

הוועדה שכתבה את הדו"ח המשיכה בסיקור המעשים, ותיארה אותם: "מדובר במתקפה חסרת תקדים בקנה מידה היסטורי. פעילי חמאס חטפו אזרחים בלי להתחשב בגיל שלהם ובמינם. גופותיהן של נשים היוו 'גביעי ניצחון' עבורם, והן הוצגו לראווה ברחובות עזה ובאינטרנט".