דיווח: ביידן לא יציב לישראל תנאים להמשך העברת הסיוע הצבאי

ברקע הלחץ הגובר בתוך מפלגתו ובצל התקרית בה נהרגו עזתים ליד שיירות סיוע בצפון הרצועה, גורמים אמריקנים ששוחחו עם רשת NBC אמרו כי הנשיא לא מתכוון לשנות את מדיניותו לגבי ישראל - למרות תסכולו מהממשלה הישראלית

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

למרות תסכולו הגובר מהמשך המלחמה, ובצל התקרית בה נהרגו עשרות עזתים בצפון הרצועה, גורמים רשמיים אמרו היום (שישי) לרשת NBC כי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לא מתכוון להציב לישראל תנאים בנוגע לסיוע הצבאי המועבר אליה מוושינגטון.

על פי הגורמים, הנשיא ביידן כלל אינו שוקל לשנות את מדיניותו כלפי ישראל, למרות הלחצים המופעלים עליו מהאגפים הפרוגרסיביים במפלגה הדמוקרטית. כרגע הבית הלבן ביקש מהממשלה בירושלים לחקור את התקרית בה נהרגו עזתים שהתקרבו למשאיות סיוע, ולשתף את הממצאים שיעלו.

בתוך כך, ממשל ביידן משקיע מאמצים רבים בניסיון להביא לפריצת דרך במגעים לעסקת שחרור חטופים, שתביא גם להפסקת אש ברצועת עזה. על פי גורמים אמריקנים, התקרית אתמול בצפון הרצועה עלולה לפגוע בהתקדמות המשא ומתן ולהביא להצבת דרישות חדשות מצד חמאס.

עזתים סביב משאית סיוע ברצועה
עזתים סביב משאית סיוע ברצועה | צילום: דובר צה"ל

בניסיון לקדם את המגעים, בכירים אמריקנים, ובראשם הנשיא ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן, התקשרו לעמיתיהם בבירות ברחבי המזרח התיכון. עם זאת, גורמים בממשל ששוחחו עם NBC סיפרו כי תחשות הפסימיות בבית הלבן גוברת גם בעניין זה, על אף שביידן הביע אופטימיות השבוע כשאמר כי הוא מקווה לראות הפסקת אש ברצועה ושחרור חטופים כבר ביום שני הקרוב.

במשרד החוץ הקטרי הבהירו בעקבות דבריו של ביידן כי "אין פריצת דרך במגעים לעסקת חטופים", אלא "אופטימיות בלבד". לדברי הקטרים, "אין הסכמות בין חמאס לישראל בנוגע לסעיפים העיקריים". בכיר בחמאס הסתייג גם הוא מהאופטימיות של ביידן, ואמר:"עדיין קיימים פערים גדולים בדרך לעסקה".

בנוסף, ברשת ABC דווח כי גורם ישראלי בכיר סיפר שראש הממשלה בנימין נתניהו הופתע מדבריו של הנשיא ביידן בנוגע להפסקת אש אפשרית כבר ביום שני.

הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב
הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב, אוקטובר | צילום: רויטרס

הנשיא ביידן, המתמודד לכהונה נוספת בבית הלבן, התראיין ביום שני לתוכנית הלילה של הקומיקאי סת' מאיירס ברשת NBC - והתייחס פעם נוספת למלחמה ברצועת עזה. "ישראל הסכימה להפסיק את פעילותה בעזה במהלך חודש רמדאן, במטרה לספק זמן להוצאת כל החטופים", אמר.

למרות הביקורת הגוברת במפלגה הדמוקרטית בנוגע למדיניות התמיכה שלו בישראל, ביידן לא קרא להפסקת הלחימה ברצועת עזה במהלך הריאיון - ולא שלל תמרון קרקעי עתידי של צה"ל בעיר רפיח, בה שוהים יותר ממחצית תושבי עזה.