דיווח: ביידן כינה את נתניהו "Asshole" בשיחות סגורות

ברקע המתיחות הגוברת בין וושינגטון לירושלים, ברשת NBC דווח כי נשיא ארצות הברית זועם על ראש הממשלה, ובשיחות סגורות הוא טען כי הוא "עושה לו את המוות". בשיחתם אתמול, הראשונה מזה שלושה שבועות, ביידן הביע חשש מפני פעולה אפשרית ברפיח באוזני נתניהו, שהשיב כי פעולה זו היא הכרחית

נתניהו וביידן
הנשיא ביידן ורה"מ נתניהו | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן זועם על ראש הממשלה בנימין נתניהו וכינה אותו שלוש פעמים בשיחות סגורות "Asshole" (מניאק) - כך על פי דיווח שפורסם היום (שני) ברשת NBC האמריקנית. אנשים המקורבים לנשיא סיפרו כי ביידן מתוסכל מהתנהלותו של נתניהו, וטוען כי הוא "עושה לו את המוות" ולא מהווה פרטנר שאפשר להגיע איתו להבנות. "הוא פשוט מרגיש שזה מספיק וחייב להיפסק", אמר מקור נוסף המקורב לבית הלבן.

זעמו של הנשיא ביידן מגיע על רקע האפשרות שצה"ל יתמרן ברפיח, והעלייה במניין האזרחים ההרוגים ברצועת עזה. הממשל האמריקני מנסה לשנות את ההתנהלות הישראלית במסגרת הלחימה ולדחוף להפסקת אש ממשוכת, אך על פי הדיווח הנשיא האמריקני רואה בנתניהו "מכשול מרכזי" בהקשר זה.

היום אותת ביידן לישראל כי עליה לשלוח נציגים לדיונים שיתקיימו החל ממחר בקהיר, ויעסקו בניסיון להגיע לעסקת חטופים והפוגה בלחימה. רה"מ צפוי להכריע בשאלה בשעות הקרובות, זאת לאחר התנאי שהציבה ישראל, לפיו היא תגיע לשיחות רק אם חמאס "ירכך עמדות" וישוב לסיכומי פסגת פריז.

הנשיא וביידן ורה"מ נתניהו עם נחיתת המטוס
הנשיא וביידן ורה"מ נתניהו | צילום: רויטרס

דבריו גלויי הלב של ביידן בנוגע לנתניהו הפתיעו כמה מבני שיחו של הנשיא, לנוכח העובדה ששני המנהיגים מכירים כבר עשרות שנים. על פי שלושה מקורות ששוחחו עם NBC, ביידן מדבר על נתניהו בזלזול ומתייחס אליו כאל "הבחור הזה", בלי לנקוב בשמו. בשבוע שעבר אף פורסם ב"פוליטיקו" כי נשיא ארה"ב כינה את רה"מ בחוגים פנימיים "בחור פאקינג רע" (Fucking Bad Guy). בבית הלבן הכחישו את הדיווח.

בתגובה לשאלה שהופנתה אליו לאחרונה אודות יחסיהם של ביידן ונתניהו, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן אמר: "לנשיא ברור איפה הוא לא מסכים עם ראש הממשלה נתניהו, אבל בכל אופן מדובר במערכת יחסים מכובדת של עשרות שנים באופן ציבורי ופרטי".

בתחילת המלחמה, הנשיא דווקא "חיבק" את נתניהו וקיים ביקור תמיכה היסטורי בישראל, זמן קצר לאחר אירועי 7 באוקטובר. היחסים הידרדרו מאוחר יותר, בעקבות מספר האזרחים ההורגים בעזה וגרירת הרגליים של נתניהו בכל הקשור לשאלת "היום שאחרי" המלחמה.

חיילי צה"ל בח'אן יונס חרבות ברזל עזה חמאס
חיילי צה"ל בח'אן יונס | צילום: דובר צה"ל

בתוך כך, הנשיא וראש הממשלה שוחחו אתמול בטלפון, לראשונה מזה שלושה שבועות. על פי מקורות ישראלים שדיברו עם חדשות 13, ביידן הביע במהלך השיחה חשש מפני פעולה אפשרית של צה"ל ברפיח. נתניהו בתגובה השיב כי פעולה זו היא חיונית, אך הבטיח שישראל תבצע אותה תוך פגיעה מינימלית באזרחים ולפי הקריטריונים המחמירים של הדין הבינלאומי.