חמאס דחה את המתווה: "עסקה - רק אחרי עצירת המלחמה ונסיגה מעזה"

אחרי שישראל הביעה נכונות לעסקה הומניטרית "מצומצמת" שתכלול שחרור 35 חטופים, הפוגה ארוכה ושחרור מסיבי של מחבלים, וראש ממשלת קטר אישר כי חלה "התקדמות בשיחות" - בחמאס דחו את הצעת המתווכים שגובשה בפריז: "קודם שישראל תנצור את האש ותסיג את כוחותיה". בלינקן בתגובה: "ההצעה שעל השולחן טובה". קבינט המלחמה כונס

זמן צפייה: 02:12

אחרי גיבוש המתווה לעסקת חטופים בפסגת ראשי ארגוני המודיעין בפריז, שבה נכחו ראש ה-CIA, שר המודיעין המצרי וראש ממשלת קטר, בחמאס דחו הערב (שני) את הצעת המתווכים. מוקדם יותר פורסם לראשונה בחדשות 13 כי בירושלים הביעו נכונות לעסקה הומניטרית "מצומצמת", אך בארגון הטרור אמרו כי לפני שיסכימו לכך - "על ישראל לעצור קודם את המלחמה ולסגת מעזה".

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר בתגובה כי "ההצעה שמונחת על השולחן היא חזקה ומשכנעת. חמאס יצטרך לקבל החלטות". במסגרת העסקה אמורים היו להשתחרר כ-35 חטופים בתמורה לשחרור של מחבלים רבים. בשלבים הבאים היו הצדדים אמורים לדון על שחרור גברים צעירים, חיילים וגופות. בירושלים נערכו להחזרת המשלחות לקטר, בכפוף לתשובת חמאס, שכאמור דחה את המתווה.

ישראל גם הייתה מוכנה להפוגת אש ממושכת – ככל הנראה עד כחודשיים - אך לא התחייבה להפסקת המלחמה. ראש ממשלת קטר, מוחמד אל-תאני, אמר בוושיגנטון טרם התקבלה תשובת חמאס, כי "אנחנו במקום טוב יותר משהיינו, אך אני לא יכול להגיד שזה יקרה בקרוב".

גורם המעורה בפרטי המתווה שגובש בפסגה בפריז אמר כי "עסקה כוללת תהיה רק אם חמאס ירד מדרישת סיום הלחימה".

הפגנה בירושלים למען שחרור החטופים
הפגנה בירושלים למען שחרור החטופים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
הפגנה למען החטופים בירושלים
הפגנה למען החטופים בירושלים

בתוך כך, נציגי משפחות החטופים נפגשו עם ראש ממשלת קטר בוושינגטון. בתום הפגישה נמסר מטעמן: "הבהרנו את עמדתנו שלפיה על כל הצדדים המעורבים להגיע לעסקה שתחזיר את החטופים הביתה. לאחר 114 ימים, אנחנו יודעים שהתנאים של החטופים שנותרו בשבי קשים מנשוא - וזה הזמן להחזירם. אנו מודים לקטר על מאמציה להגיע לעסקה חדשה".