חקירה עצמאית? בכיר הרשות: "נתמוך בשיתוף פעולה בינלאומי"

אחרי שהפלסטינים הודיעו כי ינהלו בעצמם את חקירת מות העיתונאית שירין אבו עאקלה, אמר בכיר הרשות חוסיין אבו-שייח' כי הוא "תומך בשיתוף פעולה בינלאומי". מוקדם יותר: המפכ"ל יעקב שבתאי הורה להקים ועדה שתבדוק את התנהלות השוטרים בהלוויית הכתבת

זמן צפייה: 06:30

אחרי שביום חמישי אמר בכיר הרשות הפלסטינית חוסיין א-שייח' כי הרשות הפלסטינית תנהל בעצמה את החקירה על מות העיתונאית אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה, הוא שינה היום (שבת) את עמדתו וכתב כי הרשות "תקדם בברכה סיוע בינלאומי לחקירה", עם זאת, א-שייח' לא ציין את ישראל בין המדינות שישתפו פעולה בחקירה. א-שייח' משמש כשר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית וכיו"ר הוועד הפועל של אש"ף. את הדברים אמר לאחר שהרשות דחתה את ההצעה של ישראל לחקירה משותפת.

ביום חמישי כזכור, כתב א-שייח' בחשבון הטוויטר שלו: "ישראל ביקשה חקירה משותפת וכן את העברת הקליע שרצח את העיתונאית שירין, ואנו סירבנו לכך והדגשנו כי נסיים את חקירתנו באורח עצמאי ונודיע למשפחתה, לארצות הברית וקטר וכל הגורמים הרשמיים על תוצאות החקירה בשקיפות רבה. כל הסימנים, הראיות והעדויות מצביעים על רציחתה על ידי יחידות ישראליות מיוחדות".

Vlrxkk
העיתונאית שירין אבו עאקלה

בתוך כך, שיחזר עלי א-סמודי, הצלם שהתלווה לאבו עקאלה באירוע ונפצע באירוע, לכתב ערוץ אל-ג'זירה במקום האירוע במחנה הפליטין ג'נין. א-סמודי אמר במהלך שיחזורו גם את הדברים הבאים: "ישראל מצלמת כל פעולה שהיא עושה - שתפרסם תיעוד מהאירוע, ואם היו שם חמושים, אנחנו נעשה את החשבון מולם".

בינתיים, מוקדם יותר הורה המפכ"ל קובי שבתאי להקים ועדה לבדיקת התנהלות השוטרים בהלוויית עיתונאית "אל-ג'זירה" שירין אבו עאקלה, שהובאה למנוחות אתמול בירושלים, לאחר התגובות הסוערות בעולם לעימותים בין השוטרים למשתתפים בהלוויה.

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב מסר: "משטרת ישראל פעלה אתמול על מנת לאפשר קיום תקין של מסע ההלוויה של העיתונאית שירין אבו עאקלה, בתיאום עם משפחתה ומתוך הבנה ברורה של רגישות ומורכבות האירוע. למרבה הצער, במהלך ההלוויה התפתחו מצד משתתפים בה אירועים אלימים קשים שדרדרו את המצב בשטח".

הלווייתה של העיתונאית שירין אבו עאקלה
הלווייתה של העיתונאית שירין אבו עאקלה | צילום: רויטרס

בר-לב הוסיף: "צוות הבדיקה שמינה בתאום עמי מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי, שבראשו תעמוד תת-ניצב אנה בן מרדכי - מפקדת עתירת ניסיון שמכירה את הזירה בה התקיימה ההלוויה - יקיים ביממה הקרובה תחקיר מקיף על מה שהתרחש במהלך ההלוויה, זאת כדי להפיק לקחים מהאירוע. לקחים אלו יוצגו למפכ"ל המשטרה ולאחר מכן לי".

הלווייתה של אבו עאקלה התקיימה אתמול במזרח ירושלים, בנוכחות של מאות אנשים, ובמקום נרשמו עימותים אלימים, יידוי אבנים ונוכחות מוגברת של שוטרים במקום. ברקע ההלוויה התקיימה שביתה כללית במגזר הערבי בבירה, וסוחרים וחנויות נשארים סגורים.

Whatsapp Image 2022 05 13 At 1
הלווייתה של שירין אבו עאקלה בירושלים | צילום: רויטרס

באזור שער יפו נרשמו עימותים בין קבוצת צעירים יהודים שהגיעו עם דגלי ישראל לבין צעירים שחזרו מטקס ההלוויה. במהלך מסע ההלוויה כוחות הביטחון חסמו את שבילי הגישה באזור העיר העתיקה, ולא התאפשר למשתתפים לעבור.