שורת מדינות באירופה: "מכירות במדינה פלסטינית"; שגרירים יוחזרו

אוסלו, מדריד ודאבלין הכריזו על הכרה במדינה פלסטינית בגבולות 67': "המלחמה בעזה הוכיחה כי יש לפתור את השאלה הפלסטינית כדי להשיג שלום ויציבות". למהלך צפויות להצטרף גם סלובניה ומלטה. חמאס והרש"פ בירכו על ההחלטה, שר החוץ כ"ץ יחזיר שגרירים להתייעצויות: "לא נבליג מול מי שחותרים תחת ריבונותנו". הבית הלבן: "הנשיא מאמין בהקמת מדינה פלסטינית באמצעות מו"מ - ולא בהכרה חד-צדדית". נתניהו: "ההכרה - פרס לטרור"

זמן צפייה: 04:30

נורווגיה, אירלנד וספרד הודיעו היום (רביעי) רשמית על הכרה במדינה פלסטינית בגבולות 67', החל ב-28 במאי. ראש ממשלת נורווגיה יונס גר סטיורה אמר בהצהרה לתקשורת כי "לעם הפלסטיני יש זכות בסיסית להכרה עצמית", והסביר: "המלחמה בעזה הוכיחה שמענה על השאלה הפלסטינית היא הדרך להשיג שלום ויציבות. המהלך נועד לתמוך בכוחות המתונים שהפסידו שטח בסכסוך. פיתרון שתי המדינות הוא אינטרס ישראלי".

לדבריו של סטיורה, אוסלו תכיר בירושלים כבירת שתי המדינות, "וייתכנו חילופי שטחים". ראש ממשלת אירלנד סיימון האריס מסר: "אנו משוכנעים שמדינות נוספות יצטרפו אלינו בשבועות הקרובים". שר החוץ באוסלו אספן בארת אייד הוסיף: "נעשים מאמצים משותפים לגבש חזון לשלום במזרח התיכון. מספר מדינות ערב, בהן סעודיה, מעורבות בכך - והכרה במדינה פלסטינית היא אבן דרך חשובה. בימים הקרובים נורווגיה תעמוד בראש התכנסות בינלאומית בבריסל, בה ראש הממשלה הפלסטיני יציג את תוכניותיו".

שעות לאחר ששלוש המדינות האירופאיות הודיעו על הכרתן במדינה פלסטינית, ובמקביל לפרסום תיעוד חטיפת התצפיתניות על-ידי מטה משפחות החטופים, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב: "הכוונה של מספר מדינות באירופה להכיר במדינה פלסטינית היא פרס לטרור. 80% מהפלסטינים ביהודה ושומרון תומכים בטבח הנורא של ה-7 באוקטובר. לרוע הזה אסור לתת מדינה. זאת תהיה מדינת טרור, היא תנסה לבצע שוב ושוב את הטבח של ה-7 באוקטובר, ולזה לא נסכים. פרס לטרור לא יביא שלום - והוא גם לא יעצור אותנו מלנצח את החמאס".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405221827' autoplay='0' credit='איתי בית-און, לע״מ ' desc='נתניהו: "ההכרה - פרס לטרור"' poster='' kid='1_9w004zi0' duration='27']

סלובניה ומלטה צפויות להצטרף להכרזה, כפי שהצהיר שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל מוקדם יותר החודש. שר החוץ של צרפת סטפן סז'ורנה אמר כי מדינתו שוללת צעד דומה, אך הבהיר: "החלטה כזו צריכה להגיע בזמן הנכון ולא לאור נסיבות פוליטיות בלבד". ברקע הקשיים במגעים להסכם נורמליזציה עם סעודיה, בריאד הודיעו כי הם "מברכים על ההחלטה להכיר במדינה פלסטינית". במקביל, מהבית הלבן נמסר: "הנשיא ביידן מאמין שמדינה פלסטינית צריכה לקום באמצעות מו"מ - ולא בהכרה חד-צדדית".

Whatsapp Image 2024 05 22 At 1
ראש ממשלת נורווגיה יונס גר סטיורה | צילום: רויטרס
ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס
ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס | צילום: רויטרס

גם חמאס והרשות הפלסטינית בירכו על ההחלטה. שר החוץ ישראל כ"ץ זימן את שגרירי אירלנד, ספרד ונורווגיה בישראל לשיחת נזיפה - בה יוקרן סרטון החטיפה של התצפיתניות, שיפורסם הערב, "כדי להמחיש להם איזו החלטה מעוותת קיבלו ממשלותיהן". עוד אמר: "ההיסטוריה תזכור שספרד, נורווגיה ואירלנד החליטו להעניק מדליית זהב למרצחי ואנסי חמאס, שאנסו נערות ושרפו תינוקות. ישראל לא תעבור על כך בשתיקה - לצעד שלהן יהיו השלכות חמורות".

כמו כן, כ"ץ הורה להחזיר ארצה מיידית להתייעצויות את שגרירי ישראל במדינות שהכירו במדינה פלסטינית. הוא מסר: "ישראל לא תבליג מול מי שחותרים תחת ריבונותה ומסכנים את ביטחונה. הצעד המעוות הזה הוא עוול לזכר קורבנות 7 באוקטובר, פגיעה במאמצים להשבת החטופים - ורוח גבית לחמאס ולאיראן. זה מרחיק את הסיכוי לשלום ומערער על זכותה של ישראל להגנה עצמית".

ראש ממשלת אירלנד סיימון האריס
ראש ממשלת אירלנד סיימון האריס | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2024 05 22 At 1
מאהל תמיכה במדינה פלסטינית, אוסלו | צילום: רויטרס

מוקדם יותר החודש אישרה העצרת הכללית של האו"ם את בקשת הרשות הפלסטינית להרחיב את זכויותיה בארגון הבינלאומי, בתמיכת 143 מדינות לעומת 9 מתנגדות. ההחלטה אמנם סמלית בעיקרה - אך בעלת השלכות בינלאומיות.

הפלסטינים צפויים "לשדרג" את המעמד שלהם באו"ם ולקבל הטבות שונות שרק מדינות זכאיות להן, כגון הזכות להשתתף בוועידות ובפורומים בינ"ל או הזכות להצביע עבור החלטות מסוימות המועלות באו"ם. עם זאת, לא מדובר בהכרה במדינה פלסטינית, מהלך שניתן לבצע רק דרך מועצת הביטחון - בה יש וטו מהצד האמריקני.