"על סף קריסה": בארה"ב שוקלים להעביר כספים לרשות הפלסטינית

על אף החוק שאוסר על כך, בממשל האמריקני שוקלים להעביר כספים לרשות הפלסטינית כדי למנוע ממנה לקרוס כלכלית - זאת לאחר אזהרות חוזרות ונשנות של רמאללה כי כספה עומד לאזול כבר בסוף החודש. הדבר מתרחש ברקע התוכנית בארה"ב כי "רשות פלסטינית מחודשת" תשלוט ברצועת עזה "ביום שאחרי"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בבית לחם
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן | צילום: רויטרס

ברקע האזהרות ברמאללה על קריסה כלכלית מתקרבת: ממשל ביידן שוקל להעביר כספים לרשות הפלסטינית, על אף חוק שמונע ממנו לעשות זאת - כך דווח היום (ראשון) ב"וול סטריט ג'ורנל". על-פי גורם פלסטיני בכיר שצוטט בדיווח, הממשלה ברמאללה נמצאת "על סף קריסה כלכלית", וגורמים פלסטיניים רשמיים הוסיפו כי "לרשות ייגמר הכסף הדרוש לתשלום משכורות ולמתן שירותים חיוניים כבר בסוף חודש פברואר". קריסת הרשות מאיימת על תוכניות ארה"ב ל"יום שאחרי", שכן בממשל האמריקני ביקשו ש"רשות פלסטינית מחודשת" תשלוט ברצועת עזה לאחר המלחמה.

לאורך השנים, הרשות הפלסטינית הסתמכה כלכלית על סיוע מארה"ב ואירופה, לצד הכנסות ממסים שגבתה ישראל. יחד עם זאת, בחודש מרץ 2018, הקונגרס האמריקני העביר חוק שנקרא "חוק טיילור פורס", לקיצוץ כשליש מתשלומי הסיוע של ארצות הברית לרשות הפלסטינית - עד שהרשות תפסיק לשלם משכורות למחבלים שביצעו פיגועים ולמשפחותיהם. זמן קצר לאחר מכן, ממשל טראמפ הנחה את מחלקת המדינה האמריקנית למשוך סיוע שנועד לרש"פ על סך כ-200 מיליון דולר. לאחר שביידן נבחר לנשיאות ב-2020, הוא הפך את המהלך והעביר חלק גדול מכספי הסיוע לרשות, שלא היו כפופים לאיסור על סיוע ישיר במסגרת החוק.

גורמים בקונגרס טענו כי האו"ם וארגונים בינלאומיים אחרים יכולים להוות דרך אפשרית לעקוף את ההגבלות על העברת סיוע. יחד עם זאת, ארה"ב לא צפויה "לדחוף" גם את בעלות בריתה, כמו האיחוד האירופי, להעביר יותר כספים לרשות. הנציג המיוחד של האיחוד האירופי לתהליך השלום במזרח התיכון, סוון קופמנס, טען: "האיחוד האירופי כבר עושה הרבה מאוד באזור, אבל אני לא רואה שאנחנו עומדים להגדיל את התמיכה שלנו ברשות הפלסטינית מבחינה כלכלית". עוד טען קופמנס: "הרשות היא שותפה חיונית, אנחנו צריכים לעמוד לצידה ומעודדים אותה לעשות רפורמה בארגון. אם הרשות תקרוס מסיבה כלשהי, זו קטסטרופה למצב הביטחוני, לפלסטינים, לישראלים ולאזור בכלל".

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפגישתם בוושינגטון
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפגישתם בוושינגטון | צילום: רויטרס

כבר בתחילת המלחמה, ארה"ב טענה כי "רשות פלסטינית מחודשת" היא "האופציה הטובה ביותר" עבור השלטון ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה, ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ניסה לקדם את הרעיון בביקוריו השונים באזור, לצד עידוד רפורמות אפשריות ברש"פ לשם כך. גורמים אמריקניים רשמיים שצוטטו ב"וול סטריט ג'ורנל" אמרו שבממשל ביידן מודאגים שללא גידול בהכנסות, הרשות הפלסטינית לא תהיה יציבה מספיק כדי לשמור על אחיזתה בשלטון בגדה המערבית, קל וחומר כדי לקחת על עצמה תפקיד מורחב שיכלול גם את השליטה בעזה.

הגורמים הוסיפו כי קריסה כלכלית של הרשות עשוייה לדרדר גם את המצב הביטחוני הרגיש ביו"ש. בתוך כך, השעיית העברת כספי ההכנסות ממסים של ישראל לרשות לאחר מתקפת 7 באוקטובר הוסיפו גם הן למצב הכלכלי הרעוע של הרש"פ. בכיר פלסטיני אמר כי הרשות הפלסטינית נמצאת במשבר כלכלי מאז שנת 2020, ושמשרד האוצר הפלסטיני פועל תחת "התקציב המגביל ביותר, שהוא 'התרחיש הגרוע ביותר' עבור הרשות - שמנסה לשלם גם חלקים מחובות קודמים".

הנשיא ג'ו ביידן בישראל
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בתחילת נובמבר 2023, שבועות לאחר מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר, עלתה לדיון בקבינט שאלת היחס לרשות הפלסטינית בזמן המלחמה בעזה. גורמים במערכת הביטחון ביקשו להעביר לרשות כספים בטענה שבכיריה מסייעים כעת לישראל, אך שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הביע התנגדות - והציג ציטוטים של בכירים פלסטינים שתמכו בפעילות טרור.

יממה לאחר מכן, פורסם לראשונה בחדשות 13 כי הקבינט אישר את העברת כספים לרשות הפלסטינית, למעט הכספים לעזה. ברמאללה זעמו על ההחלטה לקזז את הכספים שמיועדים לרצועה, ולא הסכימו לקחת את הכספים בטענה שהרשות הפלסטינית "לא מוכנה להפקיר את אנשיה בעזה". בהמשך לכך, כפי שפורסם לראשונה במהדורת השבת, במערכת הביטחון גיבשו מנגנון שיאפשר העברת כסף גם לתוך עזה, בכפוף לאישור הדרג המדיני.

על-פי גורמי הביטחון, ניתן להבטיח שלפחות מחצית מהכסף שאמור היה להגיע לעזה לא יגיע לאנשי חמאס. שב"כ וצה"ל מסרו לדרג המדיני: "אנחנו יודעים לחתום שהכסף הזה לא מגיע לידיים של אנשי חמאס. מדובר בסכומי כסף מאוד משמעותיים". גורם ביטחוני שבקיא היטב בשיח מול הרשות אמר לחדשות 13: "אנחנו צריכים את הרשות הפלסטינית ככתובת שלטונית חזקה ומתפקדת ביהודה ושומרון. אם מתחילים לשחק לה בכסף בזמן מלחמה - היא תיחלש והפגיעה תהיה קודם כל במדינת ישראל".

ישיבת הקבינט בקריה
ישיבת הקבינט בקריה (ארכיון)

בהמשך לכך, בחודש שעבר הוצע בדיון הקבינט שמדינה שלישית תשמור אצלה את הכסף שמיועד לפקידי הרשות הפלסטינית ברצועת עזה, עד לסוף המלחמה. זאת, במטרה לפתור את עניין הכספים לרשות, שמסרבת לקחת את כספי המיסים שלה ללא הכסף השייך לעזה. אחרי לא מעט עימותים, מספר ימים לאחר מכן חברי הקבינט אישרו את מתווה העברת הכספים לרשות הפלסטינית דרך מדינה שלישית - נורווגיה, במתווה שנתמך על-ידי האמריקנים.