חברת הקונגרס האמריקני תוקפת: "אין מצב שאשתתף בנאום הרצוג"

אילהאן עומאר, אשר כניסתה לישראל נאסרה ב-2019 בעקבות תמיכה בארגון ה-BDS, הודיעה כי לא תיקח חלק במושב המשותף עם נשיא המדינה. "הנאום מגיע בשם הממשלה הימנית ביותר בתולדות ישראל"

הנשיא הרצוג, חברת הקונגרס אילהאן עומאר
הנשיא הרצוג, חברת הקונגרס אילהאן עומאר | צילום: רויטרס

חברת הקונגרס האמריקני אילהאן עומאר הודיעה הלילה (חמישי) כי היא תחרים את נאומו של נשיא המדינה יצחק הרצוג המתוכנן בשבוע הבא בארצות הברית. "אין מצב שאשתתף בנאום הזה", כתבה בציוץ שפרסמה בחשבון הטוויטר שלה, "אנחנו לא צריכים להזמין את נשיא ישראל לנאום בקונגרס - זו ממשלה שתחת ראש הממשלה הנוכחי שלה מנעה את כניסתן של שתי הנשים המוסלמיות הראשונות שנבחרו לקונגרס לביקור במדינה".

"הנאום של הנשיא הישראלי יצחק הרצוג מגיע בשם הממשלה הימנית ביותר בתולדות ישראל", הוסיפה, "בתקופה שבה הממשלה מבטיחה בגלוי 'לכתוש' את התקוות הפלסטיניות למדינה - בעצם לשים מסמר בארון המתים של השלום ושל פתרון שתי המדינות".

עומאר, הנחשבת לאחד הסמנים השמאליים בצד הפרוגרסיבי של המפלגה הדמוקרטית, התייחסה לכך שבשנת 2019 נאסרה כניסתה לישראל בעקבות תמיכתה בארגון ה-BDS, וכן לכך שנמנעה כניסתה לישראל של חברת הקונגרס ראשידה טאליב, אשר סבתה מתגוררת בשטחים הפלסטיניים. "לא אשתתף במושב משותף עם נשיא שמדינתו החרימה אותי ואסרה על ראשידה טאליב לראות את סבתא שלה", כתבה.

ראשידה טליב ואילהאן עומאר
ראשידה טליב ואילהאן עומאר | צילום: רויטרס

נזכיר כי נשיא המדינה הרצוג ימריא לוושינגטון בעוד כשישה ימים, שם הוא צפוי להיפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ולנאום בפני הקונגרס במסגרת ביקורו. על הפגישה העתידית הודיע יו"ר בית הנבחרים האמריקני קווין מקראת'י.

בהודעה מטעם האמריקני קווין מקארת'י נמסר כי "זו זכות לארח את נשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג. הנשיא הנוסף היחיד של ישראל שחולק את הכבוד הזה היה אביו - הנשיא חיים הרצוג - לפני יותר מ-35 שנה. ארה"ב הייתה הראשונה שהכירה במדינת ישראל, וכיום אנו ממשיכים לחזק את הקשר הבלתי ניתן לערעור בין שתי הדמוקרטיות שלנו".

הנשיא ביידן והנשיא הרצוג בבית הנשיא
הנשיא ביידן והנשיא הרצוג בבית הנשיא | צילום: חיים צח / לע''מ

ברקע המשבר עם ארצות הברית, במסגרתו ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין לא הוזמן לבית הלבן, הפרשן הוותיק של "ניו יורק טיימס", תומס פרידמן, כתב בטורו כי ממשל ביידן "מבצע הערכה מחדש" של היחסים בין ישראל לארצות הברית. גורם מדיני בכיר בישראל אמר אמש כי "איננו מכירים החלטה על 'הערכה מחדש' של הממשל האמריקני", וגורם בבית הלבן אמר לחדשות 13: "אין שיחות על הערכה מחדש של היחסים עם ממשלת ישראל".

הנשיא הרצוג התייחס אמש לנושא בעצרת של חטיבה 7 בסימן יובל למלחמת יום כיפור, ואמר: "בעוד ימים ספורים אצא לביקור מדיני חשוב בארצות הברית, שהנהגתה מבקשת לציין שבעים וחמש שנות עצמאות ישראלית, ושבעים וחמש שנים של ברית איתנה - שניצבת מעל לכל מחלוקת. ברית שעמדה לנו גם לפני חמישים שנה, במלחמת יום הכיפורים, שאותה אנו מציינים כאן, כשארצות הברית נחלצה לעזרתנו, ברגעים קשים במערכה, בחברות אמת שלא תישכח לעד".

עוד הוסיף הרצוג: "כאן – בשדות הקרב והדמים, כשאויבינו מעבר לגבול, בסוריה ובלבנון, ובראשם איראן, חיזבאללה, וארגונים שונים, מנסים לבחון אותנו, אפילו ביום הזה – אני אומר את מה שאגיד גם בוושינגטון: ישראל וארצות הברית הן דמוקרטיות איתנות ושותפות אסטרטגיות ראשונות במעלה. אני אומר לאויבנו: אל תתבלבלו - מותר לנו להתווכח. גם ויכוחים קשים. זה חלק מהותי בדמוקרטיות תוססות ובריאות. אבל הברית בין ישראל וארה״ב איתנה מתמיד. מי שינסה אותנו – ימצא אותנו נחושים, מאוחדים וחזקים. הברית בין ישראל לארצות הברית בלתי ניתנת לשבירה, וגם הדמוקרטיה הישראלית - שאנחנו מאמינים בחוסנה. כך היה, וכך יהיה".