לראשונה מזה שנים: מקרה פוליו בעזה; האו"ם קרא להפוגה עבור מבצע חיסונים

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא להפוגת אש בת שבוע ברצועה עבור מבצע חיסונים כדי למנוע התפרצות של פוליו, עקב דיווח של משרד הבריאות בעזה כי תינוק נדבק בנגיף: "ילדים רבים נמצאים בסיכון. במידה ולא נפעל לבלימתו - הנגיף עלול להתפשט גם למדינות שכנות"

הרס בח'אן יונס רצועת עזה
הרס בח'אן יונס | צילום: רויטרס

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא הלילה (בין שישי לשבת) להפוגת אש בת שבוע ברצועה עבור מבצע חיסונים נרחב בעזה כדי למנוע התפרצות של פוליו, עקב דיווח של משרד הבריאות בעזה כי תינוק נדבק בנגיף. "ילדים רבים נמצאים בסיכון", אמר גוטרש, שעות לפני שאושר באופן רשמי מקרה ההידבקות הראשון בפוליו ברצועה מזה שנים. UNICEF, קרן החירום הבינלאומית של האו"ם לילדים, הצטרפה גם כן לקריאות.

גוטרש אמר שהאו"ם מוכן להתחיל במבצע חיסונים נרחב, שיתמקד ביותר מ-640 אלף ילדים מתחת לגיל 10 בעזה. הוא הוסיף כי ארגון הבריאות העולמי אישר מסירה של כ-1.6 מיליון מנות של חיסוני פוליו, ושצוותים רפואיים של אונר"א ינהלו אותם. משרד הבריאות בעזה, הנשלט על-ידי חמאס, הודיע כי הוא עובד עם ארגון הבריאות העולמי, יוניצף וארגונים אחרים כדי להתכונן למבצע.

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש | צילום: רויטרס

על-פי דיווח ב"ניו יורק טיימס", קמפיין החיסונים יכלול מתן שני סבבי זריקות למקבלים. המבצע יכלול 708 צוותים בבתי חולים ובמרכזי בריאות ראשוניים ברצועה, ויכלול 316 "צוותי הסברה קהילתיים" ברחבי עזה. מזכ"ל האו"ם אמר כי "ביצוע פעולה בקנה מידה כה גדול ידרוש מספר הסדרים מורכבים בנושאי בטיחות וגישה - הן לעובדים הרפואיים והן למקבלי החיסונים. כמו כן, יש צורך בזמינות ציוד לקירור חיסונים, דלק, כספים, ושירותי אינטרנט וסלולר".

"מניעת התפשטות הפוליו תדרוש מאמץ מאסיבי, מתואם ודחוף", הוסיף מזכ"ל האו"ם, והדגיש: "אי אפשר לנהל מבצע חיסונים מסוג זה לצד מלחמה שמשתוללת באזור". גוטרש הזהיר כי "הנגיף עלול להתפשט גם למדינות שכנות במידה ולא נפעל לבלימתו במהירות האפשרית".

הריסות בח'אן יונס
הריסות בח'אן יונס | צילום: עבד רחים ח'טיב, פלאש 90

לפי נתוני האו"ם, לא תועדו מקרי פוליו בעזה ב-25 השנים האחרונות. מיוזמת הפוליו העולמית, שותפות ציבורית-פרטית בראשות ארגון הבריאות העולמי של האו"ם, נמסר כי שיעורי החיסונים ברצועה היו גבוהים עד לתחילת המלחמה. הסיכון להתפשטות פוליו בעזה ובעולם, כך לפי הודעת היוזמה, הוא "גבוה בהתחשב בפערים בחסינות הילדים עקב שיבושים בחיסון השגרתי, הרס של מערכת הבריאות, עקירת אוכלוסיה מתמדת, תת-תזונה ומערכות מים ותברואה שנפגעו קשות".

כמו כן, בניו יורק טיימס דווח כי הנגיף אותר במחזור במי שפכים בדגימות בח'אן יונס שבדרום הרצועה, ובדיר אל-בלח שבמרכז עזה. במרחבי שתי הערים נמצאות אוכלוסיות גדולות של חוסים עזתים. לפי ההערכות, ילדים מהווים כמחצית מאוכלוסיית עזה המונה כ-2.2 מיליון תושבים, והלשכה הפלסטינית המרכזית לסטטיסטיקה העריכה בחודש מאי כי יותר מ-340 אלף הם מתחת לגיל 5.

כוחות צה"ל בג'באליה
כוחות צה"ל בעזה | צילום: דובר צה"ל

לפני כחודש פורסם כי הוחלט בצה"ל לצאת במבצע חיסון לכלל הכוחות המתמרנים והמעטפת ברצועת עזה, בעקבות ריכוז גבוה של נגיף הפוליו שהתגלה במקורות ביוב ברחבי רצועת עזה. הצבא ביצע בדיקות דיגום במרחבים שונים בהם התגלו שאריות הנגיף המדבק בשתיה או מגע עם הפה במים נגועים, ובעקבות הממצאים הוחלט לחסן את הלוחמים.

לצד מבצע החיסונים לחיילים, נמסר כי צה"ל פועל מול הארגונים השונים על מנת להכניס לרצועה חיסונים המיועדים לאוכלוסייה ברצועה. מתחילת המלחמה הוכנסו בשיתוף הארגונים הבינלאומים לרצועת עזה כ-300 אלף חיסוני פוליו, שמספיקים למעל מיליון אזרחים עזתים. בנוסף, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, עומד בקשר עם הקהילה הבינלאומית על מנת לאפשר הכנסת מנות חיסון נוספות לנגיף הפוליו לתושבי רצועת עזה.