ארה"ב לא הטילה וטו, נתניהו ביטל את המשלחת לוושינגטון

דרמה באו"ם - ומשבר חריף ביחסים: ארה"ב לא הטילה וטו במועצת הביטחון על הצעה להפסקת אש. נתניהו ביטל את יציאת המשלחת לארה"ב. הבית הלבן: "מאוכזבים מאוד". גנץ: "עדיף שהיה נוסע בעצמו". רה"מ תקף: "חמאס בירך, הצעת גנץ נדחתה"

זמן צפייה: 02:36

מועצת הביטחון של האו"ם אישרה היום (שני) החלטה שקוראת להפסקת אש בלחימה למשך שארית חודש הרמדאן, לצד קריאה לשחרור החטופים. בפעם הראשונה מאז פרוץ המלחמה, ארצות הברית לא הטילה וטו על ההחלטה - אך גם לא הצביעה בעדה. ראש הממשלה בנימין נתניהו איים לפני ההצבעה: "אם ארה"ב לא תטיל וטו על ההחלטה להפסקת אש שאיננה מותנית בשחרור החטופים - אני מבטל את יציאת המשלחת הישראלית לוושינגטון".

בכיר אמריקני אמר ברקע המשבר בין המדינות: "תגובת ישראל מוגזמת, בסוף השבוע חלה התקדמות בשיחות על הפסקת אש ועסקה". עוד הוסיף הבכיר: "ביידן לא מתכנן להתקשר לנתניהו נכון לרגע זה, וגם נתניהו לא דיבר עם הנשיא ביידן עדיין. ייתכן כי מתחים פוליטיים מקומיים בישראל הם האחראים להחלטתו של נתניהו". כמו כן, בהתייחסו לסוגיית רפיח, אמר: "המתקפה הישראלית באזור לא נראית קרובה, יש עדיין זמן לפתור דברים מול ארה"ב".

דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אמר על אי-הטלת הווטו: "ההצבעה שלנו לא משנה את המדיניות שלנו. אנחנו עדיין תומכים בהפסקת אש במסגרת עסקת חטופים. רצינו לתמוך בהחלטה אבל בגלל שלא היה בה גינוי ברור של חמאס - לא יכולנו לתמוך בה, ונמנענו מלהצביע בעד". עוד אמר קירבי על אי-הגעת המשלחת הישראלית לוושינגטון: "אנחנו מאוכזבים מאוד שהמשלחת הישראלית לא תגיע לוושינגטון. נדון עם שר הביטחון גלנט על רפיח".

גורם מדיני בסביבת ראש הממשלה אמר לחדשות 13 בתגובה: "ארצות הברית צריכה לבדוק מי בירך על ההחלטה שלה - ולפי זה להבין האם ההחלטה נכונה או לא. משהו השתנה בימים האחרונים בהתנהלות האמריקנית, היינו חייבים לעשות מיד איתות חזק על זה. ארה"ב פגעה בקידום העסקה".

הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב
הנשיא ביידן בפגישתו עם רה"מ נתניהו בתל אביב | צילום: רויטרס

יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, התייחס לביטול יציאת המשלחת הישראלית לארה"ב, ואמר: "לא רק שנכון שהמשלחת תיסע - טוב היה עושה ראש הממשלה אם היה נוסע בעצמו לארה"ב, ומקיים שיח ישיר עם הנשיא ביידן ועם בכירי הממשל. זה נכון בשגרה, וזה בוודאי נכון כעת, כשמשקל התמיכה של ארה"ב בישראל כה קריטי". בלשכת ראש הממשלה הגיבו לדברים: "לאחר שחמאס בירכו על החלטת מועצת הביטחון שעברה בהימנעות ארה"ב, בני גנץ עוד מציע הערב לשלוח משלחת לארה"ב. ראש הממשלה נתניהו דחה את הצעתו".

אתמול המריא שר הביטחון יואב גלנט לביקור רשמי בארצות הברית בהזמנת הממשל האמריקני, וצפוי להיפגש עם שורה של בכירים אמריקנים, ובראשם מזכיר ההגנה, מזכיר המדינה, היועץ לביטחון לאומי וראש ה-CIA. בהגיעו לוושינגטון, השר גלנט אמר: "אין לנו זכות מוסרית לעצור את המלחמה בעזה עד אשר נחזיר את כל החטופים לביתם. אם לא נשיג הכרעה ברורה ומוחלטת בעזה - זה עלול לקרב מלחמה מצפון".

[brightcove_iframe video_id='-part-2425031737' autoplay='0' credit='אלעד מלכה' desc='הצהרת גלנט בארה"ב' poster='' kid='1_u8dz8ola' duration='58']

בהחלטה המתוקנת שעברה באו"ם, מועצת הביטחון קוראת להפסקת אש לצד "שחרורם המיידי וללא כל תנאי של כל החטופים", אך אין התנייה בין שחרור החטופים להפסקת אש. שתי הסוגיות אכן מופיעות באותו הסעיף בהחלטה, אך בניסוח שהתקבל הן אינן מותנות אחת בשנייה.

בהחלטת מועצת הביטחון שאושרה היום נכתב: "אנו דורשים הפסקת אש מיידית לחודש הרמדאן שיכובד על-ידי כל הצדדים שיוביל להפסקת אש בר קיימא, וכן דורשים את שחרורם המיידי וללא תנאי של כל בני הערובה, כמו גם הבטחת גישה הומניטארית כדי לתת מענה לצרכיהם הרפואיים וההומניטריים האחרים, ודרישות נוספות שהצדדים יעמדו בהתחייבויותיהם על-פי המשפט הבינלאומי ביחס לכל האנשים שהם עוצרים".

  • לקריאת ההצעה המתוקנת שאושרה באו"ם, לחצו כאן
מועצת הביטחון של האו"ם - היום
מועצת הביטחון של האו"ם | צילום: רויטרס

כמו כן, לאחר אישור ההחלטה במועצת הביטחון, מלשכת ראש הממשלה נמסר: "ארה"ב נסוגה מעמדתה העקבית במועצת הביטחון שבה קשרה רק לפני כמה ימים בין הפסקת אש לשחרור החטופים. בהחלטה הקודמת, סין ורוסיה הטילו וטו בין השאר משום שהן תמכו בהפסקת אש בלי שחרור החטופים. בהחלטה הנוכחית רוסיה וסין תמכו, יחד עם אלג'יריה ומדינות אחרות".

עוד נמסר מלשכת רה"מ: "ארה"ב לא הטילה היום וטו על הנוסח החדש שקורא להפסקת אש ללא התנייה בשחרור החטופים. זוהי נסיגה ברורה מעמדתה העקבית של ארה"ב במועצת הביטחון מאז תחילת המלחמה. נסיגה זו פוגעת גם במאמץ המלחמתי וגם במאמץ לשחרור החטופים, משום שהיא נותנת לחמאס תקווה שהלחץ הבינלאומי יאפשר להם לקבל הפסקת אש ללא שחרור חטופינו. ראש הממשלה נתניהו הבהיר כבר אמש שאם ארה"ב תיסוג מעמדתה העקרונית הוא לא ישלח את המשלחת הישראלית לארה"ב. לאור השינוי בעמדה האמריקנית, ראש הממשלה נתניהו החליט שהמשלחת לא תצא".

שגריר ישראל לאו"ם, גלעד ארדן, תקף בחריפות את החלטת מועצת הביטחון: "שחרור החטופים צריך להיות הראשון בסדר העדיפויות של המועצה. הדרישה שלכם להפסקת אש מבלי להתנות אותה בשחרור חטופינו, פוגעת במאמצים לשחרורם ונותנת לחמאס תקווה, להשיג הפסקת אש בלי לשחרר את החטופים. כל חברות המועצה כולן, היו צריכות להתנגד להצעה הזו".

Ruomfw
הנשיא ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס / מרים אלסטר, פלאש 90

בתוך כך, ברקע החלטתו של רה"מ נתניהו להציב קו אדום לארה"ב במסגרת ההצבעה באו"ם, נמסר כי לפנות בוקר האמריקנים הודיעו לשר רון דרמר כי בכוונתם להעביר שתי החלטות נפרדות במועצת הביטחון - האחת קוראת להפסקת אש והשנייה לקוראת לשחרור חטופים - בלי קשר והתנייה בין שתי ההחלטות.

מדובר בהחרפת טון מול האמריקנים ואירוע חסר תקדים, כאשר ראש הממשלה נתניהו למעשה מאיים באופן ישיר ומבקר בבירור את התנהלות הנשיא ביידן והממשל האמריקני. המשלחת לארצות הברית, בהשתתפות השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר וראש המל"ל צחי הנגבי, לא תמריא היום לוושינגטון לאחר דרישת נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, לשיחות על הפעולה המתקרבת ברפיח שבדרום רצועת עזה.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב לאולטימטום של נתניהו לאמריקנים, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "עוד נסיון עלוב ועצוב של נתניהו להסיט את תשומת הלב מחוק הגיוס על חשבון יחסיה של ישראל עם ארה"ב. חוסר אחריות מבהיל".

עקורים פלסטינים בדרום הרצועה, סמוך לגבול המצרי
פליטים עזתים בדרום הרצועה, סמוך לגבול המצרי | צילום: רויטרס

במהלך ההצבעה על ההחלטה, שגריר רוסיה באו"ם, וסילי נבנזיה, קרא לשנות את ההצעה ולקרוא להפסקת אש קבועה: "אנחנו מאוכזבים מהדרך שבה עבדו על ההצעה הזו. ההפסקת אש שמוצעת כאן היא 'זמנית', מה שיכול לאפשר לישראל להחזיר את המבצע הצבאי שלהם ברצועת עזה בכל עת. כדי להימנע מכך, אנחנו מציעים תיקון לנוסח ההחלטה, ולהחליף את הפסקת אש ה'זמנית' בהפסקת אש 'קבועה'". ארה"ב הטילה וטו על תיקון זה.

שגרירת ארה"ב באו"ם, לינדה תומאס-גרינפילד, אמרה במהלך הדיון באו"ם: "היום, מועצת הביטחון תמכה במאמצים הדיפלומטיים המתמשכים של ארה"ב, קטאר ומצרים להביא להפסקת אש, שחרור החטופים, וסיום הסבל של הפלסטינים בעזה שזקוקים להגנה וסיוע הומניטרי. עקרונות אלו היו הבסיס להצעת ההחלטה שהגשנו בשבוע שעבר, עליה רוסיה וסין הטילו וטו. אנחנו ממשיכים לעבוד על עסקת להפסקת אש ושחרור חטופים אך אנחנו לא שם עדיין".

"הפסקת האש יכלה לצאת לפועל כבר לפני חודשיים אם חמאס היו מוכנים לשחרר חטופים, אך הם ממשיכים להוות מכשול לשלום. אני מבקשת מכל העולם וחברי מועצת הביטחון - תדברו. תקראו לחמאס שיקבלו את העסקה שעל השולחן. לא הסכמנו עם כל מה שנכתב בהחלטה, ולכן לא הצבענו בעד. יחד עם זאת, אנחנו תומכים בחלקים ממנה. חייב להבהיר שכל הפסקת אש צריכה לכלול שחרור חטופים, דבר שגם יאפשר הכנסה של סיוע הומניטרי רב יותר לרצועת עזה", הוסיפה השגרירה האמריקנית.