ראש ה-CIA: "עובדים על עסקה; הגיעה העת לקבל החלטות קשות"

וויליאם ברנס, ראש סוכנות הריגול האמריקנית, התייחס לעסקה: "עובדים על הצעה חדשה, ומקווים שתאושר בימים הקרובים. זה עניין של רצון פוליטי". ראש ה-MI6, ארגון הביון הבריטי: "מעריך שאיראן תנסה לפעול נגד ישראל - ולנקום את מותו של הנייה"

זמן צפייה: 02:48

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס, התייחס היום (שבת) באירוע של ה"פייננשל טיימס" בלונדון למגעים לעסקת חטופים, הביע אופטימיות - וביקר במרומז את הצדדים: "אנחנו ממשיכים לעבוד עם כל הצדדים על הצעה חדשה, מקווים שתאושר בימים הקרובים - זה עניין של רצון פוליטי". לדבריו, "הגיעה העת לקבל החלטות קשות ולהתפשר". האמריקנים צפויים להציע נוכחות מוגבלת של ישראל בפילדלפי ויציאה מאזורים מאוכלסים.מחלוקת נוספת היא סוגיית המחבלים שישוחררו בשלב הראשון של העסקה.

יחד עם ברנס נשא דברים ראש ה-MI6, ארגון הביון הבריטי, ריצ'רד מור, ואמר כי הוא סבור שאיראן עדיין מתכננת "לנקום את מותו של מנהיג חמאס, איסמעאיל הנייה", שחוסל בטהרן לפני כחודש וחצי. "לתחושתנו - לא נוכל להרגיע את הרוחות באיראן עד שהם ינקמו".

ראש ה-CIA ויליאם ברנס
ראש ה-CIA ויליאם ברנס | צילום: רויטרס
ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמאעיל הנייה
ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמאעיל הנייה | צילום: רויטרס

אתמול פורסם ב"זמן שישי" כי במסגרת דיון אסטרטגי שנערך בחמישי האחרון בלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הביעו הנוכחים פסימיות בנוגע לסיכויים כי עסקת חטופים תתממש, והעריכו כי על ישראל להיערך להמשך הלחימה בחזית הצפונית והדרומית - לקראת אפשרות שהמו"מ להעסקה יקרוס באופן סופי.

בשלב זה, לעמדה הפסימית לא שותפים רק אנשיו של ראש הממשלה ונתניהו עצמו, אלא גם בכירים נוספים - ובהם חלק מראשי צוות המו"מ מול חמאס והשרים שלקחו חלק בדיון המצומצם. בשיחה עם חדשות 13, גורם ישראלי שמעורב במגעים התריע: "אין כרגע מו"מ עם חמאס - יש מו"מ בין המתווכות לבין ארה"ב על הצעת הפשרה. אלו לא באמת מגעים רציניים".

מפגינים מול הקריה בתל אביב
מפגינים למען החטופים, מול הקריה בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בתוך כך, הממשל האמריקני ממשיך ללחוץ בניסיון להביא לפריצת דרך, אך ההבנה כעת הנה שאלו ניסיונות אחרונים בהחלט להגיע לעסקה בשלב הנוכחי של המלחמה. בטווח הזמן הקרוב, הנשיא ג'ו ביידן צפוי להציג מתווה נוסף מטעמו, שמרבית סעיפיו זהים להצעה האמריקנית הקודמת.