נתניהו מתעקש: אובמה מאחורי המהלך נגד ההתנחלויות

בלשכת נתניהו דחו את דבריו של בן רודס, יועצו הבכיר של אובמה, שטען כי הממשל לא עמד מאחורי ההחלטה נגד ההתנחלויות באו"ם

אחרי שיועצו הקרוב של אובמה דחה בריאיון בלעדי ליונית לוי את הטענה לפיה הנשיא האמריקני יזם וקידם את ההחלטה נגד ישראל במועצת הביטחון, בלשכת ראש הממשלה אומרים הערב (שני) כי ישראל עדיין עומדת מאחורי הדברים. "התנהלות ממשל אובמה משקפת את המדיניות שביטא עוד ב-2009", טענו.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"ישראל עומדת מאחורי הדברים שאמרה, שממשל אובמה עמד מאחורי ניסוח וקידום החלטת מועצת הביטחון", נאמר בהתייסות לשכת ראש הממשלה. "התנהלות ממשל אובמה משקפת את המדיניות עליה הצהיר לפני כשמונה שנים, בפגישתו הראשונה עם ראש הממשלה נתניהו, כשאמר: 'לא לבנות אפילו לבנה אחת מעבר לקו הירוק', לרבות בגילה, ברמות וברמות אשכול בירושלים".

דברי לשכת ראש הממשלה באים בעקבות טענותיו של בן רודס, יועצו הקרוב של הנשיא, שדחה בתוקף את האמירות לפיהן אובמה יזם את ההחלטה במועצה. "המהלכים של ישראל הויבלו לאישור ההחלטה נגדה באו"ם", אמר רודס בריאיון ששודר הערב במהדורה המרכזית. הוא ציין כי התנהלות ממשלת נתניהו, חוק ההסדרה והבנייה בהתנחלויות הם שהובילו לצעד הזה.

"אנחנו לא תומכים בהחלטה ששואפת לכפות פתרון לסכסוך", הבהיר רודס. "ההצעה באו"ם עוסקת במכשולים לשלום. זו הממשלה הכי תומכת בהתנחלויות בתולדות ישראל, אנחנו מרגישים מחויבים להתבטא נגד הפעולות הללו כשאנחנו רואים שיש התנחלויות בעומק הגדה המערבית".

[brightcove_iframe video_id='ben_yonit_vtr2_n20161226_v1' autoplay='1' credit='צפו בריאיון המלא עם בן רודס' kid='' duration='1929'']

"לא מופתעים מתגובת נתניהו"

"ארה"ב לא הכינה את הטיוטה של ההחלטה הזו", הוסיף רודס. "היא הוגשה על ידי מצרים ואנחנו החלטנו להימנע וזה תואם למה שאנחנו אומרים לממשלת ישראל כבר משך זמן". עוד הוא אומר: "אני לא מופתע מהתגובה של נתניהו. לא הרבה מפתיע אותי".

"לאורך 8 שנים שבהן הייתי לצד אובמה, התקבלו הרבה החלטות אחרות של האו"ם שהתנגדנו להן", אמר רודס. "היה שיתוף פעולה חסר תקדים - מימון לכיפת ברזל, סיוע ביטחוני בהיקף של 38 מיליארד דולר שמבטא מחויבות לביטחון ישראל - והממשל הזה מחויב גם לשלום, כמו שהנשיא אובמה אמר בהלוויתו של שמעון פרס ז"ל, אליה הגיע בן לילה".

"אני לא מופתע, אבל מאוכזב מהיקף התגובה של ישראל שמתעלמת מהרקורד של הנשיא הזה בזמן כהונתו. הייתה לנו מחלוקת על ההתנחלויות זה שנים, זה לא דבר חדש".

למרות זאת, שלח רודס מסר מרגיע לירושלים והצהיר כי לא צפויות יוזמות מדיניות חדשות עד תום הכהונה - והבהיר כיצד בכוונת מזכיר המדינה קרי לנהוג עד תום כהונת אובמה: "השר קרי ינאם נאום שבו הוא יפרט חזון כולל לדרך שבה יש לפתור את הסכסוך. לצערי, אנחנו מסיימים את כהונת אובמה ללא התקדמות משמעותית בדרך לשלום".