תחקיר: ישראל הפעילה קמפיין השפעה נגד מחוקקים בארה"ב

"ניו יורק טיימס" חשף כי משרד התפוצות קידם בחודשים האחרונים מבצע חשאי נרחב ברשתות החברתיות, במטרה להשפיע על מחוקקים אמריקנים לתמוך בפעולות צה"ל ברצועת עזה. בעיתון צוטטו גורמים שאמרו כי ישראל עשתה שימוש בחשבונות מזויפים להעברת המסרים

זמן צפייה: 01:29

העיתון האמריקני "ניו יורק טיימס" פרסם היום (רביעי) תחקיר שחשף כי משרד התפוצות מימן מבצע חשאי נרחב ברשתות החברתיות בחודשים האחרונים, במטרה להשפיע על מחוקקים אמריקניים והציבור בארה"ב לתמוך בפעולות צה"ל ברצועת עזה, בדגש על המשך הסיוע הכספי לצה"ל.

העיתון ציטט גורמים ישראלים שאמרו כי משרד התפוצות הקצה כ-2 מיליון דולר עבור המבצע, ואף שכר את שירותיה של החברה הישראלית Stoic העוסקת בניהול קמפיינים ובמחקר פוליטי. על-פי התחקיר, במסגרת הקמפיין החברה הפעילה כ-40 אלף חשבונות מזוייפים ברשתות טוויטר, פייסבוק ואינסטגרם, שהתחזו לאמריקנים ופרסמו פוסטים שקראו למחוקקים בארה"ב להמשיך בסיוע הכספי לצה"ל. מאמצי ההשפעה התמקדו במחוקקים שחורים ודמוקרטים, בהם מנהיג המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים האקים ג'פריס, ונציג בית הנבחרים ריצ'י טורס.

נציגי בית הנבחרים ריצ'י טורס והאקים ג'פריס
נציגי בית הנבחרים ריצ'י טורס והאקים ג'פריס | צילום: מתוך New York Times

לפי התחקיר, בישראל אף עשו שימוש במערכת הבינה המלאכותית ChatGPT ליצירת הפוסטים, ויצרו 3 אתרי חדשות מזויפים בשפה האנגלית - בהם פורסמו כתבות בעלות תוכן פרו-ישראלי. חברת "מטא", הבעלים של פייסבוק ואינסטגרם, ו-OpenAI המפתחת את ChatGPT, מסרו כי הן איתרו את הפעילות הישראלית ברשת - ושיבשו אותה.

המיזם הישראלי "פייק ריפורטר" הפועל נגד תעמולה ודיסאינפורמציה ברשת זיהה את הקמפיין החשאי עוד בחודש מרץ. מנכ"ל פייק ריפורטר אחיה שץ מסר לעיתון כי "ישראל ניהלה מבצע שמתערב בפוליטיקה האמריקנית. זה מעשה חסר אחריות באופן קיצוני", והוסיף כי מבצע ההשפעה "ככל הנראה לא היה יעיל".

מומחים ברשתות חברתיות אמרו לניו יורק טיימס כי מדובר במקרה המתועד הראשון שבו ישראל נתפסת מנהלת מבצע השפעה על ממשלת ארה"ב. מבצעים כאלה, הנתמכים בידי ממשלות, אינם דבר נדיר - אך לרוב קשה להוכיח אותם. כך למשל, הדעה הרווחת היא כי איראן, צפון קוריאה, רוסיה, סין וארה"ב מנהלות קמפיינים דומים במדינות שונות ברחבי העולם, אך מצליחות לטשטש את מעורבותן ע"י הפעלת מדינה שלישית או חברות פרטיות.

בעיתון ציינו כי ממשרד התפוצות ומחברת Stoic לא נמסרה תגובה.