בתום היום הראשון של שיחות הגרעין: במשלחת האיראנית אופטימיים

לאחר שנגמרו השיחות הראשונות על חידוש הסכם הגרעין בין המעצמות לרפובליקה האסלאמית, נציגה אמר כי "כל הצדדים הסכימו שיש להתמקד בשיחות בהסרת הסנקציות". קבוצת העבודה העוסקת בסנקציות תתכנס מחר

ישיבת הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית בווינה
שיחות הגרעין בווינה, ארכיון | צילום: רויטרס

בתום היום הראשון של השיחות בין המעצמות לבין איראן על חידוש הסכם הגרעין בווינה, נציג המשלחת האיראנית אמר הערב (שני) כי "כל הצדדים הסכימו שיש להתמקד בשיחות בהסרת הסנקציות" וכי הציפייה באיראן היא להבטחה שלא יווספו סנקציות ואף להסרה של כולן.

עוד הצהירו באיראן כי "חזרת ארצות הברית להסכם תהיה חסרת משמעות ללא הבטחה למנוע את חזרת אירועי העבר", וכי "חלון ההזדמנויות לא ישאר פתוח לנצח".

המקום בו מתקיימות שיחות הגרעין בוינה, אוסטריה
המקום בו מתקיימות שיחות הגרעין בווינה, אוסטריה | צילום: רויטרס

על פי החלטות מליאת הוועדה המשותפת, אמר נציג האיחוד האירופי כי קבוצת העבודה העוסקת בנושא הסנקציות תתחיל לעבוד מחר וקבוצת העבודה העוסקת בתחום גרעין הגרעינית תתחיל לעבוד ביום רביעי.

גם הנציג הרוסי, מיקאיל אוליינוב, כתב בחשבון הטוויטר שלו עם תום הדיונים היום כי "המשתתפים הסכימו על צעדים מיידיים נוספים במהלך סבב המשא ומתן השביעי שהתחיל בהצלחה רבה".

עובדים במתקן גרעין כ-400 קילומטרים מטהרן
עובדים במתקן גרעין כ-400 קילומטרים מטהרן | צילום: רויטרס

כאמור היום לאחר הפסקה של כמעט חצי שנה, חודשו השיחות בין ארצות הברית ובעלות בריתה בבירת אוסטריה. המעצמות חששו כיצד ייגש הממשל החדש בטהרן למשא ומתן, והחלו בשיחות כשהן לא אופטימיות במיוחד לגבי הסיכויים להצלחתן. במקביל, צוות המשא ומתן האיראני שנחת בשבת בווינה כבר נפגש עם ראשי הצוותים הסינים, הרוסים והאירופים.

בארצות הברית הדגישו כי אם הדיפלומטיה תיכשל, הם יהיו מוכנים "להשתמש באופציות אחרות". הצדדים ידונו בווינה בהחזרה הדדית של ארצות הברית ואיראן להסכם הגרעין, אך הזמן שעבר מאז שהופסקו השיחות בחודש יוני הוביל גם למכשולים חדשים שעלולים להעיב על השיחות.

ביום שישי האחרון  הודיעה איראן על התקדמות נוספת בהעשרת האורניום שלה, מה שמפחית את משך הזמן אותו טהרן תצטרך על מנת לפתח נשק גרעיני, אם תבחר בכך. ההודעה ככל הנראה נועדה לתת לאיראנים מנוף לקראת חידושן של השיחות.

בתוך כך, בסוף השבוע התחדשו העימותים בעיר איספהאן שבאיראן, בין כוחות השיטור של משמרות המהפכה לבין מפגינים נגד מדיניות ניהול המים של הממשל. על פי דיווחים מקומיים, אישה אחת נהרגה כתוצאה מהעימותים, במהלכם כוחות הביטחון תקפו את המוחים בעזרת אלות וריססו עליהם גז מדמיע.

העימותים באיספהאן
העימותים באיספהאן