ארדואן נפגש עם הנייה; "הנהגת חמאס שוקלת לעבור מקטר לטורקיה"

נשיא טורקיה נועד עם ראש הלשכה המדינית של חמאס באיסטנבול: "דנו בצורך להגיע להפסקת אש והכנסת סיוע לרצועת עזה". וול סטריט ג'ורנל: אחרי שקטר הודיעה כי היא "שוקלת מחדש" את תפקידה כמתווכת, הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את דוחא "בשל חוסר אמון". דיווח סעודי: "דיונים על מעבר של ראשי חמאס לטורקיה"

זמן צפייה: 01:02

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן נפגש היום (שבת) עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, ובסוכנות הידיעות "רויטרס" פורסם כי השניים דנו בצורך להגיע להפסקת אש והכנסת סיוע לרצועת עזה. לאחר שמוקדם יותר היום פורסם ב"וול סטריט ג'ורנל כי הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטר בשל "חוסר אמון", בערוץ "א-שרק" הסעודי דווח כי הנהגת חמאס מקיימת דיונים עם אנקרה בנוגע למעבר לטורקיה.

גורמים ערבים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי בימים האחרונים, בחמאס פנו למנהיגים של לפחות שתי מדינות במזרח התיכון, בניסיון לברר אם יסכימו לארח את ראשי הארגון. אחת המדינות, על-פי הדיווח, היא עומאן. גורמים רשמיים במדינה לא מסרו תגובה. לפי הדיווח, אם בכירי חמאס יעזבו את מקום מושבם בקטר - ישראל וארה"ב יתקשו לתקשר עם ארגון הטרור, והמהלך עלול להוביל להפסקה מוחלטת של המגעים לעסקת חטופים.

בכירי החמאס אסמאעיל הנייה מחמוד א-זאהיר
בכירי חמאס אסמאעיל הנייה ומחמוד א-זאהיר | צילום: רויטרס

כזכור, שלשום אמר ראש ממשלת קטר, מוחמד בן עבד אאל ת'אני, כי דוחא "בוחנת מחדש" את תפקידה כמתווכת במסגרת המגעים המתמשכים לגיבוש עסקה שתכלול שחרור חטופים והפסקת אש ברצועת עזה. לדבריו, קטר שוקלת להפסיק לתפקד כמתווכת מכיוון שפוליטיקאים עושים "שימוש רע ונצלני" בה. על אף שראש הממשלה הקטרי לא נקב בשמות הגורמים שאליהם הפנה אצבע מאשימה, דבריו מגיעים על רקע מתיחות גוברת בין דוחא וירושלים.

גורמים ישראלים מתחו ביקורת על התיווך בשיחות המשא ומתן, ואף האשימו את קטר ב"גרירת רגליים משמעותית". גורם מדיני הסביר כי הועברה לקטר בבקשה ברורה כדי שתפעיל לחץ על חמאס במהלך המגעים - לרבות באמצעות גירוש משפחות וראשי טרור מדוחא, וכן בסגירת חשבונות שמשמשים פעילי טרור. קטר טרם פעלה באופן זה.