דיווח: ארה"ב חוששת שצה"ל יפעל קרקעית בלבנון בסוף האביב

ברשת CNN דווח כי בכירים בממשל ביידן הביעו דאגה מכך שישראל תתמרן בקרוב מעבר לגבול הצפוני - אם המאמץ המדיני להרחקת חיזבאללה ייכשל. לפי הדיווח, ההחלטה בעניין טרם התקבלה - אך ישנם גורמים בממשלת ישראל ובצה"ל שתומכים במהלך

זמן צפייה: 00:30

בממשל ביידן חוששים שישראל מתכננת פעולה קרקעית בלבנון בסוף האביב או בתחילת הקיץ - אם המאמץ המדיני להרחקת חיזבאללה מהגבול ייכשל, כך דווח הבוקר (חמישי) ברשת CNN. על-פי הדיווח, ההחלטה בעניין טרם התקבלה, אך בארה"ב מודאגים מכך שתוכנית הפעולה הגיעה לתדריכים המודיעיניים שמועברים לדרג המדיני. עם זאת, בוושינגטון סבורים כי המבצע הקרקעי יידחה אם יווצר בדרום לבנון "אזור חיץ" שרוחבו מייל - כקילומטר וחצי.

בכיר אמריקני מסר לרשת: "אנחנו פועלים בהנחה שמבצע ישראלי יצא לדרך בחודשים הקרובים, לא בהכרח בשבועות הקרובים - אבל מאוחר יותר באביב. זו אפשרות מובהקת". הוא הוסיף כי גורמים בישראל מאיימים בתמרון קרקעי כדי להגיע, בסופו של דבר, להסכם, "ואחרים מתייחסים אליו כצורך צבאי".

בכיר נוסף אמר ל-CNN כי ישנם גורמים בממשלת ישראל ובצה"ל שתומכים בפעולה: "יש קבוצה הולכת וגדלה שדוחפת למהלך", והזהיר כי "פעולה קרקעית עלולה להביא להסלמה קשה שאנחנו לא יודעים לצפות את מימדיה".

שר הביטחון יואב גלנט עם השליח המיוחד של נשיא ארה"ב, עמוס הוכשטיין
שר הביטחון יואב גלנט עם השליח המיוחד של נשיא ארה"ב, עמוס הוכשטיין | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

צרפת הגישה לפני כשבועיים מתווה להפסקת אש בין ישראל לחיזבאללה. מטרת ההצעה, שתוכנה פורסם בסוכונת הידיעות "רויטרס", להביא לרגיעה של 10 ימים בין הצדדים, שבסופם ייפתח משא ומתן על הסדרת הגבול. המתווה כולל, לפי הדיווח, הרחקת חיזבאללה ויחידת העילית כוח רדואן - 10 ק"מ מהגבול. עוד הוצע להציב באזור 15 אלף חיילים מצבא לבנון. בכיר בחיזבאללה אמר כי הארגון לא ידון בנושא "לפני עצירת התוקפנות בעזה". מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, נשא נאום שעות לאחר מכן - ואמר: "האש בדרום לבנון תימשך עד להפסקת המלחמה בעזה".

בתחילת החודש ביקר בישראל עמוס הוכשטיין, שליחו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ונפגש עם שר הביטחון יואב גלנט בתל אביב. על פי הודעת לשכת שר הביטחון, גלנט הודה להוכשטיין על מאמציו להביא לפיתרון מדיני ושינוי המצב בגבול הצפון. בתקשורת בלבנון דווח כי בתום הביקור בארץ, שליחו של ביידן המשיך לביירות. בחודש שעבר דווח ב"רויטרס" כי חיזבאללה דחה את רעיונות שהציע הוכשטיין, אך "השאיר את הדלת פתוחה למאמץ דיפלומטי".

צפת, חרבות ברזל, גבול הצפון, פצועים, נפילה
זירת נפילת רקטה בצפת, פברואר | צילום: דוד כהן, פלאש 90
סמ"ר עמר שרה בנג'ו
סמ"ר עמר שרה בנג'ו | צילום: דובר צה"ל

בשבועות האחרונים חילופי האש בגבול הצפון הולכים ומסלימים. ביום שני תקף צה"ל בבעלבכ, כ-100 ק"מ ממטולה. בתגובה על התקיפה העמוקה ביותר מתחילת המלחמה, שיגר חיזבאללה 60 רקטות לגולן. שלשום שיגר הארגון טיל נ"ט שפגע בבסיס יחידת הבקרה האווירית של חיל האוויר במירון. לפני כשבועיים סמ"ר עמר שרה בנג'ו נהרגה מפגיעת רקטה בבסיס באזור צפת כשהייתה בדרכה למיגונית, ולוחם נוסף נפצע קשה. צה"ל תקף בלבנון בתגובה.

הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי אמר לפני כשבועיים: "אנחנו לא מסיימים את המערכה בלי להחזיר את התושבים לכל היישובים בצפון ברמת ביטחון גבוהה מאוד. איך זה יקרה? בעזרת מוכנות למלחמה. זו המשימה הראשונה שלנו, אנו מתמקדים בלהיות מוכנים למלחמה בצפון. אם זה ייגמר לא במלחמה - זה לא ייגמר בהתפשרות על ההישגים". בתחילת החודש צה"ל אף ערך תרגיל ענק המדמה מלחמה בגבול הצפוני.