הנאום, הפגישות עם טראמפ והאריס - וההפגנות: לו"ז נתניהו בארה"ב

ההכנות לנאום בקונגרס בעיצומן: בזמן שמחוץ לגבעת הקפיטול מתכוננים להפגנות, לחדשות 13 נודע כי רה"מ יתייחס למגעים לנורמליזציה עם סעודיה, יקרא לשחרור החטופים - ויתאר את זוועות 7 באוקטובר. טראמפ תיקן פעמיים את ההודעה על מועד פגישתו עם נתניהו, גורם ישראלי אישר כי הם ייפגשו ביום שישי. לשכת רה"מ: הפגישה עם ביידן תיערך בחמישי. מסתמן כי פגישה עם קמלה האריס תיערך באותו היום

זמן צפייה: 09:33

הנאום, הפגישות - וההפגנות: לקראת נאומו בקונגרס, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הקדיש את מרבית היום (שלישי) להכנה, כיוון שפגישתו של נתניהו עם נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, שתוכננה להיום, נדחתה - עקב מחלת הקורונה של נשיא ארצות הברית. גורם בפמליית רה"מ מסר לחדשות 13 כי בנאום "ראש הממשלה ייצג את צדקתה של ישראל ואת גבורת לוחמינו - ויקרא לשחרורם של החטופים". הוא צפוי להתייחס גם לאפשרות הנורמליזציה עם סעודיה ולתאר חלק מזוועות 7 באוקטובר.

מבחינת המשך לוח הזמנים, לשכת ראש הממשלה הודיעה כי נתניהו ייפגש עם ביידן ביום חמישי ב-13:00 שעון וושינגטון. ב-14:30, יצטרפו אל פגישתם בבית הלבן משפחות החטופים שהגיעו במשלחת לוושינגטון - כך פורסם לראשונה בחדשות 13.

ביום זה צפוי להיפגש גם עם סגנית הנשיא, קמלה האריס, שלאחר פרישת ביידן מהמרוץ לנשיאות - תפקידה הופך להיות הרבה יותר משמעותי, ובהתאם גם פגישתם. חשוב לדמוקרטים להציג את קמלה האריס בתור מנהיגה שמבצעת פגישות מדיניות - ולכן במפלגה הדמוקרטית מייחסים חשיבות אדירה לפגישתה עם נתניהו. לעומת זאת, המפגש עם ביידן הוא משני בחשיבותו מבחינתם.

הנשיא ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

כמו כן, המועמד הרפובליקני לנשיאות, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, הודיע תחילה כי ייפגש עם נתניהו ביום רביעי, תיקן זאת ליום חמישי, ושינה בשנית את ההודעה על פגישתם ליום שישי - תאריך אותו אישר בכיר ישראלי. השניים ייפגשו באחוזתו של טראמפ במאר א-לאגו שבפלורידה.

מלשכת רה"מ נמסר כי טיסתם ארצה תצא רק במוצאי שבת, והסבירו זאת בכך ש"ישנה חשיבות רבה למדינת ישראל שראש הממשלה ייפגש עם הנשיא ביידן ועם שני המועמדים המובילים לנשיאות ארה"ב. הבית הלבן קבע ביום חמישי פגישה בין הנשיא ביידן לראש הממשלה נתניהו בשעה 13:00, ופגישה מיועדת עם סגנית הנשיא לשעות אחה"צ. משום כך, האפשרות היחידה להיפגש עם דונלד טראמפ היא ביום שישי. מאחר שלא ניתן לטוס בשבת, המשלחת תשוב ארצה מיד בצאת השבת".

עקב חזרת הטיסה במוצאי השבת, נמתחה ביקורת על התנהלות לשכת ראש הממשלה. ממפלגת יש עתיד נמסר: "אם נתניהו היה עסוק בהרתעה ובביטחון כמו שמשקיע מאמץ בלסחוט וויקנד בארה"ב, אולי היה מצליח למנוע את מחדל 7 באוקטובר, אלפי ההרוגים ומאות החטופים. כמה מביך. כמה מנותק".

יאיר לפיד מצביע בפריימריז של יש עתיד
יאיר לפיד | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

יו"ר הדמוקרטים, יאיר גולן, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "נתניהו נסע למופע ראווה בארה"ב בעיצומה של מלחמה, ללא עסקה להשבת 120 חטופות וחטופים, מפקיר עשרות אלפי פליטים וחבלי ארץ שהוקרבו לגורלם. במקום להקדים את החזרה הביתה ולערוב לשובם של יקירנו המצויים בתופת החמאס, לנצל את ההישגים הצבאיים המרשימים לטובת שיקום צה"ל, הדרום, העוטף והצפון - במקום כל אלה - ראש ממשלת ישראל, אבי מחדל אוקטובר - מאריך ביוזמתו את השהות בארה"ב"

"כך מתנהג אדם מנותק", הוסיף גולן. "אבל מה הפלא? הרי יום ההולדת של הגולה במיאמי, מייסד ומפעיל מכונת הרעל, חשוב מהמדינה, מאזרחיה, משלומה וביטחונה. בושה! בקרוב נחליף את החרפה. אנחנו נחזיר את הביטחון, נשיב את התקווה, הצניעות ודרך הארץ".

בתוך כך, ישנה היערכות שיא סביב גבעת הקפיטול לקראת נאום ראש הממשלה. באזור צפויות הפגנות פרו פלסטיניות - וגם הפגנה של ישראלים, ביניהם משפחות חטופים, המתנגדים לנתניהו וקוראים לעסקה. מוקדם יותר השבוע, ישבו משפחות החטופים עם היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, שאמר להם: "אנחנו עכשיו מפעילים לחץ אדיר על רה"מ לסגור עסקה עכשיו".