ארה"ב: תקפנו מתקני תשתית של משמרות המהפכה בסוריה

לפי הודעת צבא ארה"ב, הותקפו מתקנים של משמרות המהפכה באזור דיר א-זור. בארה"ב הסבירו כי התקיפות מגנות מפני מתקפה של קבוצות איראניות על כוחות אמריקנים. שר החוץ האיראני גינה את המתקפה והכחיש שהמטרות היו קשורות לאיראן

זמן צפייה: 01:53

כשהסכם הגרעין ממש על סף חתימה - ארצות הברית תוקפת בסוריה תשתיות של מיליציות נאמנות לאיראן. כך דווח הבוקר (רביעי) בסוכנות הידיעות רויטרס. לפי הודעת צבא ארה"ב, הותקפו מתקנים של משמרות המהפכה בדיר א-זור. בצבא ארצות הברית מסבירים כי התקיפות האלו מגנות מפני מתקפה של קבוצות איראניות על כוחות אמריקנים. לדברי בכיר ישראלי, ישראל עודכנה מראש על התקיפה.

שר החוץ האיראני הוציא גינוי על התקיפה בסוריה והכחיש שהמטרות היו קשורות לאיראן. כמו כן, בכל הנוגע לחשש הישראלי מפני הויתורים האמריקנים בהסכם - יועץ הבטחון הלאומי האמריקני ג'ון קירבי אומר: "אנחנו מבינים את הדאגה הישראלית - אבל מאמינים שאנחנו בדרך הנכונה".

בינתיים, אחרי חודשים של ניסיונות השפעה של ישראל על המשא ומתן - הבוקר מאוכזבים בישראל מההסכם המתגבש אבל עוד לא מוותרים לגמרי ויוצאים לבליץ אחרון של שיחות עם מנהיגים: מחר יטוס שר הביטחון לביקור ביטחוני-מדיני בוושינגטון, וכבר היום ראש המטה לביטחון לאומי איל חולתא נמצא בוושינגטון.

משמרות המהפכה באיראן
משמרות המהפכה באיראן | צילום: רויטרס

אתמול אמר בכיר אמריקני לסוכנות הידיעות רויטרס כי "איראן הסירה כמה מדרישותיה העיקריות בנוגע להסכם הגרעין ביניהן התעקשותה לסגור את חקירתה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) על מקורותיהם של עקבות חומר גרעיני שמצאו פקחי הסוכנות באתרי שונים באיראן, לפני כמה שנים".

לדברי הבכיר, "הסרת דרישותיה של איראן מקרבת את האפשרות לחתימה על הסכם אם כי עדיין נותרו פערים בין ארה"ב לאיראן ולא ברור אם הסכם אכן יושג. אנחנו חושבים שהם (האיראנים) סוף סוף 'חצו את הרוביקון' והתקדמו לעבר תנאי הסכם שהנשיא ביידן יוכל לקבל. אם אנחנו קרובים יותר היום, זה בגלל שאיראן 'זזה' מדרישותיה - האיראנים נכנעו בנושאים בהם נאחזו מתחילתן של חידוש השיחות".

הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל התייחס גם הוא לשיחות הגרעין ולהסכם הנקרם וטען כי רוב המדינות המעורבות בשיחות הגרעין עם איראן מסכימות עם ההצעה של האיחוד האירופי. לדבריו, "רובן מסכימות, אבל ארה"ב טרם החזירה את תשובתה".

ישיבת הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית בווינה
שיחות הגרעין בווינה, ארכיון | צילום: רויטרס

"אנחנו מצפים לקבל ממנה תשובה במהלך השבוע", הוסיף. בורל הוסיף ואמר כי לאיראן היו כמה דרישות והתאמות להצעת האיחוד האירופי, שלדבריו, הם לא פורסמו בציבור. בורל ציין כי בקשותיה של איראן בהקשר זה הינן  "הגיוניות".

יצוין כי ראש הממשלה יאיר לפיד שוחח שלשום עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בעניין זה, במסגרת לחץ ישראלי כבד שמופעל בימים אלו על המעצמות וארה"ב על מנת לוודא שלא נעשים ויתורים אמריקניים אחרונים. כמו כן, ראש המטה לביטחון לאומי איל חולתא נמצא כעת בביקור מדיני בוושינגטון להשגת מטרה זו.

הסכם הגרעין - והזעם בישראל: "ארה"ב ויתרה כמעט על הכול"

כבר חודשים ארוכים ישראל צופה מהצד ומנסה למשוך בחוטים מאחורי הקלעים, בציפייה לראות מה יצא מהשיחות על הסכם הגרעין בווינה, ואתמול בפעם הראשונה בכיר אמריקני מודיע על פריצת דרך של ממש. אלא שהשורה התחתונה לא מבשרת טובות, וגורמים בישראל השתמשו אמש במילים חריפות נגד ארצות הברית.

בשלוש היממות האחרונות האמריקנים מתדרכים ומנסים בכל הכוח לשווק את ההסכם המתגבש כאילו הוא כולל ויתורים עקרוניים של איראן, אבל האמת היא שמי שוויתר הם בעיקר האמריקנים. האיראנים בעצם מקבלים את עסקת החלומות שלהם, כאשר האמריקנים אמנם לא יוציאו את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור, אבל בהצעת הפשרה האירופית יש מנגנון עוקף לנושא הזה, כדי שלא יהיו סנקציות על חברות שסוחרות עם הארגון.

Meeting Of Jcpoa Joint Commission In Vienna
הנציגות האיראנית בשיחות הגרעין בווינה | צילום: רויטרס

גם בנושא של התיקים הפתוחים אל מול הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, לכאורה גוף שאמור להיות אובייקטיבי - כנראה שיש פה איזושהי קריצה, והתיקים האלה ייסגרו זמן מה לאחר חתימת ההסכם. בנוסף, איראן מקבלת ערבויות כספיות למקרה שארה"ב תפרוש מההסכם חד צדדית - ואז שאר החברות בהסכם ייצטרכו לפצות את איראן על היציאה של האמריקנים.

בישראל יוצאים מגדרם בניסיון לשכנע את האמריקנים שלא ללכת לשם, ושר הביטחון בני גנץ ייצא ביום חמישי לוושינגטון וייפגש עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, אבל כמו שזה נראה הנושא נסגר. האמריקנים רוצים עסקה, האיראנים רוצים עסקה, וכמו שאנחנו מכירים את האיראנים - לפני היציאה מהדלת הם יספיקו להוציא מהאמריקנים עוד ויתור אחד קטן.

כור גרעיני באיראן
כור גרעיני באיראן | צילום: רויטרס

ראש הממשלה יאיר לפיד שוחח בימים האחרונים עם כמה מנהיגים, והקו הישראלי הוא שההסכם הזה לא עומד אפילו לא בהתחייבויות של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עצמו. בהמשך צפויה גם שיחה בין לפיד לביידן ולמזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן.

בינתיים היועץ לביטחון לאומי אייל חולתא נמצא היום בביקור בהול בארה"ב, שכל מטרתו היא לרכך את הויתורים האמריקנים, כי כנראה שהסכם זו עובדה מוגמרת. ישראל לא מתביישת להבהיר לאמריקנים שהיא לא מרוצה ממה שקורה כאן - והתקיימו גם שיחות קשות בין גורמים ישראלים לאמריקנים בימים האחרונים.

התחזיות הישראליות מאוד פסימיות בימים האחרונים, אך צריך לומר כי אלו תחזיות שלא תמיד התבררו כמדויקות. כבר כמה פעמים היינו בשנה האחרונה על סף חתימה, בזמן ממשלת בנט, וזה לא קרה. גורם מדיני בכיר אמר הערב לחדשות 13: "המצב לא טוב. נקודת התורפה כאן זה תיקי החקירה בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ובנקודה הזו ישראל תנסה להיאחז".

כור גרעיני באיראן
כור גרעיני באיראן | צילום: Getty Images/ אימאג'בנק

מבחינת האיראנים - הם מחייכים כל הדרך אל הבנק, כי ההסכם הזה בעיקר נותן להם במכה אחת הרבה כסף. הם גם שריינו מקרה שבו יעלה נשיא כמו דונלד טראמפ - ואז במקרה שארה"ב תפרוש מההסכם הם יקבלו עוד ועוד כסף, וזה מה שמשמרות המהפכה ושלטון האייטולות צריך כדי להפיץ את הטרור באזור שלו ולהמשיך את תוכנית הגרעין.

מדינות ערב אומרות לנשיא ביידן לא ללכת למהלך הזה, ומזהירות שאנחנו לפני אסון. ה"קבלנים" של טהרן, ובהם חיזבאללה וסוריה, ממתינים בשקט לרגע שההסכם יגיע עם הכסף, ויש התבטאויות של איראנים שיוכלו להשמיד את ישראל בלי גרעין.