האריס מתכוננת לפגישה מתוחה עם נתניהו; טראמפ: "לסיים את המלחמה"

לאחר נאומו בקונגרס אמש, ראש הממשלה ייפגש הערב עם הנשיא ביידן וסגניתו קמלה האריס - במה שצפוי להיות מפגש מתוח. סגנית הנשיא לא נכחה אתמול בנאום, וגורמים פוליטיים בוושינגטון מעלים תהיות בנוגע לעמדותיה על ישראל. טראמפ כיממה לפני הפגישה עם נתניהו: "ישראל צריכה לסיים את המלחמה כמה שיותר מהר ולהחזיר את החטופים"

דונלד טראמפ, בנימין נתניהו וקמלה האריס
דונלד טראמפ, בנימין נתניהו וקמלה האריס | צילום: רויטרס

לאחר נאומו אתמול בפני שני בתי הקונגרס, ביקורו המדיני של ראש הממשלה בנימין נתניהו בארצות הברית יגיע הערב (חמישי) לנקודת שיא נוספת כאשר ייפגש עם הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס, שהחליפה אותו במרוץ לנשיאות לאחר שהודיע על פרישתו. מחר ייפגש רה"מ עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שאמר היום בריאיון לרשת "פוקס ניוז" כי ישראל "צריכה לסיים את המלחמה מהר ולהחזיר את החטופים".

האריס לא נכחה בנאומו של נתניהו אתמול והפגישה בין השניים צפויה להיות מתוחה. עד עתה חסתה סגנית הנשיא בצלו של ביידן בכל הנוגע למדיניות האמריקנית כלפי ישראל, וכעת עולה השאלה אילו עמדות תציג במסגרת קמפיין הבחירות שלה - וכיצד תפעל אם תהפוך למנהיגת העולם החופשי בינואר הקרוב.

חברי קונגרס וגורמים פוליטיים אחרים ששוחחו עם רשת CNN הביעו תהיות בנוגע למדיניות של האריס כלפי ישראל. "אין לנו מספיק מידע", אמר ריצ'ארד האס, בכיר לשעבר במחלקת המדינה תחת הנשיא ג'ורג' בוש. "כל מי שאומר שהוא יכול לענות על שאלת האריס וישראל הוא לא מאוד מועיל. אי-אפשר לשפוט מישהו כאשר הוא סגן נשיא", הוסיף.

סגנית נשיא ארצות הברית, קמלה האריס
סגנית הנשיא קמלה האריס | צילום: רויטרס

גם גורמים ששוחחו סגנית הנשיא באופן מעמיק על ישראל התקשו להציג את עמדותיה בנוגע לישראל כאשר נשאלו על הנושא בשיחה עם CNN. חלק מהגורמים אמרו כי היא תציג עמדות ברורות יותר לאחר פגישתה עם נתניהו הערב.

בכל אופן, מקורבים לסגנית הנשיא הבהירו כי היא צפויה להדגיש את העצמאות שלה מהנשיא ביידן מבלי להתנתק מהמדיניות שלו. לפי המקורבים, בכוונתה להציג עמדות ברורות ולא לנסות להתחבב על כל הצדדים בכך שתשמור על שתיקה.

בעלה היהודי של האריס, דאג אמהוף, התייחס לסוגיית יחסיה של רעייתו עם ישראל בשיחה זום עם פעילים דמוקרטים יהודיים, במהלכה הבהיר: "סגנית הנשיא הייתה ותהיה תומכת של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, והיא תמיד תוודא שישראל תוכל להגן על עצמה, נקודה".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נואם בקונגרס האמריקני
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נואם בקונגרס האמריקני | צילום: רויטרס

עם זאת, האריס לא הבהירה עד כה האם היא מגדירה את עצמה ציונית כפי שמרבה להכריז על עצמו הנשיא ביידן. כאשר נשאל על הנושא, סגן היועץ לביטחון לאומי של האריס התחמק: "סגנית הנשיא תמיד הייתה תומכת של ישראל והיא תמיד תדאג שהיא תוכל להגן על עצמה מפני איומים, כולל איראן וארגוני הטרור שנתמכים על-ידי חיזבאללה ואיראן".