נאום "המזרח התיכון החדש": נתניהו שוב שלף באו"ם שפן מהכובע

בנאום שארך כ-25 דקות, כשבחוץ נערכות הפגנות וללא הרבה דיפלומטים בתוך האולם, ראש הממשלה החליף את המילה "נורמליזציה" ב"שלום", התייחס גם לאיראן ולפלסטינים - בלי אף מילה על החקיקה המשפטית. גורם מדיני: "יהיו צעדים עבור הפלסטינים - לא על חשבון ההתנחלויות"

זמן צפייה: 07:40

בנאום שארך כ-25 דקות בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, כשבחוץ נערכות הפגנות וללא הרבה דיפלומטים בתוך האולם, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (שישי) להסכם הנורמליזציה המתגבש מול סעודיה, לפלסטינים, לגרעין האיראני ולבינה המלאכותית - בלי אף מילה על המהפכה המשפטית שמטלטלת את ישראל כבר חודשים. גורם מדיני בפמליית רה"מ אמר לחדשות 13 אחרי הנאום: "יהיו צעדים עבור הפלסטינים - לא על חשבון ההתנחלויות".

נתניהו נמנע, כאמור, מלהעלות את הנושא הכי בוער בישראל, זה שמלווה אותו בהפגנות גם בביקורו המדיני בארצות הברית, למרות שבעולם עוקבים אחר החקיקה המשפטית באדיקות, וחרף העובדה שבסביבתו אמרו לפני הנאום כי הוא צפוי להתייחס לנושא. הגורם המדיני הבכיר אמר לאחר הנאום כי "מה שנשאר מבחינת רה"מ זה האופן בו יבחרו השופטים - וגם זה, כפי שהובהר לאמריקנים, יהיה בהסכמה רחבה". הוא הוסיף: "העדיפות היא להסכמה רחבה כפי שחותר אליה הנשיא, אבל אם לא - רה"מ ינסה למצוא קונצנזוס בעם".

התגובות שהגיעו אחרי הנאום משותפיו של נתניהו לממשלה כללו מלבד תשבוחות גם מסרים ברורים מהאגף שמימין לליכוד, בדבר סירוב לוויתורים משמעותיים מול הפלסטינים. גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וגם השר לביטחון פנים איתמר בן גביר הבהירו היטב את הקווים האדומים שלהם - ואמרו כי לא יהיו מוכנים להקפאת בנייה בשטחים ולא למהלכים דרמטיים מול הרשות הפלסטינית.

נתניהו נואם בעצרת האו''ם
נתניהו נואם בעצרת האו''ם | צילום: רויטרס

את דבריו של נתניהו בעניין ההסכם המתגבש מול סעודיה שמחו מאוד לשמוע בבית הלבן, וניתן לומר כי מבחינת הממשל האמריקני כך הושלם המשולש - תחילה הממשל האמריקני התבטא בנושא, לאחר מכן דיבר על כך יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בריאיון היסטורי, והיום היה זה ראש הממשלה נתניהו.

במהלך הנאום, המילה "נורמליזציה" התחלפה במהירות ב"שלום". שר החוץ אלי כהן אמר לאחר מכן כי "השלום לא יהיה רק עם סעודיה, יהיו עוד 6-7 מדינות נוספות שיצטרפו", והוסיף כי ההסכם ייחתם בטקס שייערך במדשאות הבית הלבן ברבעון הראשון של 2024.

נתניהו נואם בעצרת האו''ם
נתניהו נואם בעצרת האו''ם | צילום: רויטרס
נתניהו נואם בעצרת האו''ם
נתניהו נואם בעצרת האו''ם | צילום: רויטרס

נתניהו, שידוע כאחד שתמיד שולף שפן מהכובע, שלף הפעם מפה של המזרח התיכון, ועם המרקר האדום המפורסם, שבעבר שימש לציון הקו האדום והאסור של הגרעין האיראני, צייר הפעם קו שמחבר בין סעודיה לבין ישראל, כאשר הרשות הפלסטינית לא נכללת בו. ברגעים האלה התמקדה המצלמה בנציגה הסעודית באו"ם, כאשר גם הנציגה הפלסטינית נכחה בחדר - בשעה שנתניהו אמר כי אסור שלפלסטינים יהיה וטו על הסכם שלום במזרח התיכון.

ההסכם מול סעודיה תלוי גם בפלסטינים ובמחוות שתתן להם ישראל בממשלה הכי ימנית שהייתה כאן, ונתניהו ניצל את הבמה כדי לתקוף את אבו מאזן באומרו כי הוא מעודד טרור ואנטישמיות. הנושא שמלווה את כל ראשי הממשלה כבר שנים בנאומיהם באו"ם, איראן, עלה גם הפעם, למרות שמעט מאוחר מהצפוי. נתניהו הזהיר בפורום העולמי כי "נעשה הכל כדי למנוע איראן גרעינית".

מחאה נגד נתניהו מחוץ למטה האו''ם בניו יורק הפגנה
מחאה נגד נתניהו מחוץ למטה האו''ם בניו יורק | צילום: רויטרס
מחאה נגד נתניהו מחוץ למטה האו''ם בניו יורק
מחאה נגד נתניהו מחוץ למטה האו''ם בניו יורק | צילום: רויטרס

רגע אחרי הביקור השנוי במחלוקת אצל אילון מאסק, נתניהו לא יכול היה שלא לדבר גם על הבינה המלאכותית, והוא נשמע מסויג כשביקש מהמנהיגים בחדר לקבל את השינויים באופן אחראי. "אנחנו חייבים לוודא שההבטחה לאוטופיה של בינה מלאכותית לא תהפוך לדיסטופיה", אמר נתניהו.

אחרי הנאום קיים נתניהו פגישה עם ארגונים יהודים בניו יורק, יחד עם רעייתו ושגריר ישראל בוושינגטון מייק הרצוג. גורמים בקהילה היהודית מחו בפניו על קידום החקיקה המשפטית ותהו בפניו: "איך אתם מאפשרים לשיח של הימין הקיצוני ברשתות להשתולל?". ראש הממשלה ענה להם כי הוא ינסה להגיע להסכמות רחבות, ואילו שרה נתניהו הגיבה לטענות בשאלה: "איך אתם לא מגנים את הדברים שאומרים עליי ועל המשפחה שלי?".