תחקיר בריטי: "ישראל ריגלה אחרי התובע בהאג"

בתחקיר דרמטי שפרסם, "הגרדיאן" חשף "מבצע ישראלי סודי" בן תשע שנים נגד בית הדין הפלילי הבינלאומי - ברקע חשש מהוצאת צווים נגד בכירים בירושלים. על-פי הדיווח, ישראל הפעילה את מנגנוני המודיעין שלה, בהם שב"כ, מוסד ואמ"ן, במטרה לאסוף מידע ולהלך איימים על בכירים בבית הדין - ובהם גם התובע הראשי קאן. בעיתון ציינו כי המבצע נוהל מקרוב על-ידי נתיהו - שידע מראש על הכוונה להוציא נגדו צו מעצר. בלשכת רה"מ הכחישו את הממצאים: "טענות מופרכות"

זמן צפייה: 06:45

בתחקיר שני שהעיתון הבריטי מפרסם היום (שלישי) בנושא, "הגרדיאן" חשף את המאבק הממושך של ישראל, ובייחוד של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC). על-פי התחקיר, במטרה למנוע הוצאת צווים בינלאומיים נגד גורמים בכירים בירושלים, ישראל הפעילה במשך תשע שנים את מנגנוני הביון שלה, ובהם שב"כ, מוסד, אמ"ן ויחידה 8200, במטרה "לרגל, לפרוץ ולאיים" על בכירים בבית הדין בהאג - ובהם התובע הראשי כרים קאן.

הפעילות הישראלית נגד בית הדין התגברה בחודשים האחרונים ברקע המלחמה בעזה ובהוראת נתניהו, שלפי התחקיר גילה "עניין רב" במבצע והיה "אובססיבי לאפשרות שיוצא נגדו צו מעצר בינלאומי. בעקבות פעולות הביון שבוצעו, ראש הממשלה ידע מראש על כוונת התובע לפרסם צווים נגדו. עוד נטען, מפי מקור המעורה בפרטים, כי הודעה אשר יורטה לאחרונה חשפה שקאן תכנן לקבל את ההחלטתו בנוגע לישראל לפני זמן מה - אך נמנע מכך תחילה בעקבות הלחץ הכבד שהופעל עליו.

בעיתון הבריטי הזכירו את אזהרתו של התובע הראשי מתחילת החודש, אז הבהיר כי איומים על בית הדין הם עבירה על החוק הבינלאומי. זאת, מבלי לפרט או לחשוף את הגורמים המאיימים לדבריו. בין היתר, דרש קאן באזהתרו: "על כל הניסיונות להפחיד או להשפיע על פקידי בית הדין להיפסק לאלתר".

Agvwvj
בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג | צילום: רויטרס

על-פי הדיווח, המבצע הישראלי נגד בית הדין הפלילי נוהל בידי ראשי המל"ל, הכפופים ישירות לראש הממשלה. במסגרת הפעילות, המודיעין שנאסף הועבר למשרד החוץ, משרד המשפטים והמשרד לעניינים אסטרטגים כדי להכין מבעוד מועד תגובה ישראלית לתרחיש הוצאת צווי מעצר נגד בכירים ישראלים.

בתגובה לתחקיר, דובר מטעם ראש הממשלה נתניהו הכחיש את הממצאים וטען: "השאלות שהועברו אלינו בידי העיתון מלאות בטענות כוזבות ומופרכות - שנועדו לפגוע במדינת ישראל". דובר מטעם צה"ל הכחיש גם כן: "הצבא לא ביצע ואינו מבצע פעולות מודיעיניות נגד בית הדין הפלילי בהאג".

ה"מלחמה" הישראלית נגד בית הדין החלה ב-2015, אז הפלסטינים הצטרפו כחברים לבית הדין בהאג, בעקבות החלטת האו"ם. הצטרפות הרשות הפלסטינית למוסד הבינלאומי גונתה על ידי ישראל וכונתה על-ידה "טרור משפטי".

התובעת הראשית בהאג, פאטו בנסודה
התובעת הראשית בהאג לשעבר, פאטו בנסודה | צילום: רויטרס

מוקדם יותר דווח בגרדיאן כי במסגרת מהמאבק הישאלי בבית הדין הפלילי, ראש המוסד לשעבר יוסי כהן איים על התובעת הראשית לשעבר, פאטו בנסודה, כדי שלא תורה על פתיחת חקירה נגד ישראל בשל "פשעי מלחמה בשטחים פלסטיניים".

לפי הדיווח, ראש המוסד לשעבר תפקד כ"שליחו של ראש הממשלה בנימין נתניהו", ופעולתו אושרה בדרגים הגבוהים ביותר. כמו כן, נטען כי כהן השתמש ב"טקטיקות מלוכלכות" כדי למנוע מהתובעת להעמיד לדין את ישראל, לאחר שזו פתחה בבדיקות בנושא "פשעי ישראל בגדה המערבית".

בשיחותיהם, כהן אמר לתובעת כי "עליה לעזור לישראל - כדי שהמוסד יעזור לה בחזרה", וכי "לא כדאי לה להיכנס לתרחישים שיסכנו אותה או את משפחתה", כך לפי גורמים המעורים בנושא. הם הוסיפו כי כחלק מהשיטות בהן השתמש כהן, שהוגדרו אף כ"מעקב", המוסד השיג הקלטות של בעלה של בנסודה - ואיים להשתמש בהן לצרכים מסוימים אם תפעל נגד ישראל.