נתניהו בריאיון בארה"ב: "את בוש ורוזוולט שאלו על אחריות?"

ראש הממשלה פתח בסבב ריאיונות לתקשורת האמריקנית, וכשנשאל בריאיון לרשת CNN על נושא קבלת האחריות הוא תהה אם גם הנשיאים האמריקניים נשאלו על כך אחרי אירועי פרל הארבור ואסון התאומים. הוא התייחס לשימוש של חמאס באזרחים כמגן אנושי, ואמר כי "אנחנו מנסים להפחית את כמות ההרוגים בעזה". כמו כן, בריאיון אישר נתניהו בפעם הראשונה לתקשורת הזרה כי אחרי המלחמה "תהיה נוכחות של צה"ל ברצועה"

זמן צפייה: 01:36

ראש הממשלה בנימין נתניהו פתח היום (ראשון) בסבב ראיונות לתקשורת הבינלאומית. בריאיון שהעניק נתניהו לרשת CNN, הוא התייחס לעובדה שחמאס משתמש באזרחי עזה כמגנים אנושיים ומונע מהם להתפנות מאזורי הלחימה, מה שמוביל לעלייה בכמות ההרוגים. כמו כן, הדגיש כי לא יהיו הפסקות אש ללא השבת החטופים. כשנשאל על לקיחת אחריות, טען כי מקביליו האמריקניים לא נשאלו על כך לאחר מתקפות טרור שהכו בארה"ב בעבר. נתניהו אישר בראיון כי אחרי המלחמה "תהיה נוכחות של צה"ל ברצועה".

רה"מ נתניהו אמר: "חמאס מנסה למנוע מהאזרחים לצאת מאזורי עימות. אנחנו מבקשים מאזרחי עזה לצאת מהאזור של הלחימה והעברנו כבר אלפים, אבל חמאס לא נותן לאזרחים לצאת מהאזורים האלה ומשתמש בהם כמגן אנושי", והוסיף כי "אנחנו מנסים להפחית את כמות ההרוגים בעזה, נעשה כל מה שאנחנו יכולים בשביל לעשות את זה", והדגיש כי "ישראל לוחמת לפי חוקי המלחמה".

כמו כן, הוסיף נתניהו: "אני חושב שכל אובדן של חיי אזרחים זו טרגדיה, וצריך להאשים בזה את חמאס. הם מונעים מהפלסטינים לנוע, הם שולחים רקטות, עם זה אנחנו מתמודדים. אנחנו מנסים לצמצם פגיעה של אזרחים ויותר מזה. האזרחים בעזה מקשיבים לנו ועוזבים את האזור - אך חמאס משאירים אותם שם".

רה"מ נתניהו במסיבת עיתונאים עם שר הביטחון גלנט והשר גנץ
רה"מ נתניהו | צילום: דנה קופל, פול

באשר לחטופים המוחזקים בשבי חמאס, אמר רה"מ: "אני לא אכנס למידע המודיעיני שיש בידינו, אבל ידוע שחמאס מחזיקים בהמון חטופים - ביניהם ילדים. מי לוקח ילדים בתור חטופים? זה אכזרי. זו מלחמה של המערב נגד הטרור, והמערב הבא בתור. אנחנו לא נעשה הפסקות אש ללא שחרור החטופים. זה מה שחמאס רוצה - כדי שיוכלו לנצל את זה לשם הזזת תחמושת ולנוע במנהרות", והוסיף כי "קודם כל נהרוס את חמאס, ואחרי זה נחזיר את החטופים שלנו".

בנוסף, באשר לשאלה לגבי השליטה ברצועה לאחר הפלת שלטון החמאס, אמר נתניהו כי: "ביום שאחרי מיטוט חמאס, צריכה להיות נוכחות צבאית של צה"ל באזור זה בשביל לוודא שדבר כזה לא יקרה שוב, ראינו שכל פעם שאנחנו עוזבים, קורה משהו - אנחנו אלו שצריכים להילחם בטרור", ובאשר לאפשרות כי הרשות הפלסטינית תשלוט ברצועה, אמר: "עד היום הם לא גינו את מעשי חמאס ב-7 באוקטובר, הרשות הפלסטינית נכשלת כל פעם מחדש. חייב להיות משהו אחר, אנחנו לא ניפול שוב".

חשיפת פירי המנהרות בצפון הרצועה חרבות ברזל
חשיפת פירי המנהרות בצפון הרצועה | צילום: דובר צה"ל

נתניהו נשאל שוב על נושא לקיחת האחריות על המחדלים שהובילו למתקפת הפתע של חמאס על ישראל והטבח בעוטף, ואמר: "כבר התייחסתי לעניין האחריות ואנחנו נתייחס לזה אחרי המלחמה. זוהי שאלה שצריכה להישאל, ואנחנו נענה על כל השאלות - גם אני אענה על שאלות קשות".

נתניהו הוסיף כי "כרגע המטרה שלנו היא לנצח. המדינה מאוחדת כמו שהיא לא הייתה מעולם", ואמר: "האם שאלו את בוש אחרי פיגועי הטרור ב-11 בספטמבר על לקיחת אחריות? האם רוזוולט נשאל על כך אחרי המתקפה על פרל הרבור? אני אענה על שאלת האחריות. מה שהאנשים מצפים ממני כרגע זה להחזיר את החטופים ושעזה לא תחזור להיות מה שהיא הייתה. אני אענה על כל השאלות, כולל השאלות הקשורות למי אחראי. כרגע האחריות שלי היא לנצח".