לקראת הביקור: טרם נקבע אם והיכן תתקיים פגישת ביידן-נתניהו

בעוד כשבועיים יטוס נתניהו לביקור בעצרת האו"ם בניו יורק, ויקווה להיפגש עם הנשיא ביידן - יותר מ-8 חודשים מאז הקים את הממשלה. פרטי הפגישה עדיין לא נסגרו, נתניהו מקווה שהיא תיערך בבית הלבן - ובשגרירות הישראלית פועלים כדי לארגן זאת

זמן צפייה: 02:05

בצל המשבר ביחסים בין ישראל לבין ארצות הברית, בעוד כשבועיים אמור לצאת ראש הממשלה בנימין נתניהו לביקור בעצרת האו"ם בניו יורק. עם זאת, טרם ברור אם ייפגש שם עם בכירי הממשל האמריקני, ובעיקר עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. ההערכות שנשמעות הערב (שישי) בקרב גורמים ישראלים ואמריקנים הן שהסיכויים לקיומה של הפגישה גוברים.

אם אכן הפגישה תתקיים, כפי שהבטיח בעבר הנשיא ביידן, עוד לא ידוע אם היא תיערך בשולי עצרת האו"ם, או כפי שנתניהו מעוניין - בבית הלבן בוושינגטון. בשגרירות הישראלית בבירה האמריקנית עמלים בשבועות האחרונים על קיום אותה פגישה ובלשכת נתניהו מתעקשים להגיע לבירת ארה"ב גם במחיר של נחיתה בארץ בערב יום הכיפורים - העיקר להיפגש עם ביידן בוושינגטון ולא בשולי עצרת האו"ם.

ביקור כזה אמור לסיים מבחינת ראש הממשלה סוג של "חרם" שעבר נתניהו מאז שחזר למשרד ראש הממשלה אחרי שכל כך רצה לקבל הזמנה נכספת לבית הלבן. עוד לפני נתניהו הגיע לבית הלבן נשיא המדינה יצחק הרצוג וככל הנראה השבוע יגיע גם ראש האופוזיציה יאיר לפיד.

הנשיא ביידן והנשיא הרצוג בבית הלבן
הנשיא ביידן והנשיא הרצוג בבית הלבן | צילום: רויטרס

הסוגיות העיקריות שעומדות על הפרק בביקור נתניהו הן הסוגייה האיראנית, הרפורמה המשפטית, שמעסיקה גם את האמריקאים, והמגעים הסעודים. כל אלו יהפכו את הפגישה הזו לדרמטית במיוחד, על אף שעדיין לא ברור היכן היא תיערך.

ביום ראשון צפוי ראש הממשלה להגיע לקפריסין לאחר זמן רב שלא יצא לביקור מדיני. הביקור היה אמור להתקיים לפני כחודש אך נדחה, כזכור, בעקבות ההתדרדרות במצבו הרפואי של נתניהו, שנותח בליבו.

Whatsapp Image 2023 03 13 At 1
רה''מ נתניהו | צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90

ביום רביעי האחרון נפגש שר הביטחון יואב גלנט עם שליח הממשל האמריקני למזרח התיכון, ברט מקגורק, ועם עוזרת שר החוץ האמריקני, ברברה ליף. ברקע דרישת סעודיה להעשיר אורניום, אמר גלנט למקגרוק כי "יש צורך לשמר את היתרון האיכותי של ישראל במזרח התיכון".

בנוסף, שר הביטחון הודה למקגורק על מאמציו למול מדינות ערב לשם נרמול היחסים עם ישראל. כמו כן, גלנט הגיע לפגישה עם האמריקנים כשהוא מצויד ברשימה של שאלות או הבהרות שישראל מבקשת מארצות הברית בעניין המגעים מול הסעודים. בין היתר, ישראל רוצה לדעת מה הכוונות האמריקניות בעניין הדרישה הסעודית להעשרת אורניום.

במהלך פגישתו עם יועצו של הנשיא ביידן לענייני המזרח התיכון, גלנט הציג שורה של "שאלות מקצועיות" שגובשה על-ידי ראשי מערכת הביטחון לפני נסיעתו לארה"ב - הקשורה לסוגיות הביטחוניות בהסכם עם סעודיה: הדרישה להעשרת אורניום על אדמת סעודיה, ומרכיבים נוספים (מערכות נשק ואמל"ח מתקדם) שעלולים לפגוע ביתרון האיכותי של ישראל באזור.