לאחר תשובת חמאס: משלחת בהובלת ראש המוסד תצא לקטר

עם קבלת תגובת ארגון הטרור בישראל ודיון קבינט המלחמה בעקבותיה, משלחת בראשות דדי ברנע צפויה לצאת ביום ראשון לדוחה כדי לקדם את המגעים לעסקת חטופים. גורם מדיני לחדשות 13: "חמאס עלה על עצים גבוהים, ישראל נערכת לכל האפשרויות - כולל הרחבת הלחימה"

זמן צפייה: 02:17

אחרי שהגיעה תשובת חמאס לישראל ונבחנה, קבינט המלחמה קבע היום (שישי) כי בתחילת השבוע ראש המוסד דדי ברנע צפוי לצאת לקטר בראש משלחת ישראלית - כדי להמשיך את ניהול המשא ומתן לעסקת חטופים שתכלול הפסקת אש זמנית.

חמאס מביא בתשובתו דרישות מאוד גבוהות אל שולחן המשא ומתן - אך מראה כי הוא מוכן לנהל מגעים ולהתקדם אל עבר עסקה. עם זאת, גורם מדיני אמר לחדשות 13: "חמאס הגזים בכל פרמטר אפשרי ועלה על עצים גבוהים. אין שום התקדמות, זה מקשה על המשא ומתן. ישראל נערכת לכל האפשרויות כולל הרחבת הלחימה".

מחר צפוי להתכנס קבינט המלחמה שיקבע מה יכלול המנדט של המשלחת לדוחה - משמע, עד כמה ישראל מוכנה להיות גמישה. יש גורמים בתוך הקבינט, כגון השר גדי איזנקוט, שסבורים כי יש "לשחרר יותר חבל" לצוות המשא ומתן, לעומת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, שלדעתם ישראל צריכה להיות יותר נוקשה בעמדתה.

ראש המוסד דדי ברנע
ראש המוסד דדי ברנע. יעמוד בראש המשלחת לקטר | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

תשובת ארגון הטרור כוללת הצעה לשני שלבים של עסקה, בה דרישה לשחרור של עד 1,000 מחבלים - וקביעת תאריך לנסיגה מלאה של צה"ל מרצועת עזה. בשלב הראשון ישוחררו 40 חטופים: 7 אזרחיות, 15 מבוגרים, 13 צעירים חולים ו-15 חיילות - אשר תמורתן דורש חמאס שחרור של 100 רוצחים ו-50 מחבלים שלא רצחו, אך מרצים מאסרי עולם.

בתוך כך, בשלב זה חמאס דורש את החזרת כלל האזרחים לצפון רצועת עזה - אך צה"ל דורש החזרה מוגבלת של נשים וילדים בלבד. כמו כן, חמאס דורש לקבוע תאריך מוסכם לנסיגת כוחות צה"ל מהרצועה והפסקת המלחמה לצמיתות - אך לא מתנה את קיום השלב הראשון בכך. בשלב השני, חמאס דורש שחרור של כל האסירים הפלסטיניים מבתי הכלא בישראל, בתמורה לשחרור של כל החטופים הישראלים שנותרו בשבי בעזה.

מקורות פלסטיניים אמרו הבוקר כי חמאס ממתין לקבלת תגובה ותשובה מישראל באמצעות המתווכות על ההצעה למתווה, ולפי המקורות, אם ישראל תסכים עקרונית לסעיפים יחל משא ומתן על פרטי העסקה. באופן רשמי לא מתייחסים עד כה בארגון הטרור לפרטים, ועמדתו היא להציג לתקשורת הערבית כי הוא אינו מתפשר מול ישראל ושומר "על האינטרסים של העם הפלסטיני". מלשכת ראש הממשלה נמסר אמש אחרי הגעת תשובת חמאס: "ארגון הטרור ממשיך להתבצר בדרישות מופרכות".

העימותים בתל אביב מפגינים משפחות חטופים קפלן המפגנות מחאה משטרה
עימותים בין מפגינים למשטרה, אתמול בתל אביב | צילום: רויטרס
משפחות החטופים חוסמות את דרך בגין בת"א
משפחות החטופים חוסמות את דרך בגין בת"א, אתמול | צילום: רויטרס

משפחות החטופים הגיעו הבוקר לשער בגין בקריה בעת שקבינט המלחמה התכנס לדון בהצעת חמאס, שם המתינו עד לסיום ישיבת הקבינט. ממטה המשפחות להחזרת החטופים נמסר: "עכשיו הרגע של חברי קבינט המלחמה וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, לקבל החלטה שתציל את האהובים שלנו. אנו קוראים להם להוכיח כי אנחנו מדינה חפצת חיים. עם שלם סומך עליהם שייבחרו נכון - החזרת האחים והאחיות של כולנו".