שר החוץ אלי כהן ביקר בסודן: "המטרה - הסכם שלום השנה"

שר החוץ נפגש עם עבד אל-פתאח אל-בורהאן בבירת סודן, חרטום. מוקדם יותר דווח כי המשלחת הישראלית דנה עם בכירים סודנים בסוגיית נרמול היחסים בין המדינות

שר החוץ אלי כהן עם עבד אל-פתאח אל-בורהאן שליט סודן

שר החוץ אלי כהן ביקר היום (חמישי) בחרטום, בירת סודן. כלי תקשורת במדינה פרסמו תמונות מפגישתו של נשיא סודן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, עם כהן. זהו צעד נוסף בתהליכי הנורמליזציה עם מדינות ערב, יותר משנתיים לאחר שנחתמו "הסכמי אברהם" בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין בבית הלבן. לפני שבועיים שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ייק סאליבן על "הרחבת מעגל השלום - בדגש על סעודיה", כפי שהודיעו בזמן ביקורו של סאליבן בארץ.

סוכנות הידיעות הרשמית של סודאן, "סונא", דיווחה כי "עבד אל-פתאח אל-בורהאן, נפגש היום בלשכתו עם שר החוץ, אלי כהן, ועם משלחת שהתלוותה את השר כהן". כמו כן, צוין כי השניים דנו בדרכים לבסס קשרים פוריים בין סודאן לישראל ובחיזוק אופק שיתוף הפעולה המשותף בין שתי המדינות בתחומי החקלאות, האנרגיה, הבריאות, המים, החינוך ובתחומים ביטחוניים וצבאיים. עוד הודגש כי הצד הסודני האיץ בצד הישראלי להשיג יציבות מול העם הפלסטיני.

עם חזרתו לארץ נמסר מטעם השר כהן כי הביקור נעשה "במטרה לחתום על הסכם שלום עם סודן השנה. במהלך הביקור, אשר קיבל את ברכת ארצות הברית, סיכמו הצדדים את נוסח ההסכם. טקס החתימה צפוי להתקיים לאחר העברת השלטון בסודאן לממשלה אזרחית שתוקם במסגרת תהליך המעבר המתנהל במדינה. סודן תהיה המדינה הרביעית שתחתום על הסכם שלום עם ישראל לאחר הסכמי השלום עם מצרים וירדן.

סודן, ששוכנת במיקום אסטרטגי לחופי הים האדום, היא המדינה השלישית בגודלה באפריקה (בשטח של 1.8 מיליון קמ"ר) ואוכלוסייתה מונה כ-47 מיליון תושבים. סודן לחמה בעבר לצד מדינות ערב  במלחמת העצמאות ובמלחמת ששת הימים, סייעה בהעברת נשק לחמאס ובה נערכה ועידת חרטום של הליגה הערבית שקבעה את שלושת הלאווים: לא להכרה בישראל, לא למשא ומתן עם ישראל ולא לשלום עם ישראל. כינון היחסים עם סודאן שם סוף ל-75 שנה של עוינות".

במהלך הביקור נפגש שר החוץ כהן עם נשיא מועצת המעבר הגנרל עבד אל-פתח אל בורהאן, ועם הצמרת המדינית במדינה, ודן איתם בצעדים לקראת חתימה קרובה על הסכם השלום בין ישראל לסודן.

על-פי התוכנית יתקיים טקס החתימה על הסכם השלום בעוד מספר חודשים, לאחר כינון ממשלה אזרחית שתוקם במסגרת תהליך המעבר המתנהל במדינה.

בדיונים בין המשלחות העלה שר החוץ את הרצון הישראלי לסייע במאמצי הפיתוח של סודאן לטובת העם הסודאני במגוון תחומים אזרחיים בהם בטחון מזון, ניהול משאבי מים, חקלאות ועוד.

מוקדם יותר היום דווח בערוץ "אל-חדת'" הסעודי כי עם כהן יצאה משלחת ישראלית רמת דרג שעמה ניתן למנות כמה מ"אנשי מערכת הביטחון ומדינאים". עוד דווח בסוכנות הידיעות רויטרס כי המשלחת הישראלית דנה עם בכירים סודנים בסוגיית נרמול היחסים בין המדינות.

באוקטובר 2020, ישראל וסודן הודיעו באופן רשמי על כינון היחסים הדיפלומטיים בין המדינות. בשיחה שנערכה אז בין רה"מ בנימין נתניהו, נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, ואל-בורהאן שהיה בזמנו מנהיג המדינה בפועל, הצדדים החליטו על תחילת תהליך הנורמליזציה בין ישראל לסודן.

אלא שמאז, המדינה ידעה כמה אירועים מכוננים ביניהם הפיכה צבאית, מחאות ענק עם מאות הרוגים, מעצר עשרות חברי ממשלה, כיתור ביתו של ראש הממשלה עבדאללה חמדוכ ועוד. כל אלו לא הוסיפו ליציבות הפוליטית הרעועה ממילא במדינה, ובאוקטובר 2021 מחלקת המדינה של ארצות הברית הודיעה כי לאור האירועים האחרונים בסודן - "מאמצי הנורמליזציה של סודן עם ישראל יצטרכו לעבור הערכה מחדש".

לאחר ההפיכה הצבאית, הושגה הסדרה מסוימת בין הצדדים והם החלו לגבש את ההסכם שיחדש את שיתוף הפעולה ביניהם. אולם, ניסיונות אלו נתקלו בקשיים, ורק לאחר חודשים קשים של עימותים ומחלוקות במדינה, צבא סודן בהובלת אל-בורהאן החזיר את השלטון לידיו של רה"מ חמדוכ.